Och på vilket sätt stoppar banken tillbyggnaden?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Banken har inte heller koll på om du skulle vanvårda ditt hus så mycket att det sjunker i värde, om du nu inte begär en omvärdering eller går och säger till dem, så att inte få ut hela lånebeloppet vid en tvångsförsäljning är nog en risk de får ta helt enkelt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu tänker du väl baklänges? Lånet är väl snarare max 85% av säkerhetens värde.
Helt rätt. Ord-ordningsfel från mig :)

H Husbuggy skrev:
Om någon har ett exempel på någon utbyggnad eller ombyggnad som banken stoppat, får ni gärna berätta om den.
Har du något exempel på en tillbyggnad som har sänkt värdet på fastigheten?

Anna_H Anna_H skrev:
Får banken överhuvudtaget reda på att du gör en ombyggnad eller, för den delen, river huset?

Du frågar om någon har exempel. Jag ger DIG en motfråga, eftersom det är du som påstår att det förekommer. Har du någon som helst trovärdig källa på något enda fall?

Jag tror nämligen att du blandar ihop äpplen och grodor här. Banken blir inte inblandad förrän du söker om utökade lån, och då kan de neka lånen om de inte anser att om/utbyggnaden ökar värdigt tillräckligt mycket för att täcka upp för den nya lånenivån. Men annars är inte banken överhuvudtaget inblandad, och de är inte en part som kontaktas när man ansöker om bygglov eller gör en bygganmälan.

Så det du tycker dig ha hört om att "banken stoppade min renovering" betyder egentligen "jag fick inte lån till renoveringen".
Jag vet känner till en ombyggnad som stoppats av banken pga försämrad säkerhet, men det var också en värdeförstörande ombyggnad som sänkte marknadsvärdet. Detta var något som hände tidigt 1990-tal, när marginalerna var små och bankerna var rädda.

Hur en bank kan få reda på att man bygger ut idag? Det kan vara en liten stad där alla känner alla. Någon från banken kan bo i närheten av dig eller ha ärende där. Banken kan prenumerera på de bygglovsdata som tex hitta.se har.

H Husbuggy skrev:
Jag vet känner till en ombyggnad som stoppats av banken pga försämrad säkerhet, men det var också en värdeförstörande ombyggnad som sänkte marknadsvärdet. Detta var något som hände tidigt 1990-tal, när marginalerna var små och bankerna var rädda.

Hur en bank kan få reda på att man bygger ut idag? Det kan vara en liten stad där alla känner alla. Någon från banken kan bo i närheten av dig eller ha ärende där. Banken kan prenumerera på de bygglovsdata som tex hitta.se har.
Och du är helt säker på att man inte i samband med ombyggnaden ansökte om lån till den? Om de ansökte om lån gäller det inte för denna tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.