Jag ska bygga ett 1,8m högt staket som är mer likt en typ av spaljé med liggande ribbor mellan stolparna och kommer att bli ca 35m långt totalt. Det ska vara som insynsskydd, se länk nedanför. Nu undrar jag vilken typ av ribb man ska använda och hur långt man ska ha mellan dem? Hur långt ska man ha mellan stolparna/plintarna så att ribborna inte böjer sig efter att tag ?

http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/snygg-spalje-som-skarmar-av.aspx

Redigerat:
Ska man ha ribbor i 45X45 eller 45X22 mm ?

Jag tycker du ska köra på 22X45.
En variant på avstånd mellan ribborna är att använda en ribba på högkant mellan varje liggande ribba för att få 22 mm mellanrum, kan bli snyggt iom den i övrigt "smäckra konstruktionen.

Jag tänkte köra 1,5 m mellan stolparna (70x70), fins det risk för att ribborna böjer sig efter ett tag om jag väljer det avståndet mellan stolparna med 22x45 ribbor?

Risken är ju störra att de böjer sig om du har 45*22 än om du kör 45*45

Grannen hemma har just gjort ett sådant och de har använt 45*22 och det är redan "vågigt" fast det är nygjort.

Hej!

Skall oxå bygga ett sådant staket, fast i miniatyr. Vi skall bara ha på framsidan av vårt radhus så det ser lite ombonat ut. (har det ganska kalt nu när det ligger sten vid hela ingången. Vi tänkte oss ca: 500mm högt och 35 x 25:er med 1m mellan 70x70mm stolparna. Vad tror ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.