Trädgård allmänt
tharnstrom77: Jag har en ide som kan vara värt att prova. Jag har en gamal mossa gti dunk hemma, en sådan man bara kopplar på vattenslangen. Men jag tycker att det blir dyrt. Om du istället köper järnsulfat, vilket faktiskt är det aktiva ämnet i mossa gti (dunken), och sedan blandar till järnsulfatblandning i denna dunk och återanvänder den. Det borde kunna fungera och det är itne så dyrt, jag
shadowfire: Du postade i allmäntdelen under trädgård och det finns även ett subforum som heter trädgårdsmaskiner. Kolla denna tråd så ser du vad jag skrev om den jag köpte, tror jag gav 800 kr eller något för min. Läs sista posten, det är samma trimmer som jag har: http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/90787-meec-rojsag-fran-jula.html
Nimajneb: Det absolut bästa är ju att gräva bort grästuvorna. Ett annat alternativ är att lägga en presenning över ytan och låta den ligga ett år så dör växtligheten under. I båda fallen lägger du sedan en kraftig markduk och fyller sedan på med makadam. Tänk på att stenen bygger på höjden så du måste även fundera på hur du ska rama in den om du väljer att inte gräva.
Gamle Svarten: Anlitade till slut Grejs Gräv i Bjursås. Mycket nöjd med resultatet. Fanns fler som också lät bra, bla Fältsjö (se ovan).
manner: jordgubbar mår bra att planteras om då och då. Kanske vart 5 :e år. Se redan nu ut en ny plats för jordgubbslandet. Förbered väl med gödsel från tex kor eller häst. En bra idé kan vara att i sommar köra potatis på den platsen. De luckrar jorden bra. Ta de nya skott som kommer i sommar (långa revor som kommer från huvudplantan ) och plantera dem där med ca 1/2 m. emellan så kommer
episcopus: [citat] Det verkar helt klart logiskt och det var så mina tankar gick också. Tack.
Biiancca: Hej! Vi vill göra en levande och rolig trädgård för barnen. På gården står två björkar med lagom melanrum för två gungor. Men hur fäster man en stock mellan två björkar på bästa sätt utan att den glider ner? på den ena björken kan den vila på en gren. Vi har haft en liten tall där men nu har ena sidan glidit ner. Vi vill att nästa "tall" är längre så det får plats med
magnus_m: Bra idéer! Jag skall sätta mig och fundera på hur jag verkligen vill ha det. Tackar.
steppen7: Tack för svaret. Vi låter nog jorden ligga då för förhoppningen är ändå att plantera i år, under sommaren eller kanske i höst. I värsta fall blir det nästa vår men då får man väl hålla reda på lite ogräs under tiden då. En stor del av den yta som ska planteras är slänt, så jag fick tips om att buskar och marktäckande trollar bort slänten. Staket skulle isf vara i
p-anders: Tack för era svar. Saken är den att det sluttar från höger till vänster (se bild svart pil). Samt att det kommer vatten från en stenkista (se bild lila pil). Jag vill ju inte att det skall torka ut, det kanske räcker om jag gräver ner några decimeter singel på ett par ställen? Markägaren utanför tomten är kommunen, dom skiter jag i. Markägaren till vänster är det inga problem med.
Styrman: Gabionen fyller du naturligtvis med sten. Vi Körde med dom snygga utåt och sedan fyllde man med skrotstenen bakom. Du kan med fördel plantera i eller sidan om sedan om du vill ha lite grönt. Tex murgröna som sköter sig själv. Med vänlig hälsning, gabionkungen.;)
Woodyman: Jag håller på och använder mig av sibiriskt lärkträd som ska vara tåligt mot fukt och jord.
TorOdd: Kul att det ordnade sig till slut, hoppas det funkat nu bara... Vad bra det blev med muren vid altanen, ser fint ut även på håll!
Caesell: Nej lava sten med kärlek och fyll upp med sprängsten i mitten, sparar pengar och håller för alltid om du gör det bra :) Mvh
Ugglan: Tackar! Jag tittade faktiskt på den tråden. Frågan är om man inte måste göra en kompromiss mellan de två. Ta ett "långsamt medel" av de två. Kompromiss mellan rak överkant och följa marken. Tyckte det inte såg snyggt ut att bara följa höjden från marken slaviskt...
Nilfons: Jag jämförde pris och det skiljde i princip ingenting, så jag kör på den tyngre då för säkerhets skull. Tack!
keron: Puffar på den här tråden då jaghar samma fråga.
nezze: Ok, får nog testa din metod, hittar du instruktionen får du supergärna lägga ut den. I benders svar skrev de till mig: Hej , Den hörnsten man kan använda till Mega 150rak, är vår Hörnsten Megawall 400x200x150mm Denna Hörnsten är dock fasad runt om, men ger ett fint resultat . Tyvärr så har jag en bra bit till närmaste sten ÅF och har redan handlat annars hade jag nog gjort som de
shadowfire: [citat] jag köpte en sådan, den ser ut som presenning fast är svart.. men liksom den ser inte naturlig ut, funderar fortfarande på vad som händer om man strör fin, fin jord över... hmm.. :) edit: hahaha, vilken uppmaning på slutet där, ja när du säger det så.. är nog dags för ugnsstekt katt om han kommer in med en enda fästing till :)
shadowfire: Förra sommaren njöt jag rejätl av Flossys, min robotgräsklippares, arbete. Kruxet var bara att jag fick köra med trimmer själv vid precis alla kanter och övergångar till rabatter, stenar o annat. Gräsmattan behöver alltså avslutas en bit utanför en rabatt t.ex. så att robotgräsklipparen kan gå över på den döda ytan och klippa allt gräs. Stenar fungerar givetvis, men vilket jobb
Amrich: [citat] Hehe ja du har förmodligen rätt. Men att sätta stängsel/staket känns som var och varannan någon gång gjort så det borde ju finnas många som har erfarenheter av vad som verkligen fungerar och inte. :)
Enk Projektet: Själv körde jag med en sån här.. http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7654&epslanguage=SV&ProductID=2021 kompletterade med en vanlig 125mm vinkelslip med diamantklinga....
Johan111: det var typ 15-20 överst och mindre dimensioner under, jag blandade ihop det och la sen ett lager på 5cm 0-8 ovanpå, håller tummarna på att det funkar, tack!
saturnus: Jag har också våtmark bakom min tomt, som jag fyllt ut en del (några 100 kvm) som på karta är utmärkt som kärr. Det är vatten från berget som samlas här, på sin väg bort till en å. Men hur känsligt området är, ekologiskt sett, vet jag inte, men visst, grodor finns. Nu har man nyligen grävt och bökat i området till vårt kommunala VA nät, vars maskiner inte tagit hänsyn till
saturnus: Tack för alla inlägg. När man ser prototypens skapelse, så finns det kanske inga regler......måste vara en höjdare för barnen. Jag bor själv ungefär som prototypen, utanför detaljplanerat område = ett äldre sommarstugeområde, så jag tror inte det kommer att stöta på patrull, att bygga ett högt tak över sopbehållarens inhägnad. Bilden på prototypens lekslott, är så
DrBosa: Då har du antagligen fin och gräsmatta om ett par månader när värmen har gett gräset lite förutsättningar.
harry73: ni får säkert lite ojämnheter på parkeringen, främst under tjällosningen, anders är det inga problem.
frihamra: Jag har själv funderat på detta att leda ned rök/avgaser från vår snöslunga men har inte lyckats hitta en tillräckligt smal avgasslang som tål värme. Avgasröret på snöslungan är bara ca 3,5 cm i diameter. Någon som vet var jag kan få teg på detta?