Trädgård allmänt
Magnus_Nordmark: Ett tips från min kompis som är Greenkeeper... Sprid ut lite järnsulfat över greenen så får den en alldeles vacker djupgrön färg! Järnsulfatet tas upp av gräset som färgas.. Inte farligt utan håller även lite mossa borta.. Detta sprids tydligen alltid inför stora tävlingar..
tynnis: Gödsla och vattna kan man ju alltid göra. Vi har ju inte så mycket regn här i sverige på somrarna. ;)
tiggre: fortsätter vi då, upptäckt mitt nya älsklingsprogg :) är mitt materialval helt fel? överliggare och stolpar = impregnerat virke (skall ej målas) resten av konstruktionen kommer bestå av vanlig klyvyta 21x95mm som skall målas i nån grå ton (oljefärg?) tanken är att fräsa ur spår ur stolparna för spikbrädorna eller vad de heter (kommer det räcka?) [bild] saknar överliggare och
byggimpert: [citat] Det med att tänka positivt om grannarna håller jag helt med dig om Inger. Därför var min tanke att det knappast finns anledning för dem att klaga, med aedwall's inställning till sin häck :) ;) Med fyra grannar runt om så skulle man då isf. komma överens om häckval och allt som hör till häckens skötsel, fem olika familjer tillsammans!? Och sedan som resultat kanske ha fyra
byggimpert: Vi har gjort så här, 'rätt eller fel' får de lärde tvista om ;). Grävt ut ca. 30-40 cm. sedan bärlager ovanpå 10-15 cm (vi hade iof. sig sand närmast grunden men inte särskilt långt ut) packat med stamp och liten 'rundgående' smidig padda, sedan på med stenmjöl som används till att ordna lutning ut från huset samt horisontellt längsefter huset beroroende på hur lutningen på
byggimpert: [citat] Helt rätt av dig eric, det glömde jag att skriva :-[, grundgödsla är viktigt. Däremot har jag en fundering när det gäller kalk, du verkar kunnig 'eric' :), så jag kanske får fråga dig eller någon annan som känner till detta. Som jag har lärt mig (precis som du iof. säger om större mängd) så krävs det eg. väldigt stora mängder kalk för att i praktiken förändra
Nybyggare: Vi har lagt omkring 200 kvm duk, ovanpå detta 2 dm 0-32 kross och toppat med omkring 5 cm 0-16 kross. Jag tycker att man bör använda duk, priset för att göra det är marginellt och det är enkelt gjort. Vi lade det i första hand för att slippa att lera eller andra massor kommer upp och blandar sig med materialet, gäller ju speciellt där man kör med t.ex. bil. Ogräs växer hur bra om
xabxab: Lutningen ut mot vägen går ej att göra något åt...... :'( Blir nog till att kontakta något företag som har erfarenhet i trädgårdsanläggning etc. Tycker bara det är så synd om vi måste ta bort häcken. (Vet ej vad häcken heter, men den är cirka två meter hög, vilket ger ett bra insyns-skydd). Mvh M
yonna: Om fruktträdsbarnen inte redan är krukade bör du göra detta. Om de står i hinkar med vatten kommer de definitivt inte överleva vidare länge. Köp ett par riktigt stora plastkrukor (minst 40 liter eller mer) och plantera träden i dessa (trädgårdsjord och gärna ett lager lecakulor i botten) - gräv ner byttan och se till att du stagar träden ordentligt även utanför byttan. Byttan bör
Stefan_Stroemberg: [citat] Hehe... jo, det var det mest finmaskiga nät (som inte är gjort av metall som man kan skära sig på) jag hittade. Det är för att slippa alla kottar/löv/tallbarr att trilla mellan gliporna i locket. ;D Mycket praktiskt! Anledningen till att jag har stora glipor i locket är för att det inte skall väga ohemult mycket. ;) Mvh/Stefan
skrallan: Hej Linda! Vi har väldigt fin utfyllnadsjord som du kan få, frågan är bara, vart bygger ni? Ring mig på 070-7401885. /Linda
skogstomten: Byggde själv ett 1m brett skyffeljärn som jag drar bakom gräsklippartraktorn. Sen går det ca 3 cm under ytan och skär av rötterna. Går hur snabbt som helst att rensa grusgångarna då.
AndersG: Jag skulle köra grått, det funkar ju med det mesta, men skall du ha en gammaldags gärdsgård ovanpå så blir det nog en aning apart. I så fall skulle jag gjuta en mur och gömma den bakom kullerstenar.
Mats: Bravo :) Nu har du fått lite nya muskler också. Och tänk vad mycket effektivare att skaffa muskler medan man gör nytta hemma istället för att trampa som en dåre på ett gym
yonna: siamthai har så rätt! Alltför tjockt med grus blir inte behagligt att gå på. Duk och därefter packad stenmjöl (behöver inte vara så djupt) och sist grus. Det har funkat i närmare tio år. Jag var väldigt noga med just det tunna lagret grus efter att ha 'provgått' grannarnas alltför djupa uppfarter ;). Då kan du dessutom satsa på ett lite mer exklusivt, snyggt grus!
Mats: Varsegod :D Hård mark låter bekant. Har knäckt 2 handtag till pärhackan och ett till korpen hittills, Funderar på att köpa bilmaskin
Mats: Jepp underlaget är A och O. Har du ett som du säger snudd på perfekt underlag då håller det nog. Jag hadde ett betydligt sämre underlag, vanlig pinmo som iofs kan vara stenhård men det var nygrävt brevid
byggimpert: Flisby har en marksten i betong som heter just 'Marksten', det är deras billigaste variant och finns i färgerna röd,gul,svart, terracotta samt grå (men den var du ju inte intresserad av), formatet är 25x12,3 cm med raka, skarpa kanter. Skarpare färger än på den plattan tror jag är svårt att hitta när det gäller betongprodukter, en kombination av röd, gul, svart i den stenen ger
IFK: Om det kan glädja dig ;) så har jag fått ett mycket sämre pris... 27:-/kvm. Men då är det i Göteborg och jag har bara ringt en leverantör än så länge.
Johannabacken: Ok, lite bilder på muren Fick inte ordning på albumfunktionen så det får bli direktlänkar. Urdikning, det fattas 30-40 cm fyllnad så diket blir djupare än vad som syns. http://www.familjwesterlund.com/projekt/dike.jpg En lätt utstakning för att se höjder och syfta in den "rundning" som muren ska ha. http://www.familjwesterlund.com/projekt/utstakning.jpg Tyvärr hittar jag inga bilder
Fabulus: Vill ni minska jobbet för gräsmatta så tycker jag att ni ska rensa bort ogräs även nu under sensommaren hösten för att minska antalet inför gräsmattan. Låter ni jorden ligga öppen från juli fram till nästa vår kommer ni troligen ha mängder av ogräs och tvingas gräva/fräsa bort en matta, jobbigt och tungt arbete. Lägg lite energi på att i sommar rensa bort flerårigt gräs. Har
Fabulus: Om du har en helt plan tomt skulle jag föreslå att du med växter skapar lite höjd. Humle som slingrar runt en stolpe växer upp på en säsong. Fast det bästa när det gäller att se vad som passar i höjd och bredd är att nästa år sätta buskiga plantor(ex. dahlia) där du tror det skulle passa med buskar. Höga sommarblommor (solros) där du nu tänker dig högre växter som tex träd.
Fabulus: Glöm inte att peta ner ett par nya klyftor i slutet av augusti. Smaklig måltid ;)
byggimpert: [citat] Antagligen vad man i vissa kommuner kallar 'grönytejord', dvs. jord uppblandad med kommunal kompostjord, vilket då innebär (inser man snabbt när man ser jorden) att mycket av det vi kommuninnevånare slänger i den komposterbara tunnan, skulle behöva minst ett par tusen år på sig att förmultna till jord ::) :P. MVH//Christina.
Mats: Grunden till att få till en plan yta är att göra som proffsen i anläggningsbranchen gör. Mät, Mät och mät. sätt sen ut rejält med pinnar/käppar och markera höjden på dem. Är man osäker eller tycker det är svårt. Sätt pinarna i ett rutnät med 1 meters maskor Fyll i med underlag jord osv, packa lagom hårt. Jord brukar jag packa med platta skor. Sen är det dags att fylla med
hajof70: Bor man i Stockholm har Mark och Dränteknik gjutjärnslock till bla 110 och 400 rör. Utgörs av en krage som ska ner ~10cm i jorden och infällt i det sitter locket. Inte farligt dyrt. Torde finnas på välsorterade VVS-affärer.
yonna: Låna ett par böcker i beskärningsteknik på biblioteket (gärna mer än en och gärna handböcker som är ganska moderna!) och läs och lär! Jag har själv klarat att beskära unga träd (speciellt när de är mina) och tar bara in proffs för jättestora träd som är svårhanterbara. Det är självklart att du redan i detta skede kan ta in proffs - men det är väldigt roligt att lära sig