Halloj,

Någon här som vet hur man tar bort hjulen på en Stiga Park? Årsmodell möjligen 1991 men inte helt säker.

Jag försöker ta bort framhjulen men har kört fast. Jag får bort redskapshållaren ända in till brickan bakom låssprinten men sedan är det stopp. Det verkar sitta något rör/hylsa mellan hjulaxel och kullagret i fälgen (51A på denna skiss? http://www.servicecentralen.se/filer_extended/stiga/160G.pdf) och den går att rotera men jag får inte loss den.

Även tacksam för tips på hur man tar bort bakhjulen.

Mvh

/Ola

Har det roterat och rivit upp en grad på axeln?

Protte

Inte säker på vad du menar. Hylsan/röret roterar fritt mot hjulaxeln och axeln "verkar" slät.

Har du tagit bort 53, 54, 55, 52, och 39 så ska det bara vara att dra ut hjulet.

51A är nog "lagret" troligen en plastbussning.
Åratal av skit och rost kan ha slitit ner axeln så du har en kant som håller kvar 51A.

Är det så så är nog våld det enda som hjälper.

Protte

Min fälg har något mer lager än på bilden men det gör nog ingen skillnad. Det är 51A som ska gå att dra av från axeln alltså?

Kanske är det enklare att lossa hela axeln från maskinen genom att lossa sprint eller om det är bult #37 och ta in hela klabbet och se hur det ser ut.

Flyttad? Var sjutton lyckades jag starta tråden någonstans? Tack iaf. för det var här jag tänkte göra den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.