34 730 läst ·
18 svar
35k läst
18 svar
Få bort gräs mellan plattor.
0840's gasolbrännare blir ändå ganska dyr i drift även om den är effektivare än en billig elektrisk hetvattenbrännare (knappt 500:- på bensinmacken).
Jag finplockade (med kniv/kratsjärn) en runda varje vår (garageuppfarten tog en ruskig tid) och därefter ångning en gång i månaden under hela sommarsäsongen då jag i princip endast spolade bort det ångade ogräset efter ett par dagar. Detta fungerade även på framsidans grusade plan.
Det gällde en 25 år gammal uppfart med plattor där ogräset var väl etablerat
. Den grusade delen hade duk under och ogräset gillade den platsen lika bra med skillnaden att det var lätt att 'lyfta' upp ogräset.
Vid ångning (och även gasol) ett tips: Man skall inte bränna alltför mycket utan endast så mycket att man sätter ogräset i obalans och utarmar det på sikt. Bränner man för mycket får det en djävulusisk livslust och förstorar istället rotsystemet.
Jag finplockade (med kniv/kratsjärn) en runda varje vår (garageuppfarten tog en ruskig tid) och därefter ångning en gång i månaden under hela sommarsäsongen då jag i princip endast spolade bort det ångade ogräset efter ett par dagar. Detta fungerade även på framsidans grusade plan.
Det gällde en 25 år gammal uppfart med plattor där ogräset var väl etablerat
Vid ångning (och även gasol) ett tips: Man skall inte bränna alltför mycket utan endast så mycket att man sätter ogräset i obalans och utarmar det på sikt. Bränner man för mycket får det en djävulusisk livslust och förstorar istället rotsystemet.
Kan man gjuta mellan plattor (eller skiffer som jag hade i åtanke) för att bli av med gräset. Då borde man kunna högtryckstvätta eller?
/// Johan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden