2 746 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Är detta svartmögel? Byta ut 2*2 regeln? Känns torr och har legat under tak
Bara riva ner OSB skivan och byta ut regeln? eller inget att bry sig om? Gäller 2*2 regeln på bilden, flera av dom som användts liknar den på bilden. Farligt?
Välkommen till forumet! 
Är det torrt nu skulle jag inte bry mig.
Det enda farliga (onyttigt i alla fall) är att andas in sporerna, vilket endast verkar vara någon risk vid bearbetning av regeln där. Så frågan är väl om du ska såga i den nu i veckan eller om 50 år ...
Men alltså, bara torrt och inte ruttet, så skulle jag låta det vara.
Är det torrt nu skulle jag inte bry mig.
Det enda farliga (onyttigt i alla fall) är att andas in sporerna, vilket endast verkar vara någon risk vid bearbetning av regeln där. Så frågan är väl om du ska såga i den nu i veckan eller om 50 år ...
Men alltså, bara torrt och inte ruttet, så skulle jag låta det vara.
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det är inte mer mögelsporer där än vad det är i luften helt normalt...........Den där typen av mögel är mycket vanlig på virke och kommer sällan från byggnaden i sig utan när virket låg bandat i buntar och kanske dåligt ventilerat. Det blir lite påverkat men det dör omgående då det sitter torrt sen och blir bara kosmetiskt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Men det finns som sagt ingen anledning. Det finns dessutom annat påverkat trä som du inte ser och vet om så att slipa det där gör ju ingen större skillnad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden