Hejsan!

Jag har en fråga till er alla....

Vi har alldeles nyligen grävt för häck runt två sidor av vår tomt (både är mot gatan). Naturligtvis har vi grävt på våran tomt och inte någon allmänning.

Alldeles nyss fick vi en påringning på dörren där grannen var minsann väldigt upprörd för deras lilla dotter hade ramlat ner i hålet (ca 20-30 cm djupa) då hon skulle gå in på vår tomt och mata/titta på kaninen som vi har ute och som många barnfamiljer ofta och gärna gör med vår fulla tillåtelse. Nu var det dessutom så att barnet som är 3 år gammalt var ute på vift själv utan mamma/pappa.

Nu var hon som sagt upprörd och sa att vi måste sätta upp en skylt OMEDELBART minsann.

Detta torde väl ändå inte vara nödvändigt av flera skäl...

# Där vi har grävt är på vår tomt inte någon allmänning och således torde det inte vara någon trafik. Dom som då vill gå till kaninen får väl helt enkelt vara lite uppmärksamma.

# Ett barn på 3 år lär knappast förstå vad som står på skylten.

# Ingen annan har påpekat någonting utan bara denna grannen som jag tror var lite upprörd i kombination med att hon inte visste vart barnet var och sedan att barnet kanske slog sig lite. Dock inte allvarligt (vår dotter såg det hela).

Min fråga är dock...

Finns det några regler som ställer några liknande krav?

Tack på förhand då jag vet att detta excellenta forum har många bra och aktiva medlemmar!

/Thrill

Jag tror du måste sätta upp något så att ingen kan falla i det du grävt, eftersom det vetter mot tomtgräns. Men o andra sidan kan du ju inte ha ett staket ivägen när du håller på och gräver...

fotnot: grannen ska minsann hålla koll på sitt treåriga barn, största skulden i denna incident måste nog vara föräldern....

Jag tror att det hela rör sig om en skärrad förälder som ville skrika av sig lite. Tror nog hon mest av allt är arg på sig själv inners inne.

Ge henne lite tid och hör dig sedan för om hur det är med den lilla. Gå till motangrepp leder nog ingenstans även om du troligen har rätten på din sida.

/Kalle

Jag kan inte juridiken men spontant anser jag att man rimligtvis måste ha rätt att gräva hål på sin egen tomt utan att förse hålet med varningar, staket och annat. Speciellt i ett sånt här fall där det är temporära hål som ska fyllas med buskar inom en nära framtid.
Vad gäller 3-åringar så lämnar man inte dom utan uppsikt om man fullgör sitt föräldraskap och det kan knappast vara grannens fel att en 3-åring gör sig illa, det ansvaret vilar helt på föräldern oavsett juridiken. Du har ju tomt mot gatan, 3-åringar ska inte vara på gator själva.

När vi grävt hål och/eller dike vid tomtgränsen har vi alltid försökt täcka över hålen och märka ut diket... Detta för att inte barn eller djur ska ramla ner i hålen...

Vad skulle du tycka om din 3-åring dök ner i ett dike vid en promenad?

Föräldrar har ansvar för att hålla uppsikt över sina barn. Fastighetsägare har skyldighet att märka ut faror och fällor på sin mark... Hade barnet gjort sig allvarligt illa så hade skulden lagts på dig.

Jan-Å skrev:
Vad gäller 3-åringar så lämnar man inte dom utan uppsikt om man fullgör sitt föräldraskap och det kan knappast vara grannens fel att en 3-åring gör sig illa, det ansvaret vilar helt på föräldern oavsett juridiken. Du har ju tomt mot gatan, 3-åringar ska inte vara på gator själva.
Du har inte barn i den åldern själv va?

Jag tror att de flesta föräldrar som är hemma med en 3åring och ett mindre barn kan intyga att barn i den ålder inte är helt lätta att kontrollera, eller så är det många som inte kan "fullgöra sitt föräldraskap" på grund av att de måste vända ryggen till emellanåt när ett lillasyskon behöver uppmärksamhet.

Sedan hör det till att barn i den åldern gör illa sig ibland. Ett hål på 20-30cm låter inte direkt livsfarligt. Jag kommer att tänka på en issport där städredskap förekommer. En annan sak om det vore en taffligt övertäckt brunn. Jag håller med Kalleman ovan.

Jag har 3 ungar 1 1/2, 3 resp 5 1/2 år gamla och ibland springer de åt var sitt håll. VIlken usel förälder jag måste vara ;-).

>galaxenpresident
Nä inga 3-åringar i familjen men självklart har även mina pojkar vart 3 år, den ena gjorde illa sej jämnt och mycket värre än det som här beskrivs i tråden. Honom tappade vi bort flera ggr i veckan pga hans brist på impulskontroll bla. men när han försvann så kunde jag inte anklaga grannarna för att han gjorde sej illa ibland. Så jag vet hur det är :) men det fråntar inte föräldrar från ansvar och min poäng är att jag mitt i en bygg/anläggningsprocess inte kan hålla på och täcka hål, sätta upp staket och varningsskyltar utan istället lägger jag tiden på det som ska göras eftersom den tiden aldrig räcker till ändå. Det här gällde ju 30 cm hål som ska fyllas med buskar inte nåt brunnsschackt 10 m djupt. Eftersom jag just nu har grannens 5-åring krypande runt mitt garagebygge bland spik och annat vasst för hon vill leka med vår katt reagerade jag, jag skulle behöva sätta upp ett 3 meters stängsel runt hela tomten för att hålla henne borta. Är det rimligt att jag ska göra det? eller borde kanske inte hennes föräldrar ha lite uppsikt på henne? Som sagt juridiskt har jag ingen aning men förmodligen är det väl husägaren som är ansvarig för grannens barn vid olyckor.
Fast som "spiderman" skriver tycker jag inte, på en promenad är jag ju med mitt barn och kan se till att det inte ramlar ner och man promenerar väl inte på grannens tomt? :)

Jag tycker det mest uppseendeväckande i denna historia är att du bara gräver 20-30cm till häcken. Lite mer skadar nog inte (plantorna).

Men herregud, det är ju DIN tomt, du gräver väl hur många hål du vill där! En treåring kommer knappast kunna läsa och förstå vad det står på en skylt i vilket fall..

Grannen år väl snällt förklara för sina barn att de inte får gå in på din tomt själva, lyder de inte är det ju knappast dig de ska skälla på...

Självklart skulle man själv också bli upprörd, men som nån skrev tidigare, även om hon tog ut sin ilska på dig var det väl troligtvis och förhoppningsvis, sig själv hon var mest arg på egentligen...

Och ja, jag har barn själv i den åldern, så jag vet att de inte lyder, men jag vet även att en skylt inte hade hjälpt ett smack...

Som sagt, det är din tomt!

Nu ligger inte detta under juridik men det är faktiskt en juridisk fråga.

En fastighetsägare kan INTE bete sig hur som helst på sin egen tomt utan MÅSTE se till att tomten inte är farlig för den som t ex behöver gå till huset och be om hjälp vid en nödsituation etc etc. Barn eller vuxen.

Om gropar på 20cm anses vara en fara är dock en helt annan fråga. Det är upp till en domstol att bedöma.

Hejsan,

Tack för alla svar och synpunkter!

Jag personligen har full förståelse för att deras 3-åring kan smita iväg för det kan hända även dom bästa även om det naturligtvis inte är bra. Det jag har mindre förståelse för att föräldern väljer att ta ut det mot oss att hon är orolig. Detta genom att efter att barnet hade ramlat så kom hon ut springande från sin tvättstuga och frågar irriterat vår dotter om mamma eller pappa är hemma. Hon får svaret ja. Därefter så plingar hon på dörren och INNAN min sambo hinner komma ner och öppna så har hon öppnat dörren själv och gått in och när min sambo kommer ner så mer eller mindre skriker hon ur sig att vi minsann skall sätta upp en skylt och det är omedelbart och sen slänger hon igen dörren och går därifrån utan att vi hinner säga ett enda knyst.

Det beteendet tycker jag är fullständigt oacceptabelt.

Sen kan man ju iof diskuttera detta med att sätta upp någon form av varning. Dessa föräldrar bor på en suturäng tomt.. alldeles vid infarten på deras tomt finns en liten jordhög som är ca 1 meter hög... dom har en sten trappa utan grind m.m Skall dom sätta upp varningar för dessa också?

Oavsett så kommer jag iaf sätta ditt ett par pinnar och dra en plast tejp mellan för är det så att man på något sätt kan minska risken för att någon skadar sig på ett enkelt sätt så ser jag inte någon anledning till varför jag inte skall göra detta.

Däremot så är det svårsmält det beteende hon hade.. hade hon kommit förbi lugnt och sansat och frågat oss om det fanns något vi kunde göra åt detta så hade det inte behövt bli såhär. Så hon värnar inte direkt om grannsämjan.

Jag har diskutterat detta med många andra inom området och alla har sagt att beteendet är inte acceptabelt och dessutom har dom flesta tyckt att det inte är någon större mening med varken skylt eller plast remsa som markerar utgrävningen då en 3 åring inte kommer bry sig direkt om detta iaf eftersom hennes mål är vår kanin och den vägen hon kom är den vägen mamma/pappa alltid har gått med dottern.

MVH

Thrilled

injonil skrev:
Nu ligger inte detta under juridik men det är faktiskt en juridisk fråga.

En fastighetsägare kan INTE bete sig hur som helst på sin egen tomt utan MÅSTE se till att tomten inte är farlig för den som t ex behöver gå till huset och be om hjälp vid en nödsituation etc etc. Barn eller vuxen.

Om gropar på 20cm anses vara en fara är dock en helt annan fråga. Det är upp till en domstol att bedöma.
:) var tvungen att kommentera denna..

Om dom måste be om hjälp så kan väl dom använda dom vanliga ingångarna som de flesta hus har dvs entren eller garageuppfart för där är det naturligtvis inte grävt och dessutom det är väl det folk dessutom är vana vid att använda?

/T

Nu skojar du väl ändå?!

Vid en nödsituation tar man givetvis den snabbaste vägen.

Det verkar inte riktigt som om du verkligen vill veta svaret på din fråga...

Ajdå, får man inte ha mindre nivåskillnader på sin trädgård? Dax för mig att riva alla min fina kallmurar.

Självklart är 20-30 cm inget problem. Skulle vara skillnad om det vore 1 meter djupt. Tycker jag iaf, vad juridiken säger har jag ingen aning om.

Om man är orolig över hur nojiga grannar ska hantera mindre och temporära håligheter i tomtgränstrakterna kan man ju köpa detta och tapetsera med. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=027003
Se bara till att grannens ungar inte river ner dem. Det brukar vara en rolig sysselsättning.

Inte för att det hjälper TS men hur klarar sig personer motsvarande grannen i verkligheten. Och stackars barn med en sån morsa.

Nåja, nu missuppfattar ni mig.

Jag tror inte heller att lagstiftaren anser att 20-30cm djupa gropar är en fara för någon.

Det jag säger är att man inte kan göra vad som helst i detta avseende bara för att det är ens egen tomt. Var gränsen går kan inte heller jag uttala mig om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.