Hej!

Jag har köpt hus och kan verkligen INGET om trädgård och detta blir vår första vår och sommar i huset.

Mina frågor:

1. Vi har ett jordgubbsland som jag nu har tänkt rensa på döda ting, men vad mer behöver jag göra? Ska jag lägga på ny jord eller något sånt?

2. Vi har SJU trädgårdsland, men vissa ska vi flytta eftersom att de ligger i vårt tycke för nära grunden, så vad ska vi tänka på när vi flyttar blommorna? Eftersom att vi bor i norr så tänker vi vänta lite till det blir varmare, men hur ska vi förbereda för det nya landet vi kommer gräva? Vad ska man ha för att göra ett nytt land?

3. Hur ska vi göra med de trädgårdsland vi har? Som jag förstått det så kommer de upp blommor varje år, men ska vi bara plocka bort det döda? Eller ska vi fylla på med mer jord, klibba bort något från växterna eller vad gäller?

Som ni förstår känner jag smått oro med vårt land, men hoppas det blir något av det ;)

Korvgubbe
Grattis till det nya boendet!
Hade det varit jag så hade jag inte gjort ett jota med blomrabatterna i år. Låt trädgårdsarbete innebära gräsklippning och inte så mycket mer, njut av sommaren och se hur trädgården ser ut och bo in er i den så ni vet hur ni vill använda den. Vissa blommor kanske ni absolut inte vill flytta på, andra kanske ni vill flytta på och vissa kanske ni inte vill behålla alls, men låt det gå en sommar så ni ser hur de ser ut, när de blommar, hur ofta de blommar osv.

Det är en mycket bra ide som Korvgubbe har, dessutom bör man inte flytta växter nu utan till hösten när det blommat färdigt och återgår till sin vintervila. Självklart går det att flytta växter när som, det är bara mera jobb med vattning och kanske binda upp dem för att de blir försvagade vid flyttningen. Så som sagt luta er tillbaks och njut, kanske leta reda på vad befintliga växter heter så de får en bra växtplats till nästa sommar.

Hej!

Tusen tack för era svar. Jag har faktiskt inte alls känt ett nöje inför detta, men vi gör inget i år då!
Vi tar och ser vad vi har i år så vet vi då vad vi kan ändra på till nästa år.
Så då blir det bara lite beskärning med sekatören så får det vara så :)

Tack - som nyinflyttad vill man ju göra ALLT och helst NU som ni säkert vet ;)

Fota gärna rabatterna allt eftersom så har ni det som underlag när ni ska flytta runt till hösten, det är så lätt att glömma vad som var vad efter sommaren. När det gäller jordgubbarna så lägg gärna bark eller halm på jorden runt plantorna.

Litet tillägg bara till Nimajnebs svar - täckningen under plantorna är främst för att jordgubbarna inte skall komma i kontakt med jorden. Funkar med annat också.
I övrigt håller jag med övriga skribenter - gör inget alls i år! Se det som en spännande överraskning att se vad som kommer upp här och där! :)
Och fota, fota och fota! Man kan aldrig ta för mycket kort i sin trädgård. :)

jordgubbar mår bra att planteras om då och då. Kanske vart 5 :e år. Se redan nu ut en ny plats för jordgubbslandet. Förbered väl med gödsel från tex kor eller häst. En bra idé kan vara att i sommar köra potatis på den platsen. De luckrar jorden bra. Ta de nya skott som kommer i sommar (långa revor som kommer från huvudplantan ) och plantera dem där med ca 1/2 m. emellan så kommer de sommaren 2013 ge stor skörd!
Sen håller jag med andra talarna här att vänta och kolla in trädgården minst ett år innan man gör drastiska förändringar, och perenner mår bäst att flyttas om hösten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.