Vi har ett dräneringsdike bakom vårt hus, ca 20-30cm brett, inte djupt bara platt. Vad ska man sätta mellan gräset och gruset i dräneringsdiket för att gräset inte ska sprida sig i i gruset. Samt; skjuter man inte småsten när man ska klippa gräset om det inte är någon form av kant?

Antar att man kan sätta en sån där vågig plastkant, men de är ju inte snygga...

Sedan är frågan om man måste ha någon form av kant på båda sidor om dräneringsdiket...annars sprider väl sig väl skogen på andra sidan om dräneringsdiket också...

Hur brukar man göra???

Ingen som har något förslag?
Man kanske inte brukar ha något därimellen...men hur lång tid tar det innan man har gräs i gruset då...

Vet inte hur man brukar göra men jag tänkte på en sån där avskiljare som Bosse Rappne (han i Äntligen hemma) brukar använda. Den är i metall (plattjärn tror jag) ca 10-15 cm bred och med armeringsjärn svetsade längs med ena långsidan, är inte tjockare än att dom går att böja. Man slår ner dom med slägga i marken där man vill ha gränsen mot gräsmatta. Den håller gräset borta alla fall, vet inte med skogen men allt som har ytliga rötter och inte sprider sej med frön via luften borde stanna vid kanten. Jag har inte sett såna hos nån av handlarna i Uppsala men har inte frågat dom heller iofs, kolla TV4:s hemsida, dom brukar ha inköpslistor till programmen. Dom dräneringsdiken jag har sett har inte haft nån avskiljare mot omgivningen men har också varit igenvuxna :)

Varför kan du inte låta gräset växa in över diket? Är det en naturlig lågpunkt så kommer vattnet rinna ner även genom gräset om än lite långsammare kanske. Det är ju bra mycket snyggare och enklare att sköta än en öppen grusbädd.

/Kalle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.