Har nu fått upp 6 av 10 stubbar med hjälp av tigersåg med långt blad för färskt trä. Har gått bättre än vad jag trodde, vist är det lite slit. våra stubbar är inte speciellt stora, den största har en diameter på ca40cm, de flästa ligger omkring 20cm.

Som sagt, bra spade, tigersåg och spätt, då går det! :p

MB77 skrev:
Har nu fått upp 6 av 10 stubbar med hjälp av tigersåg med långt blad för färskt trä. Har gått bättre än vad jag trodde, vist är det lite slit. våra stubbar är inte speciellt stora, den största har en diameter på ca40cm, de flästa ligger omkring 20cm.

Som sagt, bra spade, tigersåg och spätt, då går det! :p
Själv hyrde jag en stubbfräs för tre veckor sedan och tog bort 8 stubbar, i varierande storlek från 15 cm till 60, på ca 2 timmar. Gick betydligt mkt fortare än jag trodde och var väldigt smidigt.

minigrävare så får man bort skiten helt. sen kan man gå loss med motorsåg och köra till tipen (Y)

mini grävare e desutom kul :D

Om du menar mini-grävare som under 1,5ton så går det säkert bra på små stubbar, men de får du ju ändå bort med motorsåg och yxa.

Jag förstår inte diskussionen här egentilgen, det finns verktyg som är gjorda för det här - stubbfräs. Jag tycker det är som att diskutera om träskor eller sandaletter är bäst at spika med ! det går fantastiskt mycket bättre med en hammare eller stubbfräs

största jag tagit me minigrävare var ett träd som delat sig nere vid så hade två grenar ut direkt ur marken på 400mm vardera. de tog lite tid men visst går de.

dock är de o föredra fräs när de är större saker helt klart (Y)

Själv hyrde vi in en firma som fräste bort våran stubbe efter vår "dubbelbjörk", gick på 1800:- inkl allt.

Därmot undrar jag om någon har några bra tips på vad man gör med allt spån som blir (en ordentlig hög)? Kan man ex. kratta ut det och lägga jord ovanpå som man planterar i? Har läst någonstans att det är bra att lägga på planeteringar (håller bort ogräs?).

Spånet från stubben ska du inte ha kvar om du ska ha gräs där, plocka upp det och strö i komposten eller i rabatten (över jorden) om du vill hålla ogräset borta.
Spånet multnar ganska fort, och innehåller mycket mull så håller man bara PH rätt så blir det gött vart du än lägger det.

Finns ju firman Maskinhjälp i Borås. Låter man stubben vara kvar kommer det att sjunka ihop med åren. Tråkigt med ett "hål" i gräsmattan som bara kommer svikta när man trampar i det.

tallmilan skrev:
Spånet från stubben ska du inte ha kvar om du ska ha gräs där, plocka upp det och strö i komposten eller i rabatten (över jorden) om du vill hålla ogräset borta.
Spånet multnar ganska fort, och innehåller mycket mull så håller man bara PH rätt så blir det gött vart du än lägger det.
Tack för tipset tallmilan! Mycket spån blir det :)

Bara att sätta igång att flytta bort det från gräsmattan, något ska man ju ha att göra på semestern :)

Ett till tips, IKEAs blå påsar, tillräckligt vid öppning och kan stå själva när man raffsar ihop spånet med händerna, lagom stora så att man orkar lyfta dem när de är fulla.

Spån är trä och betydligt tyngre än man tror, och du behöver inte vara jättenoga när du plockar upp, det räcker med att räffsa

kan ju i alla fall skryta med att jag precis röjt undan 4 stubbar på 1,5 dm i diameter med yxa och spade och handkraft :D
Kanske inte är så märkvärdigt men man är ändå rätt stolt och nöjd såhär efter. Men tro mig. Ska försöka att slippa göra det fler gånger i mitt liv.

Tog bort stubbe 70x100 cm i oval form plus 6st rotben med stubbfräs hos en granne.
Det tog 25min plus stenplockning (stålet tycker inte om sten) och då var det en riktigt hård granstubbe, över 100 år gammal.

Rätt verktyg för rätt uppgift

Hjälpte en granne att ta bort två tujor... Var ca 15m höga stubben var nog 30-40cm. Tog 1,5 timme med grävaggregatet till traktorn, motorsåg och hjullastare :-) Jag var lite imponerad att deras släp inte gav vika och jag undrar hur dom fick loss stubbarna från släpet...

fridde skrev:
Själv hyrde jag en stubbfräs för tre veckor sedan och tog bort 8 stubbar, i varierande storlek från 15 cm till 60, på ca 2 timmar. Gick betydligt mkt fortare än jag trodde och var väldigt smidigt.
Vad fick du betala för detta??

patrik659 skrev:
Vad fick du betala för detta??
Helghyra ca 1600 kr. Om jag hade vetat att det skulle gå så fort hade jag gjort det på en kväll istället och kommit ned en del i pris..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.