Hej,
Gör en utbyggnad på kortsidan av vårt hus (En rektangulär låda ut från huset ca 35m2 i källarplan och ytterligare ett plan.) De har börjat mura upp grunden m lecablock. De har då gjort ena kortsidan 10cm längre än den andra så hela utbyggnaden blir sned. De två yttre hörnen är räta men resten snett. Se bild. De har arbetat i en och halvdag med uppmurning.

Vi lägger 1,3 milj på utbyggnaden och ska jag acceptera detta fel som blivit pga miss i kommunikation mellan kontrollansvarig arkitekt, han som är vår entreprenör o den här underentreprenören som murar?

Jag vill helst be dem göra om det och göra rätt från början. Även om alla säger att jag inte kommer tänka på det så ser jag det nu, det kommer tydligt märkas när golvplanket läggs in o en planka måste sågas snett, alternativt att de måste regla upp sneda väggar för att korrigera.

Tacksam för råd!

• Ritning som visar ojämn grundmur med ena kortsidan 10cm längre, vilket ger en sned konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa gång dom kommer, påpeka att du tycker det ser lite konstigt ut och be dom kontrollmäta muren innan dom går vidare. Det är svårt att förklara bort sneda mått när man har byggt något och mäter själv med en kund framför sej.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
surris
Mät diagonalerna med, kan vara så att det befintliga huset är ur vinkel och för att få utbyggnaden i vinkel blir kortsidorna olika långa. 10cm låter dock mycket...
En miss på 10cm låter med mycket. Konfrontera dom och be dom mäta och förklara sig. Och hur dom ska lösa det.

Även om det kanske inte syns så mycket till slut så kommer sådana där fel i början förfölja hela bygget och kommer leda till en massa strul längre fram. Saker som tar längre tid att göra, specialbitar att såga till, inredning som inte riktigt passar osv.

En god vän gjorde en liknande blunder när han satte ut plintar för en utbyggnad. Där blev huset kilformat, så även diagonalerna var lika. Utifrån syns det inte om man inte är väldigt uppmärksam på takfotens djup, men det var ett elände att lägga golvet snyggt. Köksinredningen krävde en massa speciallösningar osv.

Är det bara lite leca det handlar om än så länge så skulle jag definitivt göra om, om jag själv gjort en liknande tabbe.

Men som mattias säger här ovan, kolla befintliga huset också. Kanske är det i själva verket så att man gjort så här för att det ska stämma längre upp längs en befintlig, något sned vägg eller liknande. Och då är det ju istället bra.

• Gilla
Hanna-Ina
  • Laddar…
Stort tack för era svar!
Dom var medvetna om att de gjorde ena väggen 10 cm längre o påtalade det vilket gjorde mig orolig. De sa att det utgick från att det på insidan skulle bli en rät vinkel inifrån sett i det högra hörnet närmast befintlig huskropp (samt att de två yttre hörnen skulle bli räta), och då blev den sista kortsida väggen 10 cm längre o hela utbyggnaden sned i förhållande till resten. Man ser att det är snett i förhållande till övrig huskropp. Om de mäter till en rät vinkel just på den lilla delen av ojämn mur på befintlig huskropp o utgår från det för hela utbyggnaden så säger det ju väldigt lite om vinkeln på väggen som helhet?!

Jag hade hellre velat att man gjorde de två yttre hörnen räta och att långsidan på utbyggnaden gick parallellt m den befintliga huskroppen.

Vi har bett om ett möte m arkitekt (kontrollansvarig) och vår entreprenör. Jag har en känsla att dom kommer försöka övertala mig att det går att ”trolla bort m snickarglädje”. Jag har svårt att uppskatta hur stort jobb det är att be dem göra om det. Dom har murat upp m Leca ca 2m. 2 väggar som är 4,20 och en vägg som är 7 m. Har tagit ca 1,5 dag.
Jag är beredd att ta delar av kostnaden för det eftersom det känns så fel att bygga något snett från början m hela 10 cm.
Tänker jag rätt?

PNO PNO skrev:
Även om det kanske inte syns så mycket till slut så kommer sådana där fel i början förfölja hela bygget och kommer leda till en massa strul längre fram. Saker som tar längre tid att göra, specialbitar att såga till, inredning som inte riktigt passar osv.

En god vän gjorde en liknande blunder när han satte ut plintar för en utbyggnad. Där blev huset kilformat, så även diagonalerna var lika. Utifrån syns det inte om man inte är väldigt uppmärksam på takfotens djup, men det var ett elände att lägga golvet snyggt. Köksinredningen krävde en massa speciallösningar osv.

Är det bara lite leca det handlar om än så länge så skulle jag definitivt göra om, om jag själv gjort en liknande tabbe.

Men som mattias säger här ovan, kolla befintliga huset också. Kanske är det i själva verket så att man gjort så här för att det ska stämma längre upp längs en befintlig, något sned vägg eller liknande. Och då är det ju istället bra.
PNO PNO skrev:

Hej, stort tack för ditt svar!
Jag har svårt att uppskatta hur stort jobb det är att be dem göra om det. Dom har murat upp m Leca ca 2m. 2 väggar som är 4,20 och en vägg som är 7 m. Har tagit ca 1,5 dag.
Jag är beredd att ta delar av kostnaden för det eftersom det känns så fel att bygga något snett från början m hela 10 cm.

Hur stor grej är det att riva o mura upp igen om man tänker på utbyggnaden som helhet?

surris
Ja dom två yttre hörnen ska ju vara i vinkel.

• Gilla
Hanna-Ina
  • Laddar…
surris
surris mattias1jonsson skrev:
Ja dom två yttre hörnen ska ju vara i vinkel.
Man får ju använda Pythagoras sats för att få ut vinkeln, man kan inte utgå ifrån befintlig huskropps vinkel...vet inte riktigt hur det är gjort men jag hade verkligen inte accepterat att det är 10cm ur vinkel i dom yttre hörnen. Att befintliga huset är 10cm ur vinkel på 7m låter lite osannolikt med.

• Gilla
Hanna-Ina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.