Hej,

dags att byta åkgräsklippare och jag har fastnat i 2WD vs 4WD valet.
Idag har jag en traktor som funkar sådär. Har en del klippning på skrå och där börjar det mer eller mindre alltid slira och man får hoppa o luta o dona innan det fäster igen.
Ingen överdådig tomt runt 3000kvm med en blandning av buskar, träd och planteringar överallt så jag är inne på en frontmatat historia.

Står just nu och väger mellan;
Stiga park comfort 2WD
Stiga park prestige 4WD
Husqvarna 16C AWD

Skulle gärna vilja kunna köra med snöslunga till den oxå, eller är det bortkastat? bättre med separat slunga?

Kommer jag ångra mig om jag får på en 2WD? det är trots allt en ganska stor prisskillnad...
 
Min åsikt är att om du vet att en 2wd vill slira ibland (speciellt när snö blir inblandat) så väljer du 4wd.
Men om du tror att du klarar dig med 2wd så är det ju bättre rent hållbarhetsmässigt, pga färre delar innebär färre problem.

mvh
 
Funktionsmässigt är det en jäkla skillnad mellan 2wd och 4wd, det går inte att jämföra hur de beter sig när det är slänter eller halt.

Hva eller Stiga är en smaksak. Jag tycker man sitter bekvämare på Hva och den är lite mer robust byggd, men svänger ut med bakvagnen vid snäva svängar.

Jag hade satsat på en ordentlig separat snöslunga, typ Toro eller Honda. De orkar kasta snön längre och du slipper problem med långa remmar som kan slira.

Ta en funderare på robotklippare också, det är billigare och bekvämare. Svår att montera snöslunga på dock :)
 
Har en 4wd maskin större benägenhet att krångla jmf med 2wd, eller bli ev fel mer komplicerade pga 4wd?

Robotklippare vet jag inte om det skulle fungera på våran tomt, ev på 1/3 sen får man jaga resten själv..
 
Rent generellt så är ju 4WD säkert 10xbättre på att ta sig fram än 2WD. Sen får man ju själv bedömma om det är värt c:a 50k för att slippa klippa de lutande kvadratmetrarna. :rolleyes:

En robotklippare är alltid bästa valet tycker jag :D
 
C
dsjodin skrev:
Har en 4wd maskin större benägenhet att krångla jmf med 2wd, eller bli ev fel mer komplicerade pga 4wd?

Robotklippare vet jag inte om det skulle fungera på våran tomt, ev på 1/3 sen får man jaga resten själv..
Vad är det som den inte skulle klara? Tänk på att dom tillochmed kan köra över en grusgång för att ta sig till en intilliggande gräsmatta, slänter är inget problem, sällan högt gräs heller. Hinder väjer den runt och tomtgränsen gräver man ner en kabel i så att den stannar.

Det enda den inte kan forcera är staket.. :)
 
dsjodin skrev:
Har en 4wd maskin större benägenhet att krångla jmf med 2wd, eller bli ev fel mer komplicerade pga 4wd?

Robotklippare vet jag inte om det skulle fungera på våran tomt, ev på 1/3 sen får man jaga resten själv..
Nej, skillnaden är att det är två hydrostatlådor istället för en, och hydrostatlådorna krånglar väldigt sällan om man bara ser till att kolla oljenivån ibland.

Det stora slitaget på åkklippare är på klippaggregat och remmar, och de delarna är samma oavsett 2 eller 4wd
 
Sen ska det väl erkännas att man kör fast betydligt värre med 4WD :D
 
Nonkan skrev:
Nej, skillnaden är att det är två hydrostatlådor istället för en, och hydrostatlådorna krånglar väldigt sällan om man bara ser till att kolla oljenivån ibland.

Det stora slitaget på åkklippare är på klippaggregat och remmar, och de delarna är samma oavsett 2 eller 4wd
För att förtydliga så menade jag inte att man får stå och meka stup i kvarten bara för att man väljer 4wd.
Det jag menade var bara att det kan bli fel på ALLT och är det färre delar så brukar det bli färre problem.
Men som sagt, har man behov av 4wd så ska man absolut välja det tycker jag.

mvh Andreas
 
Då är jag med lite mer i matchen :)
Har varit runt till Stiga och HV ÅF här i byn och har fått väldigt bra känsla för HV, kanske beror på att jag fick provköra den när jag var där och tittade :) Skulle göra prova en Stiga oxå, men den som säljer det i stan är inte direkt serviceminded...
Det verkar inte vara ngn konkurens i branchen heller, alla kör med ca priserna från tillverkaren.
 
Milkshaken
Håller inte riktigt med dej där Skalman... visst det är flera delar som KAN gå sönder, men en 4wd går ju jämnare och lugnare, mindre ryck och slit, som då leder till ett minskat slitage... ja du korrigerade dig lite i ditt sista inlägg..:)

Hade jag haft dom pengarna att lägga så hade det definitivt blivit en 4wd.. Jonsered eller Husqvarna helst, dessa latmansklippare robomow och allt vad dom heter, kommer inte in på min gård. För mig är det en skön avkoppling att puttra runt på klipparen, med några bärs och radiokåpor..:)
 
Milkshaken skrev:
Håller inte riktigt med dej där Skalman... visst det är flera delar som KAN gå sönder, men en 4wd går ju jämnare och lugnare, mindre ryck och slit, som då leder till ett minskat slitage... ja du korrigerade dig lite i ditt sista inlägg..:)

Hade jag haft dom pengarna att lägga så hade det definitivt blivit en 4wd.. Jonsered eller Husqvarna helst, dessa latmansklippare robomow och allt vad dom heter, kommer inte in på min gård. För mig är det en skön avkoppling att puttra runt på klipparen, med några bärs och radiokåpor..:)
För mig vore det avkoppling att titta på när klipparen puttrar runt medan jag sitter i en fåtölj i skuggan...... :cool:
 
Milkshaken
hehe förstår vad du menar skalman, men jag kan även tycka att det är avkopplande att stå o handdiska, stryka, vaxa bilarna osv... Just för att man går in i någon fas där man kopplas bort från omvärlden..:)
 
Jag skulle förorda en separat slunga också, men kan berätta att om du vill ha slunga så är det bara 4wd som gäller.
Jag köpte min 2wd President 14 förra vintern och trots bara 1cm snö så var den omöjlig att köra in till förrådet, att tuta runt med en slunga förefaller för mig i alle fall omöjligt. Vi provade att tynga ned bakänden (som hjulvikter) men det hjälpte föga.
 
Milkshaken
ja jag har oxå hört att det ska vara för dåligt med 2wd vid vinterföre, oavsett om man ska slunga eller ploga... var inne på att tillverka en plog till min president -02,a 13,9 hk. hst... men la ned det efter mer eller mindre omyndigförklaranden från andra som hade testat IRL... Får väl svetsa ett grillstativ istället...:):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.