1 974 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hjälp ej nöjd med min gång
Det går, om ni "procentar" mellan plattorna.
Alltså har olika breda spalter så det blir som kilar melan de olika stenarna då går det få lite rundare former.
Om det blir snyggt eller inte är dock en smaksak.
Alltså har olika breda spalter så det blir som kilar melan de olika stenarna då går det få lite rundare former.
Om det blir snyggt eller inte är dock en smaksak.
Han har nog rätt att det blir svårt att svänga snyggt och man får många oregelbundna springor mellan plattorna. Jag har "svängt mjukt" med enbart marktegel och det var inte lätt alla gånger att få springorna lagom jämnt fördelade i svängarna (amatör).Hofsan skrev:
Jag tycker han har löst det snyggt med den plattstorlek han hade att jobba med
Som jag kan se på bilden så svänger gången helt omotiverat och man kan undra varför :-/. Det var faktisk mitt första tanke...... Jag ser ju inte hela bilden.... men om gången kommer så småningom att svänga bland buskar och trä så kommer det att se mjukare och så ser man en bit av gången i taget ( från sväng till sväng) när man går den väggen. Var det det som var meningen med alla svängar ?
gaia
Vet inte om det är till hjälp, men min tanke är kanske inte att runda till, utan att istället följa formen på huset.
Alltså att forma gången som burspråket...
Alltså att forma gången som burspråket...
Jag tycker inte att du ska "runda" av gången.
Däremot skulle jag ha lagt skifferplattorna lite förskjutna i förhållande till varandra, dvs. så att du har räta vinklar, men betydligt fler.
På det sättet får du gången att svänga mjukare utan att vara "rundad" och behåller samtidigt den lite kantiga känsla som är naturligast med formatet 40x40 (dvs. inte runda svängar
) och slipper den där "linjal" känslan 
Bifogar lite bilder på hur jag menar, detta tycker jag skulle passa utmärkt med den marksten och skifferplatta som ni valt, spec. som ni valt singel på gångens sidor, kombinera gärna gruset med kullersten in mot burspråket för att variera intrycket
MVH//Christina.


Däremot skulle jag ha lagt skifferplattorna lite förskjutna i förhållande till varandra, dvs. så att du har räta vinklar, men betydligt fler.
På det sättet får du gången att svänga mjukare utan att vara "rundad" och behåller samtidigt den lite kantiga känsla som är naturligast med formatet 40x40 (dvs. inte runda svängar
Bifogar lite bilder på hur jag menar, detta tycker jag skulle passa utmärkt med den marksten och skifferplatta som ni valt, spec. som ni valt singel på gångens sidor, kombinera gärna gruset med kullersten in mot burspråket för att variera intrycket
MVH//Christina.


Bygginperiet: Ja det var sådär jag ville ha det(det där från Flisbys hemsida/katalog som du satte in) men som sagt, när jag kom hem från jobbet så hade han ju lagt nästan alltihopa :-/
Pratade med honom och visade din bild från Flisby men
han vägrar ändra det så det får väl bli att jag rundar till det med lite växter då.
Pratade med honom och visade din bild från Flisby men
han vägrar ändra det så det får väl bli att jag rundar till det med lite växter då.
Tjaaa.....Hoffsan skrev:
Men ni kanske 'behöver' ytterligare en gång, tex. på baksidan vid altanen
MVH//Christina.
Hoffsan - så där är det ibland....
Man har en bild av hur det skall se ut - vänder ryggen till och så ligger det ngt där....
Det är ett stort jobb så jag förstår att han inte vill göra om.
Tror som tidigare att känslan är att det inte finns ngt strategi...vinklar och böjar utan anledningar.
Du får se till att det finns anledningar till varför gången svänger med växter och annat. Så som de faktiskt har gjort på Flisbys bild. De går runt en plantering.
Gör en plantering på ett ställe med några växter som kryper in i vinkeln, ett träd som står i en av vinklarna, kanske en vattenprydnad eller en sten som motiverar varför det svänger.
Jag tror att det tvärtom kan bli spännande, som en liten upptäcksfärd på väg upp till huset, då du fyllt utrymmena med lite genomtänkta saker. Får massor av idéer så det är nog inte så dumt i alla fall.
Skicka gärna in en ny bild då du "landat".
Lycka till!
Vänligen,
anna
Man har en bild av hur det skall se ut - vänder ryggen till och så ligger det ngt där....
Det är ett stort jobb så jag förstår att han inte vill göra om.
Tror som tidigare att känslan är att det inte finns ngt strategi...vinklar och böjar utan anledningar.
Du får se till att det finns anledningar till varför gången svänger med växter och annat. Så som de faktiskt har gjort på Flisbys bild. De går runt en plantering.
Gör en plantering på ett ställe med några växter som kryper in i vinkeln, ett träd som står i en av vinklarna, kanske en vattenprydnad eller en sten som motiverar varför det svänger.
Jag tror att det tvärtom kan bli spännande, som en liten upptäcksfärd på väg upp till huset, då du fyllt utrymmena med lite genomtänkta saker. Får massor av idéer så det är nog inte så dumt i alla fall.
Skicka gärna in en ny bild då du "landat".
Lycka till!
Vänligen,
anna
Klicka här för att svara