Trädgård allmänt
Farzan: Där håller jag inte med fsn, och jag har provat. Lägga smågatsten är annorlunda än vanlig plattsättning, ja - mer "hantverksmässigt", lite mer konstnärligt om man så vill. Och man måste nog tycka att det är roligt. Men det är faktiskt enklare och tacksammare också på flera sätt, ställer mindre krav på precision och mer tolerant mot missar i underarbetet. Om man t ex sätter
breheim: Utifrån hur detaljerad din frågeställning är så.. Jo. Har du mer avancerade planer än att titta på din stenrand runt huset så använd forumets sök-funktion. Det finns fler variabler att ta hänsyn till. Bor du på gammal sjöbotten eller ett berg...?
fredwel: OK, tycker du att det har fungerat bra? Hur länge sen var det du gjorde detta?
fredwel: [citat] Hej! Har också köpt en biokub. Hur har du gjort med rotogräs? Har en hel del kvickrot som jag inte riktigt vågar slänga i utan att ha torkat det först. Sen undrar jag varför du ratar åkerfräken? Bryts den ner dåligt? :) /Fredrik
DeEss: [citat] Tyvärr, dom som jag bytt sitter inte på huset - har riktiga halogenare där pga dimmer. Ingen annan som har dioder?
Aji: På vår tomt finns en gammal brunn som inte används. Har nu börjat fundera på om man inte skulle försöka att använda den till att få en schysst fontän i trädgården. Brunnen är en helt vanlig brunn uppbyggd av betongringar och avslutas med en konisk "toppring" på vilken det ligger ett lock. Till mina frågor: - Har något gett sig på ett sådant projekt och kan dela med sig av tips
qarcus: Hej Köpte 2st Grythyttan Bord B25 vitlackad i maj 2009. Efter bara några månader ute så har det blivit sprickor i färgen mellan längsgående- och tvärribborna på bordet. Ett av borden skulle jag få byta ut. Det andra skulle jag få en färgburk och bättra med. Känns lite dåligt att få bättra färgen på ett bord som kostar så pass mycket pengar och är nytt. Jag tänkte höra om
Erikoolio: Jag och sambon stod i slänten nedanför huset o röjde lite i snåren då vi fann på ett helt gäng med riktigt gammla takskifferplattor, ca 50st. Vi tycker båda att de är fina och ett par åkte genast in som ljusunderlägg, men nu undrar vi vad man kan hitta på med resten. De är ganska tunna och sköra, men som sagt väldigt vackra. Någon som har nån kul idé till vad man kan göra med
abbe_: Stenarna ut mot garageuppfarten begöver du nog fixera med lite betong förutom bärlager. Är det mellan gräsmatta och gångstig med lägre belastning räcker det nog utan betong. /Abbe
Kalleman: Jag vet att jag har sett sådana stenar på något gardencenter för några år sedan. Tror det var Flisby som levererade dem. Ring och kolla! /Kalle
Christoffer G: Tack för tipsen. Jag åkte till den lokala skrothandlarn och kollade ut galvade järnrör med diameter 1 tum som ska sättas i fem rader mellan trästolpar. Detta ska nog smälta in bra mot berget och inte störa så mycket.
Benny_o_Lina: Som någon sa.. Att man hör inte dne efter ett tag. Man blir så van vid ljudet att man inte lägger märke till efter en tid. Det liksom ingår i omgivningen.
kloka_elin: Jo, jag tror inte att man måste göra något för blommans överlevnad, det är mest att det är rätt fult som det är nu.
rsjowa: Mmm, blir fint. Visst igenkännande, ... hade nästan förträngt mina 40 ton marksten jag lade för 2 år sen... men nu vart jag påmind igen... :)
tjome: Hej! Skall oxå bygga ett sådant staket, fast i miniatyr. Vi skall bara ha på framsidan av vårt radhus så det ser lite ombonat ut. (har det ganska kalt nu när det ligger sten vid hela ingången. Vi tänkte oss ca: 500mm högt och 35 x 25:er med 1m mellan 70x70mm stolparna. Vad tror ni?
fridde: Hej, Jag behöver gjuta några låga murar direkt på frilagt berg. Murarna kommer att vara mellan 5 - 40 cm höga och jag vill ha dem ganska tunna, runt 10 cm. Utseendemässigt önskar jag att de ska vara släta men inte målade eller något sådant. Att jag ska borra ned armeringjärn direkt i berget med ca 40 cm mellanrum har jag läst mig till på detta suveräna forum. Däremot har jag
fridde: [citat] Helghyra ca 1600 kr. Om jag hade vetat att det skulle gå så fort hade jag gjort det på en kväll istället och kommit ned en del i pris..
Jan-Å: Roundup brukar jag använda där jag inte behöver ta hänsyn till andra växter, fungerar kanon. Undvika växter är nog omöjligt för det verkar kunna växa överallt :) men det klart att släta ytor utan hål och regelbunden rensning är bättre än motsatsen. Markduk hjälper till också.
nzetterlund: Ok, jag får bara inse mitt misstag och be dem komma och hämta väggruset och dumpa av ett lass makadam istället. Tack så mycket för hjälpen! /Nichlas.
fredwel: [citat] Nej, det är väl alldeles utmärkt, jag har makadam runt mitt hus. Singel är dränerande och bra. Om du vill ha det lättskött kanske du ska överväga att ha någon kant mellan singlet och gräsmattan eller vad du nu har, det blir enklare att underhålla då. /Fredrik
Styrman: Låt det vila ett tag. Antingen får du en ursäkt eller en ovän för livet. Personligen hade jag bara skrattat åt hennes tilltag. Gissar på stressad mamma med trasig tvättmaskin som inte fått sex eller vila på ett tag. Håll oss uppdaterade.
Kjell_G: Är området nybyggt? I så fall kanske toppen inte är lagd på gatan än? Kommunen brukar spara den tills alla tomter är bebyggda och har en avslutning tomt/gata (ok, nåt hus kan släpa). Det brukar innebära ca 3cm asfalt till och det läggs alltid dikt mot ex. stenläggning o mur. Om asfaltering är klar, äldre område, försök få tag på asfalt nånstans, det är högsäsong nu och du
Kalleman: Varför kan du inte låta gräset växa in över diket? Är det en naturlig lågpunkt så kommer vattnet rinna ner även genom gräset om än lite långsammare kanske. Det är ju bra mycket snyggare och enklare att sköta än en öppen grusbädd. /Kalle