I mitten av april grävdes tomten upp i anslutning till att de gjöt grunden. Sedan dess har vi mest koncentrerat oss på att få huset färdigmålat till inflyttningen om ca fyra veckor!! Alltså har vi inte riktigt haft tid till tomten som nu är en leråker helt överväxt med olika sorters ogräs. Hur ska vi gå till väga när vi ska göra ordning tomten? Vi måste jämna ut och sedan lägga på matjord innan vi sår gräs. Så långt är jag med men hur göra med ogräset? Kan man bara plöja ned det eller måste man rycka upp det så att det inte frörsår sig och kommer upp genom gräsmattan senare.
Tacksam för förslag från er som har grönare fingrar än vad jag har!!!

Tjena - har exakt samma problems som ni med ogräs och utfyllnad alltså. Vi tänkte ta ner ogräset i nivå och sedan fylla upp där det behövs och på det jord.

Det beror först och främst hur "fin" gräsmatta du vill ha
Ska du ha en gräsmatta med enbart gräs av "rätt" sorter då måste ogräset bort.

Är du mer som mig som tycker att allt som är grönt och skönt att gå på med bara fötter duger, tja du räcker det med klippning och uppfyllnad, sen friserar man ned ev uppstickare med gräsklipparen

mats_o skrev:
Det beror först och främst hur "fin" gräsmatta du vill ha
Ska du ha en gräsmatta med enbart gräs av "rätt" sorter då måste ogräset bort.

Är du mer som mig som tycker att allt som är grönt och skönt att gå på med bara fötter duger, tja du räcker det med klippning och uppfyllnad, sen friserar man ned ev uppstickare med gräsklipparen
Jag behöver inte heller ha en perfekt gräsmatta. Så det blir nog att rycka upp det värsta och sen lägga matjord över. Det som sen kommer upp genom gräsmattan håller man ju nere när man klipper gräset regelbundet.

Ett tips är att verkligen se till att få bort rötterna på de värsta rackarna så underlättar det framöver. Det är trots allt lättare att göra det nu då inget annat blir förstört än sedan då du får "hacka" i din nya gräsmatta.

Tag bort tistlar, kvickrot, maskros, kirskål, klöver....sådana som sprider sig snabbt som attans. Speciellt tistlar för de gör lite ont att springa på.

Ni kan ju också täcka över nu så att det inte kommer så mkt sol på växterna - då blir det lättare att plocka bort. Vi lade två stora gröna pressenningar över det ställe vi skall så på och redan efter två veckor var de mycket svaga. Skall låta presenningarna ligga i minst fyra veckor till och sedan får vi se om kriget blir lätt eller ej.

Lycka till.

Vänligen,

anna

Ser du klöver som ogräs?

Jag som är jätteglad över att klövern äntligen börjar komma i min gräsmatta.

Ogräs är väl sådant som man inte vill ha i sin gräsmatta - d.v.s. oönskade växter.
Hos mig är klöver ogräs - hos dig är den inte det.

Smaken är som baken.

Vänligen,

anna

o ja

Min definition är som sagt inte renlärig men praktisk. Är det grön och skönt att gå på med bara fötter då är det ok. Tistel och brännäsla utgår alltså plus att jag försöker plocka bort maskrosorna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.