Hej!

Hittade denna filur på husfoten häromdan, hittar ingen vettig information om vad det är för en snigel.
Någon som vet? Är det en av dem som man ska förinta? :)

/Ekblom
 
  • snigel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en leopard snigel, anses inte vara en "mördarsnigel" och äter inte så mycket. Men jag vete tusan jag tycker att alla sniglarna muterar sig och blandas och framför allt äter som bara den.
 
Där ser man. Läst lite mer om den å den verkar vara rätt snäll, så dom får väl vara ifred... :)
 
Borde heta leopardsnigel men rätta namnet är pantersnigel. Jag hade massor i min tidigare stuga och de var helt oskadliga. Jag dödade aldrig en enda under alla år och det blev ändå inte fler. De äter mest döda växtdelar så de håller snararre rent än förstör. En hypotes jag hade var dessutom att genom att ha dessa sniglar får man färre mördarsniglar. Mina grannar hade mördarsniglar men inte jag.
 
Rätt, den heter pantersnigel, jag blandade ihop de stora katterna för en sekund;).
 
P
Verkligen trevligt bildspel :)
Tack för alla svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.