Vi är i startfasen att ev bygga ut på huset. Jag har två barn som i nuläget inte bor hos mig. Till dessa behövs sovmöjlighet nu och i förlängningen förhoppningsvis permanenta sovrum.
Huset är 1½ plans med tre sovrum uppe (som nu alltså är fulla).

Funderingen går mellan en kontorsbod, Isolera och fixa garaget eller en utbyggnad som bygger ihop garage och hus.

Bild 1 är nuvarande. Garaget har bara ett asfaltsgolv.
Bild 2 är en fundering på hur man skulle kunna bygga ihop det hela.

Har forumet några spontana tankar?
Hur gör man bäst/billigast med grund?

Vi är som sagt verkligen i idé-stadiet.

• Ritning med mått över hus och föreslagen utbyggnad för att skapa sovrum och sammankoppla med garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av befintlig husplan med måttangivelser, inklusive kök, vardagsrum, och biutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inom detaljplan?
Vad säger den om inredning av komplementbyggnaden.

Vore intressant o se planlösning på övervåningen.

Tycker generellt att attefallstillbyggnad skulle vara enklast för dig om det visar sig att byråkratin är ivägen. Med de ny reglerna kan du bygga 2x15kvm vilket hade blivit två okej sovrum.

Asfalt är inte optimal utgångspunkt gör bostad och är det inom detaljplan kan ihopbyggnad bli svårt då huvudbyggnaden blir väldigt mycket större.

• Gilla
Karl Gävle Andersson
  • Laddar…
Ja det är inom detaljplan.
Vi får bygga några kvm till räknade jag mig fram till. Men jag är lite osäker.
Kan dessa 2*15 byggas till på huset eller måste det vara fristående?

Hemmakatten
Såvitt jag har läst och förstått så det max 15 kvm BRUTTOAREA och max nockhöjd på 4 m som även fortsatt gäller.

BRUTTOAREA räknas, för den som inte kan det, på ytterväggarna vilket innebär att boarean blir en bra bit mindre med tanke på väggarnas isolering.

Det fanns förra året ett förslag att utöka Attefallstillbyggnaden till 2x15 kvm BYGGNADSAREA, vilket inte är samma som BRUTTOAREA. (Intresserade får googla.) Det förslaget kom inte med i lagförslaget, utan det är fortsatt 15 kvm BRUTTOAREA som gäller. Och max 4 m nockhöjden, dvs till takets högsta punkt.

En Attefallstillbyggnad är en tillbyggnad på bostadshuset. Den får man göra även om man byggt maximal byggnadsarea på tomten. Har du inte utnyttjat maximal tillåten BYA (byggnadsarea) kan du ansöka om bygglov för tillbyggnad upp till tillåten BYA. Och efter det får du även genom en Attefallstillbyggnad bygga även 15kvm bruttoarea till.

Förutom Attefallstillbyggnaden får du bygga ett fristående Attefallshus eller Attefallskomplementhus. Men det verkar inte vara aktuellt för dig.

Redigerat:
  • Gilla
Karl Gävle Andersson
  • Laddar…
Hemmakatten
Om du bygger ihop bostadshuset med garaget kommer all denna yta räknas som BYA. Verkar inte framkomligt.

Bättre att göra en tillbyggnad på huset i enlighet med de regler jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Eftersom en tillbyggnad alltid kostar mer än man tror så skulle jag bygga ut så mycket som möjligt. Dvs bygga ut till max byggarea i detaljplanen plus en Attefallstillbyggnad. Det är mest ekonomiskt, de extra kvm blir billigare kostnadsmässigt, och huset får ett högre marknadsvärde.

Marknadsvärdet är lite beroende på hur estetisk tillbyggnaden blir. Anlita gärna en arkitekt, i sammanhanget är den kostnaden liten. Du får då en både vacker och funktionell yta som fungerar för din familj.

Hemmakatten
Ändrar mitt inlägg "såvitt jag läst och förstått" till att "det är detta som gäller".

Det har varit många turer förra året om Attefallshus och tillbyggnaden och om storlekar beroende på användningsområde. Förstår att det kan vara förvillande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.