Nu i helgen mossrev vi hela gräsmattan med hjälp av en gammal gräsklippare med fjädrar på kniven, och det blev en hel del krattande:) Men nu måste jag ju sprida ut lite medel också för att försöka få en rejäl överhand på mossan.
Men då till frågan, vad ska man använda? Mossa GTI? Strollerkombi mossa eller kanske järnsulfat (FerroGen)?

Våran tomt är på 1500m2 så det behövs ju ganska så mycke medel.. Och det är ju inte helt gratis..

Strollerkombi mossa kostar ju ca 500 kr/säck och det behövs ju 2 st.
Mossa GTI kostar ca 300 kr/flaskan och även där behöver jag 2 st.

Vet dock inte vad FerroGen kostar, men jag gissar att det är något billigare än Stroller eller GTI..

Så vad ska jag använda mig av?

Hej,

Jag hade försökt att ge gräset bättre förutsättningar istället för att försöka döda mossan (vilket troligen inte går, den kommer bara tillbaka igen). Dvs ge gräset näring med tex stroller +. Då kommer förhoppningsvis gräset breda ut sig snabbare än vad mossan hinner växa. Ett välmående gräs konkurerar ut mossan, mossans rötter är väldigt ytliga och de växer lågt, så de är en lätt match för ett välmående gräs.

Men det finns olika skolor. Kolla tex på
http://www.olleberg.nu/grasprogram/var-och-sommarprogram/
som anses vara en referens vad det gäller gräsmatteskötsel.
Han rekommenderar järnsulfat för mossiga mattor.

Mvh

Stefan

Med risk för att låta stöddig säger jag: du ska köpa en säck järnsulfat och späda nån deciliter i ett par liter vatten (googla proportionerna) och vattna gräsmattan. Efter nån timme blir mossan svart och är död. Därefter gödslar du så får du en fin fin gräsmatta.

Vi gjorde så på farsans gräs/mossmatta och det enda han svär över nu är att han måste klippa den så ofta :D

Säcken med järnsulfat hittar du på granngården för runt 150-200kr och den räcker resten av livet. Jag har för mig att det var 20kg eller nått..

Redigerat:
Ojdå.. Missade järnsulfattipset ovan.. Jag riskerade visst inte att låta stöddig, bara dum :rolleyes:

Givetvis ska jag göda gräsmattan. Vi flyttade till detta huset i vintras, men våran gamla gräsmatta gödde jag med 12-5-18, eller vad det heter, och det växte ju över en dm per vecka när det var som bäst:)

Men jag vill gärna försöka ta bort eller iaf försvaga mossan så gått jag kan nu när den är delvis försvagad av mossrivningen.

Jag har inte mossrivit, vertikaltskärt eller något sånt, har en tomt som är lite större än din. Vattnade för 3 helger sen hela mattan med vattenkanna, 2dl järnsulfat till 10l kanna.
(En säck järnsulfat räcker gott, skulle uppskatta att det är 1/3 av säcken kvar.)
Tog en eftermiddag när man hade fyra kannor så man slapp fylla en kanna åt gången. Efter en halvtimma var mattan mörkbrun (stora delar av gräsmattan hade bara mossa och i stort sett inget gräs) och dagen efter va det helt svart.
Efter det gjorde jag ingenting, inte ens gödning.
Nu tre veckor senare syns inte mossan och gräser växer så det knakar, va tvungen att klippa idag och kunde för första gången klippa hela gräsmattan ganska kort utan att knivarna fastnade i mossan.
Jag har åkklippare och förra sommaren kunde jag inte klippa stora delar av den för knivarna fasnade så det bara slirade.

Det skall kanske tilläggas att jag är ute efter en gräsmatta man kan klippa, barnen kan springa och leka på och som är hyffsat fin att titta på, ingen Olle Berg golfgreen, så mycket tid har jag inte över till gräsmattan :)

Redigerat:
Ok. Tack. Men hur gjorde du med mossan efter den dött? Krattade du upp det eller lät du det bara ligga kvar?

Och hade du någon speciell sil på kannan/kannorna eller använde du den vanliga silen som brukar förja med när man köper en vattenkanna?
Vet du om det händer något med gräset om man råkar överdosera eller hälla på för mycke?

Hittade en annan tråd i detta ämnet, och där stod det att han hade använt sig av en spridarramp till sin vattenkanna. Men det hade då blivit randigt. Någon som vet om man kan använda denna typen av tryckspruta, eller blir det för litet flöde så man måste gå jättelångsamt framåt av denna typen av sprutor för det ska komma tillräckligt med vätska på mossan?

http://www.jula.se/tryckspruta-759006

Har jag fattat allt jag läst rätt, vilket inte är säkert så är mossrivande det bästa sättet att sprida mossan.
Så vill man ha mer mossa så mossriver man alltså.
Stroller Kombi innehåller gifter liknande avlövningsmedlen som användes i Vietnam och angriper tvåhjärtbladiga växter.
Vilket är det mesta ogräs OCH det mesta man vill ha i trädgården, ifall man inte enbart vill ha gräsmatta förstås ;)

Hassenisse skrev:
Ok. Tack. Men hur gjorde du med mossan efter den dött? Krattade du upp det eller lät du det bara ligga kvar?

Och hade du någon speciell sil på kannan/kannorna eller använde du den vanliga silen som brukar förja med när man köper en vattenkanna?
Vet du om det händer något med gräset om man råkar överdosera eller hälla på för mycke?
Den lät jag bara ligga. Den dör ju så den sjunker ihop ganska snabbt och ruttnar bort, på det sättet får gräser näring.
Jag hade ingen spridarramp eller så, bara vanlig kanna med strilen som följer med, gick baklänges och "svingade" kannan från höger till vänster.

Tror inte man kan överdosera så nåt annat än mossan tar skada, då pratar vi nog extrema doser i så fall.

Hassenisse skrev:
Hittade en annan tråd i detta ämnet, och där stod det att han hade använt sig av en spridarramp till sin vattenkanna. Men det hade då blivit randigt. Någon som vet om man kan använda denna typen av tryckspruta, eller blir det för litet flöde så man måste gå jättelångsamt framåt av denna typen av sprutor för det ska komma tillräckligt med vätska på mossan?

[länk]
Går jättebra. Jag kör själv med deras 15L tryckspruta för rygg och är hitintills den bästa lösningen jag provat. Spridarramp blir randigt.
Du kan blanda lite starkare med trycksprutan då du lägger på betydligt mindre mängd vätska per kvadratmeter, så jag använder 3dl/10L och det räcker till ca 150m2. Uppskattningen är grovt gjort.
Fram med konservöppnaren och en 33cl ölburk så har du ett perfekt mått att lägga i säcken.

Jag har en ide som kan vara värt att prova. Jag har en gamal mossa gti dunk hemma, en sådan man bara kopplar på vattenslangen. Men jag tycker att det blir dyrt. Om du istället köper järnsulfat, vilket faktiskt är det aktiva ämnet i mossa gti (dunken), och sedan blandar till järnsulfatblandning i denna dunk och återanvänder den. Det borde kunna fungera och det är itne så dyrt, jag tror att Granngården har flera kilo för under 200 kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.