Trädgård allmänt
DIY_freak: Om du har gångjärnsfäste så är det inga som helst problem att fälla den själv om man väljer en dag då det inte blåser så mycket, men två personer är ju aldrig fel som säkerhet. Min flaggstång är nog inte 12m, men den har jag i alla fall både fällt och rest helt själv utan problem (förutom att muttrarna var jobbiga att lossa förstås!).
TorOdd: Jag gick en helgkurs med Form Grön, det var jätteroligt och jag har fått ett annat perspektiv på planeringen av trädgården. Än har vi inte börjat jobba efter planen, men snart så ;-) fast planen ändrar sig lite eftersom, trädgården växer fram både på papper och i huvudet. http://www.lindersplantskola.se/formgron/kurser.htm
huggan: Använd expanderbult så borrar du bara och slår i dom sen skruvar du fast med mutter. Vi hade nästan 3 meter mellan vårat och det funkade fint. Kolla hur vårt blev här: http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/181612-bilder-pa-vart-nya-staket-och-grind.html
Lena_Nilsson: Tack för svaren! Stefan - de lades förra våren så det är ca 1 år nu. Asgarvad - Toppen, då ska jag kika på dem! Mvh Lena
Hazze Altan: Hej Tack för svaren, :) Har skaffat fiberduk! Det var byggplast som jag sett här på forumet, kom ihåg fel!! Nu blir det till att göra "tälthuvar"
Stew: [citat] Ja gör det, de är bra att ha att göra med! Hör av dig igen annars, har lite fler känningar i området annars. Mvh Stefan
Stew: Hejsan, Bor själv i göteborgsområdet och brukar hitta jord när jag behöver det billigt och bra på blocket. Gjorde en söknings på malmö/lund området och det verkar ett par stycken som säljer harpad matjord eller vanlig matjord. Kanske går att hitta någon här? http://www.blocket.se/malmo?q=matjord&cg=0&w=2&st=s&st=u&st=b&ca=23_11&l=0&md=th Mvh Stefan
Nallis: [citat] Ja stolpfundament är sånna spetsar man slår ner i marken. Därför jag undrar om det är hållbart?
Toddep: Hej. Jag har byggt ett hus så nu till sommaren tänkte jag ordna till trädgården. Jag tänkte då lägga markbetong på garage uppfarten som är ca 70 kvadrat meter. Min fråga är: Finns det någon nära Kristianstads området som kan markbetong som skulle kunna tänka sig hjälpa mig vid sidan om? Jag är snickare så formen och armerar gör jag själv. Gjuta plattor gör vi ofta i jobbet
mhg_3: Köpte mina på blocket för 80 kr stycket helt nya, har även fått endel material levererat till husbygget med pallkragar så jag har nu några extra så vi kan odla mycket i sommar :) Annars är det ju egentligen snyggare att snickra själv...
hempularen: Kan också bidra med en smed: http://www.ostersmide.se Är nog egentligen speciliserad på trappor. Men kan säkert fixa en grind också. Har själv dels ett balkongräcke, dels en Entretrappa från den firman.
Goteborg: Personligen tycker jag det är estetiskt riktigt och snyggt att ha det på det sett som på bilderna, det gröna går igen i smygarna på huset och vita grinden sticker ut och välkommnar en hem, inga tvivel på var huvud entren ligger. Frammåt sommaren när gräsmattan blir ordentligt grön smälter det in ännu mera. Dock blir kontrasterna från din tomt mot grannen lite skumm =)
Daniel78: [citat] Det är rätt ofta flera år gamla trådar blir aktuella igen när nya användare registrerar sig :) Men det gör kanske inte så mycket i detta fallet, snart kanske det är barnbarn på gång? ;)
esox71: Bor du i Partille så skulle jag åka till Härryda Kross i Mölnlycke. De tar 2-300 för en släpkärra och de lägger på så mycket du vill/vågar :D.
LenaTh: [citat] Absolut! Du kan få skylla på mig annars. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Demmpa: det finns flera olika typer av dörrstängare som kan monteras utomhus, bl.a. den som ser ut som en fjäder där ena änden skruvas i stolpen/karmen och den andra i grinden/döörbladet.
thewolf: Vad blev det i rabatten då? Får vi se en bild på resultatet?:)
thewolf: [citat] Jaha då var batteriet slut, men vilka härliga bilder. :rolleyes: för många tåg för lite tid :(
trojlee: hejsan jo dom är lagda. Dock så bor jag ju uppe i norr så det är rejält med snö här än. Kan lägga ut bild när det tinat...jo jag la dom med lätt fall ut från grunden.. // M
Mad_Man: Ingen som har någon kunskap att dela med sig av?:(
yonna: Det är egentligen inte dumt att ha bytta i plast eftersom den större volymen lätt blir tung med växt plus all jord. Trädgårdskrukor i plast är ofta i sämre/tunnare plast. Jag köpte i byggvaruhuset bytta för blandning av cement. Den är visserligen jättestor ... men av betydligt kraftigare plast. Så körde jag med elborren ett antal 5-kronors stora hål i botten. Blir väldigt mycket
LAnsgar: Trädäcket blir nog byggt. Ska det ena bort så skippar vi nog plattorna, min sambo är hyfsat bestämd på trädäcket :) Gruset ska vi absolut tänka på! Tack. Själv är jag uppväxt på gruskross, så jag hade nog inte tänkt på det..
tharnstrom77: [citat] Måste säg att tanken har funnits, eller rättare sagt önskan har funnits. Men jag tror att den tid det skulle ta att övertala frun till att skaffa en sådan maskin skulle räcka till att fixa till tre av mina gräsmattor. Alltså (tyvärr) inte värt besväret;) Men det skulle vara kul.
BigGitt: Behöver att sätta upp ett staket. Den måste bli snygg och fin. Därför blir det panellstakett av typen Nylofor 3D. Orsaken är min hustrus hund (jag! Min hustrus för att jag får inte uppfostra den). Tiken av pytteliten ras sticker så fort hon klarar av det. Dvs varje dag. Därför satte vi upp höns nätt. Men det är inget för djävulen ;) Hon tvingar sig under denna. Eller gud vet hur.
Toddep: Att ha mönstrad Markbetong är både snyggare och tåligare och underhållsfritt jämfört med att lägga plattor på garage uppfarten men priset för Markbetong är ju väldigt dyrt så räknade att en firma ska ha 55 tusen för att göra min uppfart på 100 kvadrat. Det går åt ca 10 kubik betong då jag tänkte lägga 10 cm och det kostar ju typ 15 tusen att få utkört med ränna men sen
BigGitt: Här heter den Nylofor 3D. Undrar om det går att hitta något liknande i södra sverige? Förslag emottages gärna.
Tokyoboy: Nar jag tanker stodmur da tanker jag pa japanska matt med allt vad regn och jordbavningar heter! Sa visst klarar du dig pa det du beskriver. Personligen ar jag en sadan som alltid gor allt med bade hangslen och balten. Vem vet hur klimatet ser ut om 50 ar? Du kan antingen bygga ett par tre olika formar i plywood (finns beskrivningar pa natet) dar fem sidor ar raka och den sjatte (den som pekar