hej det är så att jag har blivit erbjuden en riktigt saftig lån för att lägga smågatsten.

problemet är bara att jag har ingen erfarenhet i just stenläggning.

som jat har för ståt det så ska man
1.grava 20cm från mark nivån
2.göra det platt
3.slänga in flis till 15-18cm
4.slå ner stenar
är det rätt ???

och vilka verktyg behöver jag speciellt vad använder man till att platta till marken ??

F
Att lägga smågatsten är ett verkligt hantverk och inget jag skulle ge mig på. Går inte alls att jämföra med vanlig plattläggning.

Där håller jag inte med fsn, och jag har provat.
Lägga smågatsten är annorlunda än vanlig plattsättning, ja - mer "hantverksmässigt", lite mer konstnärligt om man så vill. Och man måste nog tycka att det är roligt. Men det är faktiskt enklare och tacksammare också på flera sätt, ställer mindre krav på precision och mer tolerant mot missar i underarbetet. Om man t ex sätter betongmarksten eller plattor och det blir så att en platta/sten sticker upp en halv centimeter i ena kanten ser det fult ut men med smågatsten kommer avvikelser av den storleken bort bland stenarnas egen ojämnhet i form och yta.

Jag rekommenderar starkt att lägga "bågar" för jag tycker att det ger bäst och snyggast slutresultat när man väl kommit underfund med det. Man börjar då lämpligen med att gå och studera någon befintlig kommunal läggning så pass att man fattar hur mönstret funkar. Sedan provlägger man själv en liten bit, ett par kvadrat kanske, som man är väldigt noga med och försöker få så fin som möjligt. Man stöter på frågor som att välja rätt sten på rätt ställe (med hänsyn till form och storlek, alla stenar är ju lite olika), hur stora glipor man kan ha utan att de ser fult ut, hur det funkar där bågarna möts etc. Det är ingen idé att försöka beskriva det, tycker jag - man ser det bäst genom att prova själv. Men det är inte raketvetenskap, är man bara noggrann och tålmodig den där första biten får man in snitsen rätt snabbt.

Angående dina fyra punkter, nja, ungefär så där kan man väl göra. Men:
- Du ska ha duk allra underst.
- Om marken inte är väldigt fast och väldränerad, eller om stenläggningen ska tåla att köras på, så behöver du nog ett bärlager underst, ett par-tre decimeter paddad samkross. Sen flis ovanpå det och där fick jag rådet att först lägga på c:a 5 cm som avjämning och padda igen. Därefter ytterligare några cm flis som inte paddas; det är i det man sätter stenarna.

Det låter väl diffust att jag säger "några cm" men det ger sig; i praktiken kommer man att rafsa flis fram och tillbaka medan man lägger p g a stenarnas olika storlek och form, en del kräver mer under, andra mindre.
Det som är litet kruxigt är hur mycket man ska banka ner stenarna. Jag har prövat två strategier.
De första tjugo kvm följde jag ett tips jag hade fått, att slå ner stenarna relativt löst och sen padda ovanpå stenläggningen när den är färdig. Det är det snabba sättet. Problemet är att veta hur pass löst satta de ska vara för att sjunka till önskad höjd av paddningen. I mitt fall hade jag nog bankat lite för mycket, för slutresultatet blev att smågatstenarna stack upp nästan en centimeter över kantstenarna, vilket inte var avsikten men såg okej ut ändå.
Den andra strategin provade jag när skarvade till en bit stenläggning en tid senare. Då struntade jag i efterpaddningen utan bankade på varje sten tills jag kände att jag inte fick ner den längre. Det tar aningen mer tid men fördelen är att man ser direkt, antingen hamnar stenen på rätt slutnivå eller så får man lyfta den och lägga på eller ta bort lite flis.

En sak som saknas i din lista är kanterna. Jag använde två varianter p g a olika förutsättningar i olika delar av projektet.
På en bit, där stenläggningen behövde vara någon dm högre än markytan bredvid, använde jag kantstenar av den sorten som man har på trottoarer (tror att typen hette RV3?). På resten hade jag en rad av storgatsten som kant.
RV-blocken var dyrare och jobbigare att hantera men ger ett stadigare och pålitligare resultat. P g a sin höjd kommer de att gå ända ner i bärlagret och sätts alltså innan man börjar lägga på flis. Lämpligen lägger man någon dm jordfuktad betong som stöd på utsidan.
Storgatsten är mer lätthanterlig och blir en snygg, "levande" kant men bör inte sättas så att den sticker upp mer än ett par cm över marken bredvid. Även här är det lämpligt att sätta i jordfuktad betong. Till skillnad från smågat har de en sida som är avsedd att vara uppåt - den är den enda som är ungefär rektangulär medan de andra smalnar av mot bottnen. Det kan man utnyttja för att göra böjar på kanten; man väljer några stenar som har en hyfsat fin sida och lägger dem med den uppåt för att bilda böjen.

Det behövs inte så mycket verktyg. En spade. En kratta för att raka ut och jämna till kross och flis. Något att banka med (jag hade en 1-kilos gummiklubba och tyckte att det var bra). Något (murarslev, liten trädgårdsspade, ...) att göra småjusteringar i flisen med medan man sätter sten. En sop att sopa ner ytterligare flis i skarvarna med efteråt (förbrukningsvara; den blir rejält nersliten). Skottkärra förstås (används även för att blanda jordfuktad betong i).
Padda behöver man hyra, till bärlagret om inte annat. Man talar om för uthyraren vad man ska ha den till så att man får rätt modell. Och ett par rejäla hörselkåpor om man tänker padda ovanpå stenen...
Kapa sten? Det ska inte behövas inuti stenläggningen. Efter kanterna är det däremot svårt att undvika en del större glipor om man inte har möjlighet att forma till några stenar. Jag struntade i det och tyckte att det blev bra nog ändå men om man vill vara väldigt noga...vet inte vad som är bäst eftersom jag inte har prövat...det finns väl speciella stenkapar att hyra men vinkelslip med en bra stenkapskiva borde kanske räcka en bit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.