Som rubriken lyder så får jag inte loss ett av hjulen på min Stiga Villa.
Ena sidan gick hur bra som helst men den andra är helt stum.
Har bankat och haft mig, sprutat 5-56 m.m ingenting verkar fungera.

Är det någon som har nått tips på hur man ska göra.

Antar att det är en hylsa som sitter i fälgen som fastnat på axeln?

Jag skulle värmt rejält, gärna med acetylen/syrgas. För att vara på den säkra sidan så släpp ur luften ur däcket så att det inte kan explodera om värmaren kommer på det.

Precis.
Har tyvärr inte tillgång till sån utrustning.
Kan man änvända en blåslampa eller varmluftpistol istället?

Du kan ju prova. Annars finns säkert en mek.verkstad i närheten som för en hunka/fikabröd hjälper dig.

Ju fortare man värmer ytterhylsan ju större chockeffekt får man, dvs hylsan utvidgar sig mer då den är varmare än axeln.

tjommeost skrev:
Som rubriken lyder så får jag inte loss ett av hjulen på min Stiga Villa.
Ena sidan gick hur bra som helst men den andra är helt stum.
Har bankat och haft mig, sprutat 5-56 m.m ingenting verkar fungera.

Är det någon som har nått tips på hur man ska göra.
Jag antar att du dragit sönder den löjligt lilla avdragargängan som sitter i änden på fälgen? Ett alternativ du har då är att kapa änden längst ut med en rondell och sedan svetsa dit en mutter med en något mindre gänga än axel. Om axeln är 20 mm kan en M16 mutter vara lämpligt. Då får du nåt rejälare att dra med. Kombinera detta med 5-56 och lite knack på bulten när du spänner den ordentligt så vore det väl f-n om den inte ska släppa.

mlkjhr: Har inte dragit sönder någonting ännu. Jag antar att du menar gängan där man ska fästa hjulvikterna?
Går det att använda den som avdragare? Sätter man bara i en bult där och drar åt tills det släpper då eller?

Ja precis så, men det får vara en ganska lång skruv, iaf 70mm.

Ska prova det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.