Nej nu är den inte tvättad och fin längre den har bara stått där sen den kapsejsade.

Kan vara fel Klippo till fel person vem vet, tycker att den borde hålla ihop iaf, Stigan har ju samma motor utan problem, när jag servar tar jag alla klippare samtidigt.

Men men inte mycket att gnälla över egentligen nu har jag en fungerande klippare om än med räckigt chassie så får den ner ondskan. Till sommaren blir den enklare för nu har jag skalat gräsmattan på några ställen med snöfräsen :D

Milkshaken
v-g skrev:
Problemet är bara alla #¤"%# buskar och träd som man måste slå runt. All tidsvinst på de stora ytorna försvinner direkt då man måste backa och jyckla på runt 25 platser. Har provat och det tog längre tid. Tyvärr är också träden utspridda över hela gården så det tar en stund att gå runt att efterputsa också. Inga genvägar fungerar.....
.

Klart inga genvägar fungerar, men har du kollat på en åkis med frontklipp och HST...?
Hydrostaten gör ett riktigt fint jobb, eftersom man inte behöver rycka i någon spak eller så.... Bara fram eller bak med pedalen... Jag lovar dig att du klipper din matta snabbare än du gör med din Klippo, eller annat gå bakomtjofleijs.......

Be att få låna hem en Åkis tex Stiga med front och HST, över en helg..... Be att få låna hem den med Option....
Du kommer inte bli besviken, tvärtom så kommer du inte vilja ha annat än en åkis och en trimmer till kanterna...

Det jag BORDE göra är att skita i allt och bara köpa en betesputs som man sätter på traktorn då snackar vi snabba ryck. :D

En kompis har en med hydrostat men det är nog tyvärr bara på de öppna ytorna den vinner, det är smalt mellan vissa buskar och träden är låga så man får ju kvistarna i ansiktet. Det är INTE jag som placerat träd/buskar men däremot jag som får rensa upp i skiten. Sen ligger det så till att hela gården kommer bli en grävzon så just nu får det vara som det är. Ska flytta om lite när grävaren står i närheten ;)

Jag är faktist ganska nöjd med min kombo just nu med Stigan för uppsamling och McCullochen för multiklippning (dvs när man har nog med gräs). Det jag är mindre nöjd med är en Klippo som står med av vevstake (och ny olja ;) ).

Om en Quantummotor från början av 2000-talet på Klippo går sönder beror det nästan alltid på att ett litet bleck som ska hålla drivaxeln på plats i sidled är felaktigt. Blecket ligger inte an mot axeln helt, utan bara på två punkter och när det bli tillräcklig belastat går det av och studsar omkring inne i vevhuset. Inte så lyckat alls faktiskt.

Det är ganska lätt att se på drivaxeln, åker den ut och in ur motorn, brukar vara ett spel på någon cm, så är blecket av. Bästa lösningen är att sluta använda klipparen tills den är reparerad. Blecket är inte dyrt, men meckigt att byta då hela motorn måste delas.

Klippo har ny drivning för att B&S slutade göra motor med utgående sidoaxel. Fördelen med det är att det går att välja på fler motoralternativ. Nackdelen är att det blir en extra rem till växellådan.

Plasthuset är ingen nackdel då det är ett kompositmaterial som är lättare att få exakta toleranser på i tillverkningen än det gamla huset i aluminium. Faktum är att materialet är dyrare än aluminium. Dock klantade de till det i första årsserien (i vanlig Husqvarnatradition helt enkelt) med lite för klena väggar, efter 2008 är det inga problem.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.