Trädgård allmänt
Fader Jan: Hej Vad ska man göra för att minska mögelangrepp på jordgubbarna? Förr fanns det ett preparat som skulle sprutas under blomningstiden, men jag har inte hittat något sådant i trädgårdsbutikena. Är det någon som har ett bra tips?
Anna_H: Det framgår inte vilken sorts häck TS har? Om det är syren så borde den ha klippts till ca 20 centimeter för att bli tät ända nerifrån. Det växer upp igen på två år. Dock klipper man 1/3 varje år, de tjockaste grnarna, dvs glesar ur, för att behålla insynsskyddet, särskilt som den inte blommar på nya skott. Den som klippte ner sin syrenhäck till 5 centimeter gjorde alltså inte
victors fru: Hej occh tack för svar. Pumpenn som jag trodde var så smart var inte så smart :-) och har "sedan sist" kommit på iden att sätta fontänpumpen i jazzusin i stället så får en vid båge spruta uppåt och sen ner i poolen i stället. Verkar både praktiskt och snyggt . Eftersom jazzusin och poolen är i ett och samma system så fylls ju lilla poolen på i samma takt som pumpen sprutar ut
T&H: [citat] Jag är rädd att det kommer från min tomt. Tog över det efter en gubbe som bott här i 60 år som var bland de första i området, och det var en hel del när jag flyttade in på den övervuxna tomten. Han var ju 95 när han kilade vidare så han orkade av naturliga skäl inte med trädgården. Förmodligen planterad han en planta i god tro ganska tidigt för att det var en intressant
yonna: Även om 'Sunburst' betraktas som taggfri har den faktiskt en del taggar så den är inte så lämplig vid en sandlåda. Någon större skugga ger den inte heller. Vacker dock. Silverpäron är nog fortfarande det jag tror vore lämpligast.
mino: Det finns så mycket att välja på, plus att man behöver veta mer om rabatten (väderstreck, jordmån, skugga, etc) för att kunna ge ett förslag. Låna en bok om perenner (dvs fleråriga växter) på biblioteket och se vilka som är fina och vilka som passar för dina förutsättningar, det är mitt bästa råd.
yonna: Hos mig blev det en markhöjning på 20-90 cm och där gjöts rejäl sula samt att muren armerades. Det är inte kul om muren ger vika efter 10-15 år! Däremot gjordes ingen dränering - mest för att marken är av sand & sten och ingen lerjord.
di98mase: Hej, vi avser bygga en mur som går utmed vår gata. gatan sluttar 60cm på 20 meter och vi tänker oss att terassera muren för att få en horisontell mur. muren ska enligt instruktioner dräneras, nu undrar jag om det är rätt tänkt att dränera som skissen visar eller om det finns några andra sätt att göra det på? vet inte om det framgår men jag tänker mig att två dräneringsrör
di98mase: Intressant det där om rena berg...jag ska ringa NCC imorgon och kolla hur de gör...jag återkommer...
gaia: [quote="sörbom, post: 879450 Har själv en stor slänt som just nu invaderas av ormbunkar, men som jag tänkt stenbekläda å bygga en damm med ett liten bäck porlade ner för slänten. [/QUOTE"] en liten porlande bäck låter romantiskt ... tycker själv att ormbunkar passar bra med sten och vatten. Om du rycker bort ormbunkar vad ska du plantera i stället? Blir hela slänten stenbelagt och
Pen: Har införskaffat en fin fontän i huggen och slipad granit. Under fontänen finns en balja med ca 100 liter vatten. Frågan är hur jag undviker tillväxt i vatten och på graniten? Vilka kemikalier motverkar tillväxt men fräter och missfärgar inte graniten? Bassängklor är en ide jag har, men eftersom klor både fräter och bleker så vågar jag inte testa utan att höra mig för först. Pen
matbr107: Hej allihopa! Det var ett tag sedan man var inne här men nu är det byggardags igen. Sommarens projekt kommer bland annat att bestå av att bygga en stentrappa mellan två etaget på vår tomt (se bild
Melkerberg: Egentligen har jag ingen aning, men myrorna gillar nog finkornig sand bäst. Själv andvände jag stenmjöl men bara för att jag råkade ha det hemma.
RobinO: Svårt att se exakt hur den ser ut på bilden men den liknar "John 65" från Markslöjd. Gå in på deras hemsida och titta, där ser du även vilka återförsäljare de har.
mdredfox8: Är det någon som vet var i Göteborgsområdet man kan hitta Benders Megawall mur till bra pris?
Nissaryd: Det är jag medvetan om. Men vi har haft mycket att göra med kommunen på sista tiden att ve har blivit "bundisar" ;) Nja kanske inte (= Men jag är villig att söka bygglov för något jag drömt om sååå länge!! Men jag ska verkligen bygga eget. Hittade på http://www.vanstatradgard.se/ ett växhus jag gillade... BARA 245 000 ex moms =S "Att plantera en trädgård är att tro på
Silverpil: Köp två 25 kilos-säckar med trädgårdskalk. Ström en ring runt stacken så att myrorna inte kan fly, gör det på kvällen när det är som mest myror i stacken. Sen är det bara att hälla över kalket, ta en spade och blanda in det ordentligt. Slå även in tjocka järnspett eller liknande så att myrorna fryser ihjäl till vintern. Ett billigt och effektivt sätt.
Kalleman: Det är framförallt lerjordar som är packningskänsliga. I gräsmattor har de dessutom den egenheten att de ofta får "slirskador" efter spring o dyl när jorden är fuktig vilket resulterar i en tunn skorpa på jorden som täpper till den för både dränering och gasutbyte (O2 CO2). Därför brukar man helst använda en sandig jord på gräsmattor som utsätts för mycket slitage (barnspring,
Mimmi_74: Timjan är flerårig och finns i flera olika varianter. Vi har vanlig timjan på en solig och torr sydsida och den trivs utmärkt. Blommar fint nu förresten. Nävor finns många olika sorter, det finns sorter som blir som "kuddar" och sorter som väver in sig i andra växter och binder samman planteringar. Här finns t.ex. lite info om olika nävor http://odla.nu/artiklar/geranium.shtml När det
kalle_ada: Ja där ser man... Har bara läst mängder om att man måste ha ett rejält dike för att kunna göra en mur, men det har aldrig stått ett knyst om vad man gör om man har berg. Fullständigt logiskt, fattar inte att jag inte tänkte på det själv. Tack för att ni fick mig att vakna. :-)
Eir75: Oj, jag är verkligen imponerad, jättesnyggt! Nu blev jag inspirerad till att ta tag i lekytan härhemma!
dreamie: Ett sent tack för alla svar :) Jag har dessutom en fråga till... Vilken är den bästa schaktmassan man kan ha under fiberduken och dekorstenen? Idag har jag ärtsingel som verkar innehålla lite sand som underlag. Jag behöver ju kunna öppna upp fiberduken, gräva en grop och sedan fylla med matjord om jag skall skapa en ny plantering. Är sand bra? Eller behöver jag något som dränerar
trolle: Jag är också ute efter en brännare som kan kopplas ihop med en PC5 flaska Finns det sådana brännare på marknaden. Har inte lyckats hitta någon ännu.
magnusrx7: Såga ner stolpen! :) Vi har blivit lovade att bli av med en elstolpe på vår tomt i flera år.... det har inte hänt så mycket.... I vårat fall äger elbolaget stolpen och dom har erbjudit telia att få telekabel nergrävd tillsammans med el men telia vill ha kvar stoplen som isåfall blir deras. Vår telekabel går inte via den stoplen så jag får väl slåss med grannarna efter jag sågat
Lyngan: Hej! Jag har köpt ett lass med knäcksten och skall ha det till en rabatt. Jag förstår hur man lägger knäcksten vid 90 graders hörn. Men jag vill ha 45 graders hörn och får inte ihop det... Tanken är att det bara skall vara i 2 lager på höjden. Please help en nybörjare..:) H/Lyngan
RobJen: Hej! Håller med Yonna. I mitt kvarter härjar både hjort och harar. Hann bara plantera mina träd och buskar resp jordgubbsplantor och smultronplantor innan de var i farten. Skyddde dem med fula, men effektiva runda inhängnader av hönsnät som jag fäste på tryckimp pålar. Fick skydda stammarna med nätliknande stamskydd. Gjorde inhängnaderna tillräckkligt stora för att de långhalsade