Langbein
Langbein: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1122797511;start=0]Grund och markarbeten[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,8k läst
Immobil
Immobil: Köp Baythion och blanda med vatten. Vattna ut det med en vattenkanna. ;)
3 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: Ett alternativ kan vara murgröna. Det kan också bli snyggt med kombination av vår-och höstlökar i murgrönan. Fördelen med denna blandning är att vårlökarnas senare vissnande blad 'försvinner' in i murgrönan. Även en enstaka bambu kan passa i murgrönemattan såvida odlingszonen fungerar och att man torra somrar kan vattna bambun. Ev kan man välja den storbladiga murgrönesorten. Tar
3 svar · 3,8k läst
K
kurt: Kanske ett gammalt tvättfat i keramik? Det finns djupare modeller också.
1 svar · 4,5k läst
U
Ubbe: upp
1 svar · 7,5k läst
U
1 svar · 7,5k läst
F
Fredde78: lås dig inte så mkt på priset. Se till att du får riktig jord som är analyserad. och du skall kräva ett papper på det. Min granne var så stolt över att ha fått tag på biligare matjord än vad jag fick. Resultatet nu efter 2 månader är att min gräsmatta växer så det knakar och inga spår av ogräs.. Hans däremot ser ut som en blandning av ett rapsfält och ett ogräsfält..
1 svar · 5,4k läst
E
Eva_Sthlm: Å, jättefina länkar Askur. Jag är galen i träd, kanske för att jag inga har, men nu kan jag få mitt lystmäte tillgodosett ett bra tag framöver. En favorit är Ullung-rönn. Det är ett träd absolut värt att titta på. Stort träd (upp till tio meter) vackra blad, fina vita doftande blommor, till hösten stora fruktklasar och fin höstfärg. /eva
7 svar · 3,1k läst
yonna
yonna: Murgröna mot husvägg är verkligen pest (gäller även vildvin). Gör inget i detta skede. Risken är annars att du måste foga om hela väggen. Avvakta till nästa år och klipp av de synliga sugfötterna som då är döda. Om du absolut måste ha bort rubbet gör du ännu mer skada. Murgrönans sugfötter går in i fogarna och spränger så småningom sönder dessa mer risk att man får in
1 svar · 6,8k läst
O
OlaF: Det stämmer att jorden är det dyra men frågan är om du måste ha ett sådan enormt lager matjord eller om du kan nöja dig med ett lager finare mjukmassor och ett tunnare lager matjord överst. När vi fixade vår tomt från 2000m2 sprängsten till plan gräsmatta var det det tunna lagret matjord som drog iväg priset. Vi fick tag på rejält med fina mjukmassor och lade på runt 10cm bra
12 svar · 12,4k läst
O
ompalompa: Hej vill bara tipsa om dessa fontäner, finns i Malmö. Köper man mer än en så blir priset ännu bättre. Kollade på COOP igår och där kostar dessa 695kr/st. Det är inte jag som säljer så jag försöker inte göra ngn sorts smygreklam! hejs Stefan http://www.blocket.se/view/5464589.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0
0 svar · 3,5k läst
J
Johannabacken: Skulle vilja säga att det beror på hur du måste använda gräset. Vi har ganska liten tomt och är mer eller mindre tvugna att gå från dag ett där vi skulle lägga gräs, så valde vi rulla. Det var inte mer än 250 kvm heller så prislappen blev inte allt för stor. Vad gäller kvalitet och chans att lyckas med bra matta är det nog hugget som stucket enligt tidigare trådar på forumet.
2 svar · 2,1k läst
S
Soludden: Hej, Vi kommer att spränga på Särö (30 km söder om Göteborg) i slutet av augusti och kommer få sprängsten över. Behöver ni fylle för grovplanering av tomten så ring 031 - 322 46 15. Mvh/ B
0 svar · 2,1k läst
T
Turbokungen: Gödsla gräsmattan ca 3ggr/säsong o klipp den sen ca 2ggr per vecka o hoppas på lite regn då å då så kommer gräsmattan att bli fin som aldrig förr. Vi har fått mkt mindre mossa i våran matta av att bara gödsla så gräsmattan växer mer. MVh Håkan
18 svar · 32,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Vi lejde bort en stor del av trädgårdsfixet och de gubbarna körde med lerjord på sprängstenen och sedan finjämnade med säg 5 cm sand och sedan rullade ut färdigt gräs. Det är klart att det behövs gödsas men det behövs det på matjord också - till slut.
10 svar · 3,2k läst
K
kurt: Skall du dra in vattnet i huset och bo där året om, så är det sällan grävda brunnar håller tillräckligt bra vattenkvalité. Men även om du skulle borra en ny brunn så kan du ju alltid behålla den grävda brunnen som reserv om inte annat. Skulle det vara bra vattenkvalité i den grävda brunnen (man måste nog både tömma den och rensa botten ) så borde det gå att sätta cementrör
0 svar · 4,6k läst
K
kerstin: Hej Jag har just köpt ett citronträd och planterat det, men jag har absolut ingen aning om hur man spaljerar det. Kan någon vänlig själ berätta enkelt hur jag ska göra. Kerstin downunder
0 svar · 2,9k läst
C
charta77: Tror det jag också. Kanske inte är så mycket att bry sig om. Annat än att det blir lite gropigt. Man skall inte oroa sig för allt men tänker litegrann på de hus som raserades i... Vagnhärad(?) Eller om inte annat så för att huset sätter sig igen.
2 svar · 2,3k läst
J
jessica: [citat] Jag hade det förut innan jag grävde ner min och jag gjorde inget speciellt på vintrarna. En kompis har två i kruka och hon gör inget heller med sina. Men gud vad min har blivit stor sen jag planterade ner min :D
2 svar · 10,9k läst
L
Lina: Hej, Någon som byggt Keystone? Vet ni vad man ska ha för dräneringsrör? Diameter? Och sen, för hörnstenar som ska limmas; vad för typ av lim? Måste det vara just Keystones stenlim? Skulle inte tro det, men man vet ju inte. De har semester på Heda så jag fick inget svar på mina frågor där... // Lina
0 svar · 2,9k läst
J
Joggin: Oj, ingen aning... Förmodligen uppåt 30 år i trädgården och ett ansenligt antal år i banverkets tjänst innan dess.
16 svar · 15,1k läst
M
Mats: Fundera på att skippa brunnen och bara lägga drännering under singel dä du vill sammla in vattnet.
1 svar · 4,3k läst
G
General_Failure: Finns på Bauhaus. Annars går det säkert att beställa hos närmsta bygghandlare.
1 svar · 3,1k läst
K
kurt: [citat] Varianten Vossii är inte så farlig p g a att den producerar färre ärtskidor (de få som man får kan man oftast plocka bort manuellt). http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/wwwpages/64054518BA344962C1256E7B0024F794/$File/parkbroschyr_20040930.pdf
8 svar · 24,1k läst
G
goranr: Tack, då förstår jag! :D MVH
3 svar · 5,1k läst
M
Mats: Räkna på vad en liknande mur skulle kosta med någon sten som du tycker ser hyffsad ut på en byggmarknad så har du ett utgångsvärde i alla fall
2 svar · 3,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Var har ni byggt förresten? Vi kommer bygga i Svärtinge i höst!
2 svar · 4,2k läst
G
Goran_testing_all: Hej, för ett antal år sedan hade jag en jordhög med ogräs som jag ville använda till en liten gräsmatta. Jag sållade jorden för hand och la ut den. Året efter hade jag den mest underbara tistelodling! Det verkar som varje rotbit jag hackat sönder och som kom med genom gallret blev en ny planta. Utan att ha testat jordfräs så tror jag att resultatet blir detsamma. Förr la bönderna
5 svar · 3,5k läst
yonna
yonna: Vitsen med egen fruktträdgård är ju just att man inte 'behöver' bespruta. Det är värdelöst med besprutning om man inte vet vad som felar - giftning skall alltid vara riktad. En chockartad beskärning för tre år sedan kan ev vara orsaken. Eftersom trädet inte är äldre än 15 år skulle jag avvakta - och sätta ett nytt träd någon annanstans utifallatt. Vissa äpplesorter är mer
5 svar · 2,1k läst
J
Jossafina: [citat] Vad gör Ni annars med sniglarna? Går o plockar innan gräsklippning? ???
18 svar · 5,2k läst
C
Caesar: massive.dk , bellalite.se , nordlux.dk
3 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.