S
smogge: OK tackar för era förslag ... glömde nämna att platsen som staket skall vara på korsar bla min borrade brunn så spill oljan tror jag att jag väntar med men ...bränna stolparna verkar bra ..räcker det alltså ?? om det räcker i botten bör man behandla resten av stolpen (stolparna är av under växt gran alltså ca 1.80m höga & 7-12 cm diam)
3 svar · 5,7k läst
M
Mats: I fall två med djup grusgång så kan man också försöka få tag i lera och skapa ett lerskikt under jorden som fuktbevarande propp.
2 svar · 12,8k läst
M
Mats: Jag har kört med något liknande men såmaskinen handen funkade betydligt bättre.
2 svar · 5,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vet ej tyvärr men det vet Zetas ;)
5 svar · 5,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vänta och se. Om inte "sorken" ätit upp rötterna också, så kommer säkert clematisen igen. Rötterna har stor livsvilja.
1 svar · 2,0k läst
L
lassecb: Troligtvis är det så att den frusna jorden runt slangen nu tinar och på så sätt frigörs det vatten som fuktar marken vilket gör att gräset blir grönare :) Fast jag trodde inte att man skulle kunna se det så tydligt utan att större delen av gräsmattan borde blivit hjälpt av det.
3 svar · 3,3k läst
J
jilted: Alt. 2 låter ju smidigast, till saken hör att vi ska hyra en 1,5-tons grävare, den kanske klarar biffen.... Jag passar nog gärna på alternativ 3, nog för att jag kanske får en schysst solbränna men gräva upp två stora rotsystem för hand, nja ;) Kanske borde jag ringbarka träden och hålla mig till tåls tills nästa år, men man vill ju gärna få sitt planerade projekt klart asap.
6 svar · 10,2k läst
E
EE: Om ni vill ha tips på hur gräsmattan skall skötas tycker jag att ni skall gå in på www.olleberg.nu det är en super bra sida som bara handlar om gräsmattor. Där kan man få svar på allt ang. gräs. Lycka till
3 svar · 10,0k läst
P
ppalm: bra hör börjat nämligen ;D
3 svar · 5,2k läst
K
kurt: Det är ju vanligt att träd skadas av grästrimmer. Bästa sättet att förhindra det är att ha öppen jord runt trädet . Trädet mår också mycket bättre om det slipper konkurrensen från gräset, de flesta fruktträd har tämligen ytliga rötter som konkurrerar med gräset.
9 svar · 7,7k läst
S
Strixx: Det problem vi har nu med klet på bilarna är inte från en lönn, utan okännt träd. Vad det är vet jag inte, men bilen blir helt prickig. De kletiga prickarna är stora som knappnålshuvud. Tyvärr är det så att det är just stammen som är 4,5m, för att vara exakt, från det framtida huset. Kronan är inte så bred, utan hög. Skulle tippa på 20 meter iaf. (Brukar väl vara så på
5 svar · 4,5k läst
Coolman
Coolman: Jag beställde 150 kvm österlen gräs på rulle. Kostar 25 kr/kvm. Frakt tillkom med 8.33 kr/kvm. Gräs på 5 ton så frakt på runt 1000 kr är ju ingenting. 8)
3 svar · 5,3k läst
yonna
yonna: Sök i forumet på "varmkompost" så ser du att det dryftats flera gånger. Där finner du forummedlemmen Kira som skaffat en Greenline. Det kan ta en tid att få snits på sin varmkompost men och låna gärna en komposteringsbok på biblioteket.
1 svar · 2,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: Jag beställde från en lokal stenkross (Utby betong) och betalade 3750kr för en kubik inklusive moms och hemkörning. Edit: Stavfel som vanligt
6 svar · 13,9k läst
J
jessica: [citat] Javisst kan du gjuta mellan plattorna. Speciellt på skiffer brukar men göra det. Nemas problemas ;)
18 svar · 34,7k läst
A
ama: Aha, spindlar! Det skulle kunna vara en säck med spindelägg, jag ser rätt ofta hur spindelhonor släpar runt på sådana eller snabbt pilande kommer och räddar dem när jag lyfter på saker i trädgården. Fast du borde i så fall sett ett antal oroliga spindelmammor, så det var nog inte rätt ändå... /ama
9 svar · 4,0k läst
A
Annas: Så sant. Jag såg det i min Vivo härom dagen. Köpte genast en. Dock är det förbjudet enligt beslut taget nu i våras.....stod i tidningen. Funderar på om det var någon snikvariant som de numer säljer. Då jag inte har någon gammal flaska kan jag inte kolla styrkan. Har provat den jag köpte för att se om det funkar. //anna //anna
28 svar · 45,8k läst
M
Mats: Gräv ur cirka 3 dm. Sätt en kantavgränsning runt den nya rabbaten. Lägg duk och fyll sen upp med med lätt jord eller en jord/mull blandning och gödsla. Sätt växter och avluta med en sval dryck i dig själv.
3 svar · 7,9k läst
M
Mats: o ja Min definition är som sagt inte renlärig men praktisk. Är det grön och skönt att gå på med bara fötter då är det ok. Tistel och brännäsla utgår alltså plus att jag försöker plocka bort maskrosorna
7 svar · 2,7k läst
J
Johannabacken: Efter överväganden hit och dit har vi bestämt oss för att pröva 0-8 som topping på parkeringen . Det blir hårt, slätt och snyggt. Närmast huset där man går mycket kär vi ärtsingel som är skönt att gå barfota på. ///Johan
4 svar · 1,7k läst
M
Mats: Tja då blir det väl pinmo att fylla mellan sprängstenen med och sen jord då
4 svar · 4,8k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Tack för era svar Eva_Sthlm och Annas! Bra tips från er båda.
13 svar · 4,2k läst
A
Annas: Hoffsan - så där är det ibland.... Man har en bild av hur det skall se ut - vänder ryggen till och så ligger det ngt där.... ;) Det är ett stort jobb så jag förstår att han inte vill göra om. Tror som tidigare att känslan är att det inte finns ngt strategi...vinklar och böjar utan anledningar. Du får se till att det finns anledningar till varför gången svänger med växter och
8 svar · 2,0k läst
K
kurt: Man gör ju ofta så när man anlägger perennrabatter, så det fungerar säkert.
1 svar · 4,2k läst
A
Annas: Jag skulle rösta på fläder som har flera fina sorter och som växer fort. Dessutom är det ju trevligt att kunna använda blommor och bär till något. Vi har Sambucus 'Nigra' med blåsvarta blad och vackra rosa blommor. Den växer inte lika snabbt som andra - men har tagit sig riktigt bra på bara några månader. Har också satt en häggmispel för att relativt snabbt slippa insyn. Den skall
13 svar · 5,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Om du vill lägga kullersten på den ytan så gör enligt följande.... Antingen lägger du geoduken på befintligt underlag, eller så gräver du ur ca 10cm för att få "ner" stenarna lite bättre först. Därefter skaffar du sten och sand eller 0-4 stenkross. Det funkar lika bra båda två, men 0-4 blir lite hårdare vilket gör att ytan håller bättre. Sätt stenarna helt i gruset och när
3 svar · 20,3k läst
H
Helan: Tja, nog är det mycket att göra så här års men lite tid har jag nog. En missuppfattning är att vi trädgårdsdesigners inte har något att göra under vintern :-) men det är oftast lika hett då, så några rabatter ges inte men dock snygga planteringsförslag!
4 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Vid vår ombyggnad har jag upptäckt att vi har ca 2 kubikm torv som isolering (mot källare) i köksgolvet. Först kändes litet tungt att man skulle packa i säckar och köra till tippen med det. Men jag kom på att det borde gå att använda i trädgården. Någon som kan komma med synpunkter, är det lämpligt att blanda i rabatterna?
0 svar · 1,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/rose.php?id=3209&list=26
2 svar · 5,0k läst
Z
Zala: Vi skulle kunne trenge hjelp til å klippe ned/beskäre vår forvokste hekk, som omgir hele vår 3000 kvm store hage. Den har sikkert ikke värt klippet på 10 år, så en rejäl opprenskning behövs. Hvem kontakter man for å få hjelp til dette og hva skulle det koste? Vi bor i Grästorp i Västra Götaland om noen har forslag.
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.