18 869 läst ·
29 svar
19k läst
29 svar
Gammal bensin
Sida 1 av 2
Hej.
Min Stiga Multiclip varvade plötsligt ned och även hacka lite. Jag har inte felsökt ännu, men jag tog fram manualen och kunde till min förvåning läsa att "bensin är färskvara" och att bensin äldre än 30 dagar inte skulle användas. Jag har alltid haft en stor jeep-dunk som räckt över flera säsonger, men det skulle alltså vara förkastligt enligt Stiga.
Stämmer verkligen detta påstående? Har aldrig hört talas om det tidigare - borde ju isåfall även gälla bilar, MC och båtar mm.
Pen
Min Stiga Multiclip varvade plötsligt ned och även hacka lite. Jag har inte felsökt ännu, men jag tog fram manualen och kunde till min förvåning läsa att "bensin är färskvara" och att bensin äldre än 30 dagar inte skulle användas. Jag har alltid haft en stor jeep-dunk som räckt över flera säsonger, men det skulle alltså vara förkastligt enligt Stiga.
Stämmer verkligen detta påstående? Har aldrig hört talas om det tidigare - borde ju isåfall även gälla bilar, MC och båtar mm.
Pen
Jo det stämmer, eller vad som rekommenderas åtminstone. Nyare motorer är väl känsligare än gamla kan tänkas, för förr i tiden så fanns inte detta problem vad jag vet. Har hört att BS "sprint" modellen skall vara extra känslig.
Hållbarheten på bensin är 3-5 månader. Problem som kan uppstå är utfällningar och att de lättflyktiga delarna av bensinen avdunstar om inte förvaringen är helt trycktät. Man kan också få in kondensvatten i dunken. Eftersom förgasaren i motorer inte är trycktät så bör man tömma förgasaren under vinterförvaring. Förvarar man i tät Jeep-dunk kan jag tänka mig att den inte blir dålig över vintern, men personligen skulle jag försöka göra slut på gammal bensin innan vintern. Alternativt blanda upp bensinen 50/50 med färsk bensin på våren.
Gammal bensin gör motorn mer svårstartad och att motorn går ojämnare men är mycket olika hur motorer påverkas, en del motorer påverkas inte alls negativt medans andra motorer helt kan sluta fungera.
Fel, hållbarheten är alltifrån 5minuter till 50år beroende på hur bensinen förvaras, mörkt svalt och lufttätt så håller de bäst.Mattias2 skrev:
Det stämmer väl inte riktigt tjaboo... jag vet flera som har haft gamla tankar, t.o.m nedgrävda från nedlagda bensinmackar. och den bensinen däri luktar ju inte ens bensin...
bensin och diesel innehåller så mycket annat än bara bensin numera. Allt ska ju miljöanpassas... Det blir fällningar, och bensinen blir t.o.m aggressiv mot packningar och munstycken.
Ett ex, Diesel innehåller ju normalt mycket parrafin, men inte numer, knappt fett ens en ggn... Förr kunde man inte toppfylla tankarna på en lastbil på sommaren, för då jäste det över, nu kan man toppfylla utan problem.... M.a.o... var försiktigt med nya petroleumprodukter, för dom är inte som dom var förr.
bensin och diesel innehåller så mycket annat än bara bensin numera. Allt ska ju miljöanpassas... Det blir fällningar, och bensinen blir t.o.m aggressiv mot packningar och munstycken.
Ett ex, Diesel innehåller ju normalt mycket parrafin, men inte numer, knappt fett ens en ggn... Förr kunde man inte toppfylla tankarna på en lastbil på sommaren, för då jäste det över, nu kan man toppfylla utan problem.... M.a.o... var försiktigt med nya petroleumprodukter, för dom är inte som dom var förr.
Den information jag har om bensin som färskvara och förvaring kommer från bl.a statoil.Milkshaken skrev:Det stämmer väl inte riktigt tjaboo... jag vet flera som har haft gamla tankar, t.o.m nedgrävda från nedlagda bensinmackar. och den bensinen däri luktar ju inte ens bensin...
bensin och diesel innehåller så mycket annat än bara bensin numera. Allt ska ju miljöanpassas... Det blir fällningar, och bensinen blir t.o.m aggressiv mot packningar och munstycken.
Eller kör på alkylatbensin, den tål långtidsförvaring betydligt bättre än vanlig handelsbensin.Pen skrev:
Vill du att din gräsklippare eller motorsåg skall
vara lättstartad efter vinter- eller sommar-förvaringen
är Aspen alkylatbensin rätt val. Vanlig bensin
försämras om den lagras i dunkar eller bensintankar,
vilket resulterar i start- och driftsproblem. Aspen
håller sin kvalitet.
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Swedish/produktblad_SV_webb.pdf
Jaha, och den information jag har att bensin håller i 3-5 månader kommer från Lars Olausson, Produktspecialist - AB Svenska Shell. Om någon på Statoil hävdar att bensin håller i upp till 50 år så drar jag slutsatsen att denne sniffat för mycket på egen produkt.tjaboo skrev:
Håller för övrigt med om Alkylatbensin som är mycket bra för miljön och en bra produkt för motorn.
vanlig bensin idag är ju bara ca 85 procent bensin. Sen är det ju etanol i.
Det är den etanolen som äter upp gummi i förgasare och slangar.
Det tipps jag fick från en servicekille var antingen aspen eller Shell Vpower som enligt honom funkade lika bra. Ska testa med den när jag har tömt nuvarande innehåll i dunkarna
Det är den etanolen som äter upp gummi i förgasare och slangar.
Det tipps jag fick från en servicekille var antingen aspen eller Shell Vpower som enligt honom funkade lika bra. Ska testa med den när jag har tömt nuvarande innehåll i dunkarna
tjaboo skrev:
Att man förvarar bensin bäst i gastäta kärl, svalt och ej i solljus är det ingen diskussion om. Om du tycker det låter dumt med ett riktvärde på 3-5 månader och vettigt att den håller i upp till 50 år så tycker jag du ska åka runt och köpa upp riktigt gammal bensin och tanka det i dina motorer.
Petroleumprodukter är färskvara, så är det. Bara för att något kan förvaras under optimala förhållanden lite längre, varför chansa och köpa på sig mer än man behöver?
Spelar ingen roll hur många gånger jag läser ditt inlägg, jag får ändå känslan av att du är en snackpåse. Jag väljer att lita på vad namngivna experter på bensinbolagen sagt. Där sätter jag punkt.
Har kört med 5år gammal bensin som förvarades i jeepdunk av plåt, gick varken bättre eller sämre än ny handelsbensin i en 30år gammal moped.Mattias2 skrev:
Återigen har du fel, bensin är per automatik inte färskvara utan beror på hur den förvaras.
Dito så jag väljer att tro på mina källor istället för ditt "snack"
Hej
Om bensinen är lagrad så att inget vatten, smuts eller andra föroreningar kommer in så finns det inget bäst före datum. Är bensinen klar och blank (inte grumlig) så är det bara att köra. Man kan ibland ha otur om bensinen stått i varma utrymmen där det lätta komponenterna har kunnat avdunsta. I detta fall kan man ha tappat lite oktantal eftersom de lätta komponenterna håller uppe oktantalet, detta är dock ovanligt. Effekten av detta kan man se om motorn går lite orent vid fullt pådrag.
Mvh Georgi Viering
Teknisk Service & Utveckling
OK-Q8 AB
Hej!
Om bensinen förvaras i en väl tillsluten dunk eller tank så är den användbar i minst 5 år efter påfyllning/inköp.
Det som kan försämra hållbarheten är dels inkomna föroreningar som vatten och fasta smutspartiklar och dels dagsljus/solljus
om bensinen förvaras i en genomskinlig dunk. Om bensinen är grumlig/dimmig är det ett tecken på att den har åldrats.
Mvh/Bjarne
Produktansvarig Statoil
Fråga dina kompisar på statoil och Q8 varför inte dieseln jäser över längre för... Fråga oxå varför bensinen inte luktar bensin längre....
Själv hävdar jag att det är tillsatserna i produkterna som är boven i dramat... Dessa är aggressiva mot packningar, munstycken och övrig metall....
Sen, hur många kan förvara bensin helt svalt, och fuktfritt.... Inte många som har en jordkällare, och förövrigt skulle jag inte vilja förvara bensindunkar i en jordkällare ihop med livsmedel...
Om det är sådana krav att det måste vara svalt, och helt ogenomträngligt, då tycker jag att bensinbolagen skulle bjuda på den sortens förvaring... Typ någon kylväska gjord för bensin..... Overkill,,, javisst.... men ändå...
Själv hävdar jag att det är tillsatserna i produkterna som är boven i dramat... Dessa är aggressiva mot packningar, munstycken och övrig metall....
Sen, hur många kan förvara bensin helt svalt, och fuktfritt.... Inte många som har en jordkällare, och förövrigt skulle jag inte vilja förvara bensindunkar i en jordkällare ihop med livsmedel...
Om det är sådana krav att det måste vara svalt, och helt ogenomträngligt, då tycker jag att bensinbolagen skulle bjuda på den sortens förvaring... Typ någon kylväska gjord för bensin..... Overkill,,, javisst.... men ändå...
