Trädgårdsmaskiner
Matti_75: Grundinställningen brukar vara 1 1/4 varv på motorsågar, så prova med det borde funka.
Göran.W: Ångrar denna vintern att jag sålde min stiga park istället för att köpa slunga till den. Fanns flera slunger under 4000 till den i sommras.
Dr Fozz: Häcksax kan ju vara julklapp, det går väl utan problem att få hem den på fyra dagar från UK/Tyskland? :D
mranderzzon: Vill också slå ett slag för slungan till parken, har enstegsmodellen och den äter snö hur bra som helst. 2wd med kedjor och 20kg tryck på bakvagnen gör jobbet galant. Var ute nyss och slungade undan 2,5dm snö på en yta om 350 kvm. Blåser rent maskin med tryckluft efter varje pass så att inte lager och kedjor mm ska frysa fast.
Milkshaken: fööra vintern här i samhället jag bor i så var det en entrepenad som skulle skotta av skoltaken..... sagt o gjort.... när dom kom tillbaka på morgonen efter att dom börjat så var slungan borta..... slungan var lämnad uppe på taket typ, 7 meter upp......:O Jag bor i samma samhälle där vi- 07 blev rånad i vår bank..... banken var i ropet i tv , just för att det var en KONTANTLÖS
mrVoodoo: Nu vet jag inte exakt vad det är, mer än att det är en Stiga modell mindre. Men har sett grannen när han är ut och ska slunga och det verkar vara en evig kamp med puttande, dragande, rensande, skakande, kombinerat med växelvis handskottning. Plogvallarna tar han inte överhuvudtaget, (inte för att han direkt har några plogvallar då jag plogar vår väg nu för tiden, men förut fanns det
Noseone: Köper man inte traktor om man har 250 meter att skotta?
jaso: Jag har tagit med mig min mors tradition... man trycker fast massa goda julkryddor på skinkan (nejlikor, kryddpeppar, lagerblad, gräslök m.m.) och har sedan alufolie runt. In i ugnen. Sen vanlig griljering, helst med den hemmagjorda senapen innehållandes whiskey, konjak och espresso. Grillen använder jag gärna på vinterhalvåret... men inte till julskinkan :D. [citat] Lider med dig :(.
Milkshaken: :O Såg Youtuben.... fan då e de ju inge kul att slunga längre.... Man vill ju känna kraften och känslan i att köra slunga själv....
Milkshaken: Låter gott Kjell_G.... man ska njuta och må gott när man är sjukskriven..:) Krya på dig..
lenny: Jag har en Toro 223D med multiklipp. Kan inte jämföra med Stigas men jag har aldrig upplevt några "problem" med torons multiklipp. Jag har aldrig ställt mig o krattat upp några grässträngar. Visst, har det vuxit "för mycket" o det är lite fuktigt när man klipper så skulle man väl egentligen behöva, men så länge man klipper någorlunda regelbundet så är det inga problem. Sen ska
OlaF: Åtusan har Loncin inte gjort vintermotorer längre än så? Då förstår jag varför det är så svårt att hitta någon info och tester. Tackar för svar.
Milkshaken: [citat] Tja med tanke på att jag har ett riktigt tungt jobb, så är det för mig en befrielse att komma hem och dra igång slungan istället för att skotta för hand....
Nonkan: Det finns bra bandslungor och mindre bra. Stigas 80 och 90-talare är ganska dåliga de med. Vad jag vet görs Husqvarna i huvudfabriken i Orangeburg, North Carolina, och den här artikeln verkar bekräfta det: http://www.beatricedailysun.com/news/local/article_3ecaf6aa-69bf-11df-ace9-001cc4c002e0.html Den fabriken är riktigt stor, så det finns plats för lite slungor :) Det är inte så mycket
MathiasS: d^_^b Instämmer helt. Jag röstar för ett namnbyte på avdelningen.
Milkshaken: Och Gardena är väl tyskt har jag för mig.....
Nonkan: Om en Quantummotor från början av 2000-talet på Klippo går sönder beror det nästan alltid på att ett litet bleck som ska hålla drivaxeln på plats i sidled är felaktigt. Blecket ligger inte an mot axeln helt, utan bara på två punkter och när det bli tillräcklig belastat går det av och studsar omkring inne i vevhuset. Inte så lyckat alls faktiskt. Det är ganska lätt att se på
Anonymiserad 48587: När det gäller Fiskars snöraka är det den lilla i aluminium som gäller. Den lätta snön trycker man enkelt framför sig. Is och packad snö rakar man bort ner till marken. Eftersom den är så liten får man rejäl kraft när man skrapar packad snö och is. Jag tycker den är helt överlägsen allt annat jag haft. http://swe-se.fiskars.com/Produkter/Snoeroejning/Rakor/143080-Snoeraka Jag
Milkshaken: Hehe. Ja du Szture.... jag märkte det förra vintern... det beckade igen... Jag fick plocka ned utkastarröret med krage och allt... Visst hade det gått att göra med motorn på, men vilken normal person gör det i detta oväsen...? man måste ju ha huvudet precis jämte motorn när man skruvar...
Robster: Har i några år kört en Husqvarna rider 13 och tyckte det var en jäkla mikromaskin som valde att slå in "häcken" i allt möjligt när man skulle köra där det var tight. Bytte därför ut den mot en Stiga Park Prestige 4 wd med 105 klippaggregat och jag kan bara säga att det är som natt och dag. Känns verkligen som en fullvuxen maskin, jämfört med en leksak faktiskt. Enda nackdelen är
OlaF: Flyttad? Var sjutton lyckades jag starta tråden någonstans? Tack iaf. för det var här jag tänkte göra den.
abrovink: Köper du en kina maskin så går den lös på ca 55000 med plog. Köper du en Japan/USA maskin så går den nog på närmare 100 000 med plog Sen kan man ju köpa beg. också. Du bör ju ha 4x4 samt minst 500 kubik. Själv köpte jag mellan alternativet =) En maskin tillverkad i Taiwan, men som används mycket i Europa (bl.a. den franska armen) nämligen TGB Target 525. Kostar ca 75000 med plog.
Esa Grönberg: Howdy alla bensinfantaster! Kör Alkylatbensin i alla småmaskiner inklusive Paramotor. Shells V-Power är en bra produkt som inte har någon metanol eller etanol iblandat. Dock har W-Power en sämre hållbarhet gällande oktantalet. Alkylatbensin håller oktantalet lååång tid. Vi i flygklubben kör alkylatbensin i flygmotorerna för att säkerställa oktantalet samt ev. ånglås som tenderar
Paul-Staffanstorp: Jag köpte själv en som jag tror är den du länkar till fast färgen skiljer en del. Jag köpte den på Jula som hade kampanj där den iaf då var sänkt från 999:- till 795:-. Funkar suveränt och framförallt är det smidigt att blåsa ihop löven för att sen suga upp dem. Den tar t.o.m små björklöv och fimpar och skit som finns runt omkring en. Lite småjobbig att tömma då dragkedjan
Mr Handyman: Funderade på det där med kast och klyvning, och tänkte nog så också att det kanske inte är så stor fara för just det arbetet. Just den här begagnade sågen såldes servad och med något slags garanti från en större återförsäljare som brukar veta vad de gör, men viss chansning är det förstås ändå. Återstår ännu att se om det går att få liv i den gamle kämpen igen. Ont om
danbanan2: Är det någon som vet var man kan köpa en Stor trädgårdskanna, typ 30 liter eller just lite mindre?