Har en ganska knölig garageuppfart där det inte finns så många bra ställen att slunga snöns på. Kommer att få vrida och höja/sänka utkastarröret ganska ofta för att kunna kasta det till dom få ställen där det passar. 'Hade förr en gammal Norlett (11hk och bred) med "klassisk" skruvmanövreing på handtaget av utkastarröret. Den typen av manövrering känns tyvärr lite för omständig för att det sak komma att funka smidigt. Den var också alldeles för klumpig för att jag skulle vilja ha den nu.

Är ute efter en bra kvalitetsslunga (Honda, Toro, Huskvarna?) i 12000-25000klassen ungefär. Bredd mellan 55-70 eftersom jag inte vill hh en allt för stor slunga.

Har sett såna med mekaniska enhandsmanövrering, någon som provat hur lätta dom är att använda?

Hur "smidigt" är det med band egentligen? Fördelar/nackdelar?

Honda 622 har bara två växlar framåt är det "för lite" eller räcker det till för det allra mesta?

Tyresö
Jag har en Husqvarna 276, och jag har några skrymslen på uppfarten där jag kör slungan med högerhanden och med vänsterhanden styr jag utkastaren med en spak på manöverpanelen (joystick-modell), så att all snö samlas i en enda hög, som jag sen förflyttar dit jag vill ha den.

Det är väldigt enkelt att sköta spaken och rikta snöstrålen och köra samtidigt. Tycker det fungerar väldigt bra.

Inga nackdelar - bara fördelar.

Husqvarna 276 har ju två spakar, en för upp/ner och en för sidoläggning. Funkar helt ok. Diffstyrningen är också rolig, gör maskinen väldigt lättjobbad trots vikten.

De med bäst utkastkontroll i den prisklassen är nog Toro eller YardMan, de har ju kontroll med 4-vägsjoystick. Honda är också kanon, men då är det mer prisklassen 30 lax för joystick. Intressant prisspann du valde förresten, där har du hur mycket som helst att välja på (utom i år när allt är slut). Lite roligare att prata om sådana istället för det vanliga "max 10 000" där utbudet är ganska skraöt och likvärdigt oavsett märke.

Två växlar räcker gott med band.
Den största fördelen med Honda är att det är mer mekaniskt, mindre remmar och variatorskivor som slirar. Fördel med band är bra grepp och möjlighet att ställa om slungan ska gå i marken eller inte, hela slungan vilar på bandboggie. Nackdelen är att det är lite tyngre att svänga.

Lägger du dig runt 20 000:- får du en riktigt bra maskin för hemmabruk eller ok för proffsbruk, iaf för mellan/södra Sverige.

P
Jag har banddriven Husqvarna som jag haft i 15 år kanske. Fungerar dåligt på min asfaltsuppfart. Den drar snett och slirar alltjämt och är tung att svänga runt jämfört med en hjulburen. Den håller alldeles för bra, men om den går sönder så bli nästa slunga absolut inte en banddriven.

Jag har skafttomt och måste också hålla på och veva omkring utkastaren, men det är inget som jag stört mig på hittills.

Förresten, det var en återförsäljare som nämde för mig i höstas att Husqvarna inte bygger sina snöslungor själva utan att det egentligen är slungor från Ariens. Är det någon som kan bekräfta eller dementera det?

Redigerat av moderator:
Det finns bra bandslungor och mindre bra. Stigas 80 och 90-talare är ganska dåliga de med.

Vad jag vet görs Husqvarna i huvudfabriken i Orangeburg, North Carolina, och den här artikeln verkar bekräfta det: http://www.beatricedailysun.com/news/local/article_3ecaf6aa-69bf-11df-ace9-001cc4c002e0.html

Den fabriken är riktigt stor, så det finns plats för lite slungor :)

Det är inte så mycket som är likt Ariens heller, helt olika snöskruv, inmatningstratt och utkastarrör. Annars är det väl som i Sverige, det finns inte ur många underleverantörer som helst, så mycket blir samma mellan märken även om de är konkurrenter, Stiga och Husqvarna har samma typ av växelvajrar på svensktillverkade åkgräsklippare t.ex. även om längden skiljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.