Trädgårdsmaskiner
Avemo: Min moster har just skaffat en Klippo Energy, och den verkar mycket robust. Dock är den ganska smal. Är det någon som provat Stiga multiclip 50 EL? Den är både bredare och billigare än Klippon men känns inte riktigt lika robust. Dock är det inte så mycket plast som på en del andra. Jag tycker uppsamlare är jobbigt. Man måste tömma den hela tiden. Erik
Dustsucker: Är detta en bra maskin? Mitt lokala byggvaruhus har kampanj på denna gräsklippare till 1990 kronor, ordinarie pris är 3490 kronor. Har försökt att googla men hittar ingenting vettigt, mest polska sidor! Uppsamlare, 4 hk, 148 cc, 45 cm klippbredd, självgående, Briggs & Stratton, 450-serien. Någon som känner till den? Är det en bra gräsklippare? Edit: Alpina JB 470 BS heter den visst.
calle336: Haha klart vi har de :) men bussigt av dig att hjälpa oss amatörer :) Mvh calle
v-g: Skulle köpa en ny B&S till min snöslunga, försäljaren var extremt villig att sälja när jag fick höra priset (typ 10k) var jag inte lika sugen längre. Köpte en beg för 500:- istället ;)
shieldfire: Ville bara posta vilken det blev. Valde en Hitachi CG24EKB - bensindriven. Har kört ett varv i eländet som ska föreställa utkanten på gränsmattan. Funkade alldeles utmärkt, röjde upp utan några som helst problem bland lokor, nässlor och tjock växtlighet. Kostade: c 2500 (nedsatt från 3500). Orsaken var mest att det inte fanns något annat vettigt på järnaffärn när jag var där ...
Tobbe Arnesson: Glöm det, det får bli en Bosch AHS7000 Pro-T från http://www.axminster.co.uk/product-Bosch-AHS7000-Pro-T-Hedge-Cutter-577745.htm istället, typ SEK 1.300,-. Lägsta pris i Sverige verkar vara 2.400,-. Kan ta den lilla obekväma detaljen med brittisk sladd (det är väl bara att sätta dit en svensk efter första gången man råkat klippa kabeln ;) )... Verkar ha fått rätt bra betyg:
Mercafreak: Har nu köpt in en Toro Automatic 55. Den är 55 cm bred med en 6,5hl (har jag för mig) B&S motor. Det som är lite speciellt med denna är drivningen. Helt underbar maskin att köra med. går man sakta följer maskinen med, har man bråttom kan man nästan springa runt i trädgården så passa snabb är drivningen. Hemligheten är ett handtaget som man puttar gräsklipparen med rör på sig. ju
Göran.W: Det är bara att byta batteri för det är sulfatering som är problemet. Det är normalt att dom bara håller några år för man brukar glömma underhålls ladda dom några gånger på vintern och då håller dom sällan mer än 3-4 år om så länge.
tjaboo: [citat] Blanda själv, bentonitlera hittar du i närmaste matbutik, används i kattsand typ pussi ultrakompakt.
thb: vad händer om remmen som går runt hydrostaten fläkten har blivit för vid slutar hydrostaten och driva då eller vad händer den går och dra ut väldigt långt nästan till ramen på maskinen
Milkshaken: Om kliparen är ifrån -76. och den har stått ett tag, är det inte membram i den förgasaren då? om så är fallet, så byt membramet... Du skrev tändmissar, det kan ju vara så att dom fanns där även när du hade klipparen igång.. Kolla upp din modell genom att kolla på typskylten, skriv ned alla nummer som dom står, sen söker du på den här.: http://servicecentralen.se/se/ Kolla i
Orthafix: Funkade alltid att bara köra på med mutterknack för min del. Rätt kraftig sådan men. Skam den som ger sig.
Orthafix: [citat] En kompis till mig jobbar som snickare och dom kör med sådana kedjor. Han säger att dom är guld när man kör i timmerväggar med spik och annan bråte i när dom renoverar eller gör om gamla hus. Men som vanlig Svensson eller hobbysågare så har man ingen nytta av dom p.g.a priset.
tallmilan: Håller med, det kostar att bo stort
Nonkan: Kniven sitter nog löst. Annars har svänghjulskilen gått sönder.
Milkshaken: Eller en gymnasieskola med inriktning industriprogram..... Dom brukar vara villiga, du släpper bara till pengar till deras skolresa eller dyl.
Rullen: Hej! Jag tänkte bara fråga er som har kört er AM ett tag. Själv fyller min Fia en månad i dagarna... :) Om det börjar spöregna när er AM är ute o klipper...plockar ni hem den då? Vad ifall ni inte skulle vara hemma? Eller har ni hjärnkoll på väderleksrapporten och kopplar bort timern när regn närmar sig? Bara funderar på hur jag ska bete mig? Eller ska jag bara låta Fia tugga i
Jonas-F: Jag har en Julauppsa,lare som jag köpte på rea i höstas och den funkar perfekt för mig, har kört både löv och resterna efter mossrivaren i våras utan problem. Klart värd dom 1500:- som den kostade jämfört med Husqvarna/Jonsereds 5000:- för sammalika...
JayPhizzt: Är på jakt efter en elektrisk häcksax åt mina föräldrar som ska användas till deras häck i deras lilla trädgård. Vet inte exakt vilken sorts häck det är men den är inte särskilt grov iaf. Har ingen vidare koll på häcksaxar och vet inte riktigt om man ska ta en sladdlös eller inte. Sladdlös kanske är mycket svagare? Dock är häcken som sagt inte speciellt grov och det hade iofs
clain: Stod och pratade med grannen i lördags och det visade sig att han hade ett par klippare över som bara stod på firman hans, tog med en hem som vi kunde få. Frugan blev glad att vi fick lite respit med att köpa en ny. Och jag blev glad för det blev en Klippo ändå, fast med en B&S motor då. Dessvärre hade han tagit bort hantaget nån gång och hittade det inte nu, så fick ta från den
Nonkan: [citat] Stämmer inte riktigt längre. Husqvarna kom med en helt ny serie klippare förra året som tillverkas i Höör, samma fabrik i där Husqvarna numera tillverkar Klippo som de köpte för några år sedan. Dessa modeller finns endast under varumärket Husqvarna än så länge, och har ersatt i stort sett alla andra Husqvarnamodeller. Brytåret var 2009, innan var det samma fabrik som
Byggkaos: Hej, Om du ska köpa klippare så hade jag tittat på TORO. De har prisvärda bra klippare. Lycka till! /J
nordicnews: Men jag hoppas att mina grannar vakar över tomten. O så lär pin-kod systemet förhindra att någon kan bruka automowern. Förvisso förhindrar det inte någon från att stjäla den. Men det är nästa lika lätt att stjäla en åkgräsklippare och betydligt lättare att tjuvkoppla den. :wow: