4 531 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Lönn...
Hej igen alla allvetande...
Vi har en jättestor och fin lönn (bla) på tomten som vi vill behålla, men den kommer stå så kronan kommer över en del av uppfarten och uppställningsplats för bilarna, och endast 5 meter från där huset kommer stå.
Finns det några anledningar till att inte behålla den?
Tex, rötterna är så långa att dom kommer skadas när grunden grävs så den ändå kommer dö?
Eller den har en massa kletiga frö som kommer trilla ner på bilarna?
(detta problem har vi i dag från ett okännt träd på våran parkeringsplats)
Vi har en jättestor och fin lönn (bla) på tomten som vi vill behålla, men den kommer stå så kronan kommer över en del av uppfarten och uppställningsplats för bilarna, och endast 5 meter från där huset kommer stå.
Finns det några anledningar till att inte behålla den?
Tex, rötterna är så långa att dom kommer skadas när grunden grävs så den ändå kommer dö?
Eller den har en massa kletiga frö som kommer trilla ner på bilarna?
(detta problem har vi i dag från ett okännt träd på våran parkeringsplats)
Just den nackdelen förbannade jag en rad stora lönnar för eftersom min bilparkering låg under dem. Det var iofs ytterligare några trädsorter där, men lönnarna fixade en hel del klet på bilen.Strixx skrev:
-Å andra sidan så är ju lönnar samtidigt fina och bilar går ju att tvätta.
Om det är trädets krona som slutar fem meter från det kommande huset ska inte rötterna har så stor utbredning att de kommer att skadas av grävarbeten. Om det är stammen som står fem m från huset är det givetvis värre (beroende på hur stort trädet är) men det går nog bra ändå, tror jag.
Att lönnar skulle ha kletiga frö har jag aldrig märkt - kanske är det nektarn?
Själv önskar jag att jag hade några stora träd på vår tomt - får börja från noll istället...
Att lönnar skulle ha kletiga frö har jag aldrig märkt - kanske är det nektarn?
Själv önskar jag att jag hade några stora träd på vår tomt - får börja från noll istället...
Det problem vi har nu med klet på bilarna är inte från en lönn, utan okännt träd. Vad det är vet jag inte, men bilen blir helt prickig. De kletiga prickarna är stora som knappnålshuvud.
Tyvärr är det så att det är just stammen som är 4,5m, för att vara exakt, från det framtida huset. Kronan är inte så bred, utan hög. Skulle tippa på 20 meter iaf. (Brukar väl vara så på lönn, att den inte breder ut sig så mycket?)
Uppfarten skulle ligga mellan trädet och huset.
Tyvärr är det så att det är just stammen som är 4,5m, för att vara exakt, från det framtida huset. Kronan är inte så bred, utan hög. Skulle tippa på 20 meter iaf. (Brukar väl vara så på lönn, att den inte breder ut sig så mycket?)
Uppfarten skulle ligga mellan trädet och huset.
Klicka här för att svara