Hejsan!
Har sålat kompost och upptäckt små "kulor" - de är gula eller ljus beige, storlek 1-4 mm... sitter INTE ihop... när man klämmer de, spricker de.
Gissar att det kommer nåt kryp ur de... men vilken???

Låter som snigelägg.

/ama

Ama,
jag hade för mig att snigelägg sitter ihop i klumpar och är vita eller genomskinliga... mina ägg är var för sig och jag tror att de "växer" - då jag hittade de i olika storlekar...

Någon svamp kanske?

Meijan,
hade samma "kulor" i komposten även förra året... men inte sett nåt svamp växa där...

Tömde vår kompost i går och såg ochså en mägd ägglika klumpar och diverse djur. Förutom myror och flygfän bodde det även ca 10 kopparormar i komposten.

/Zeb

En ny idé: kan det vara myrägg? I och för sig fel form, så njae kanske inte ändå.
Långtidsverkande gödningskulor från inköpta växter som hamnat i komposten?

/ama

Ama,
"kulorna" ser annorlunda ut än de som jag har sett myrorna släpa ur boet, när jag försökte utrota de. Har inte köpt "färdig" växt på flera år....
Har i komposten rätt många gråsuggor, tusenfotingar, spindlar, maskar...

Det är väl inte gödselkorn - typ Osmocote...??

???

Aha, spindlar! Det skulle kunna vara en säck med spindelägg, jag ser rätt ofta hur spindelhonor släpar runt på sådana eller snabbt pilande kommer och räddar dem när jag lyfter på saker i trädgården. Fast du borde i så fall sett ett antal oroliga spindelmammor, så det var nog inte rätt ändå...

/ama

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.