mhg_3
mhg_3: Någon som har en aning om vilken typ av markduk man använder i en slänt mellan buskar etc för att undvika ogräs? På bilder ser man en mörk markduk Om jag vill slippa rensa bort ogräs som redan vuxit upp kan jag lägga på ngn form av markduk och kväva växterna därunder? Vilken och hur lång tid kand et ta? Vill täcka all jord under tiden som vi planterar och/rensar och ta bort
0 svar · 2,0k läst
C
Carl Fritid: Tack Johan. Bra att få det bekräftat att det ät så, jag har vägverket som sista möjlighet eftersom det hotar två vägar. Samtidigt går folk här och bilar kör förbi trädet så det är mer allmänt farligt och då borde någon ta ansvar så att det inte händer en olycka. men så är det tydligen inte Själv kan jag inte ta ner det.
4 svar · 2,9k läst
namor
namor: Använt http://www.pgstradfallning.se/, 3000:- för en större björk och en tall ett par meter från huset. Sektionsfällning, jobbet tog ca en halv dag, de forslade bort riset.
7 svar · 8,6k läst
T
tombe691: Nu har grabbarna satt igång hos mig, två stora ekar, en tall, snygga till en björk, två lite mindre ekar landar på knappt 15000 ink moms och allt bortforslat. Den användbara delen av eken är så pass liten att den inte betingar mer pris än vad transporten kostar så allt ris och stock går till flis. Priset beräknat på ca 1,5 dagars arbete för två man plus en gubbe till med stor
3 svar · 32,5k läst
A
Anelfa: Nej, nej. Dagstidningar, barkmull och så plantera något som rätt så fort tar över och täcker. Då kommer inte solljuset ner och ogräset kommer inte. Möjligen får man rensa lite första året/åren. Fukta allt så kasar det inte ner så lätt. Ev. nät över.
3 svar · 4,5k läst
N
Noseone: Snyggt
6 svar · 17,7k läst
·
Stew
Stew: Hej, Grannen har satt elstängsel runt sitt hus. Tanken var att hålla hunden inne på tomten samt vilt ute. Inget av det har fungerar. Rådjuren hoppar 1.80 högt och hunden bryr sig inte om en liten elshock. Så stängslet måste vara över 1.80 samt att det måste vara tätare än 40cm mellan linorna, annars hoppar rådjuren imellan. Sedan vet jag inte om det är tillåter att hägna in sitt
10 svar · 6,3k läst
Taxen
Taxen: Är det här för fint filter? http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001
1 svar · 10,6k läst
D
dunken: Hej! Tips på en bra slangvinda , får gärna vara en manuell , för jag tror att en automatisk kommer att lägga av rätt snabbt pga av jord o gräs som följer med tillbaka slangen ? Gärna om någon sett någon vinda som man kan snabb demontera likaså
0 svar · 3,4k läst
D
dsub: Själv byggde jag min odlingslåda av 3 tums spontat virke som har varit ett golv i ett stall och tjärade på utsidan. På insidan klädde jag med platon fuktskyddsmatta. om man använder denna så får man en liten luftning mellan trä och plastmatta som gör att fukten som kommer emellan luftas ur. Dessutom kan man ju då använda sig av tryckt virke om man skulle vilja då jorden aldrig
11 svar · 27,9k läst
·
2
2:a: villan: [citat] Super! Precis vad jag behöver. (Jag har inte planerat för sprinklersystem så det blir det inte. Jag brukar vattna en gång per vecka och då är det inte så jobbigt att ta fram de vanliga vattenspridarna.)
3 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Fast på bättre bemedlade ställen så har man ju klippt gräs ganska länge. Jag hörde för några år sedan en intervju med en engelsk trädgårdsmästare om hur de kunde ha en så fin gräsmatta vid ett slott. Han sade "först klipper man den varje dag... i 200 år sedan ....".
17 svar · 10,7k läst
E
Elin Balder: Hej! Har en mur byggd i mursten, ca 50cm hög formad som ett L då det är runt en gammal rabatt. Bakom muren är det jord med marksten ovanpå med odlingslådor och sedan en liten mur ovanför det och sen kommer gräsmattan. Nog med min omständiga förklaring... Vi har även myror, vilka har byggt gångar under markstenen och bakom muren och sen när det blivit vinter och fryst har muren
0 svar · 1,2k läst
P
pillan71: Om man murar, hur bred och hur djupt ner under marken måste muren vara för att funka som stödmur?
5 svar · 2,3k läst
mhg_3
mhg_3: Bra poäng... men de kanske har omvandlat hyra av maskiner etc som mannatimmar för att kunna ge ett sådant pris? Nu kommer vi inte välja den firman iaf så jag får aldrig reda på om de skulle lagt två kvadratmeter om dagen eller ej, kul att ha dem hos oss hela sommaren... :)
9 svar · 26,1k läst
P
pillan71: Tack, sprayfärg var en smart idé.
3 svar · 7,2k läst
MB77
MB77: [citat] + Ocentol tablett och rengöningspatronen,visst är den dyr både i inköp och i drift men den hjälper. Har man mygg problem är den kanon. precis som Brue säger är placeringen viktig, första säsongen så tog det ett tag innan vi hittade rätt placering, när väl placeringen var klar så hör den ett riktigt bra jobb. Nu är det nästintill mygg och knott fritt.
2 svar · 3,6k läst
M
MagnusSt: Jag har betonggångar från 60-talet här hemma, en är helt slät och den andra är gjort ett enkelt rutmönster i.
2 svar · 7,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om det inte är rotogräs (kvickrot, tistlar, kirskål etc) utan bara vanligt gräs så går det bra att använda tidningar eller kartong i stället för markduk. De kväver bort gräset och multnar sedan bort, så har du sedan en rabatt utan störande markduk i botten.
5 svar · 15,3k läst
N
Noseone: 5000 kr kanske om maskinerna står på tomten redan. Snarare det dubbla. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
2 svar · 4,6k läst
harry73
harry73: Jula har också det en och det andra. Köpte en slang till min rel nya Ekeby med metalhjul. Slangen kostade 59:-
7 svar · 7,4k läst
svartöra
svartöra: Jag skulle nog ta bort såpass att det nya jordlagret blir iallafall 10-15 cm eller så. Risken är att det blir ett torrare parti i gräsmattan annars och vid torka blir det kanske ett gult område. Den överblivna sanden kan man sprida i resten av gräsmattan och passa på att utjämna lite småhål och gropar. Daggmaskarna blandar nog om det med tiden.
2 svar · 1,9k läst
F
Fru smurf: Nu har jag googlat lite mer på järnbakterier och mycket talar ju för att det är det (tack och lov) Ska sniffa lite mer imorgon.... Tusen tack för era svar!!! Ni anar inte vilken lättnad jag känner :thumbup: Jägarns va gött det är med såna här forum.. man slänger ut en fråga och så vips har man fått svar och lärt sig nåt nytt. (hade f.ö aldrig hört talas om järnbakterier
4 svar · 2,2k läst
M
mattzon: Har en massa grejor som ungarna kan leka med,tyvärr används dem aldrig däremot kartonglådan som nya gräsklipparen låg i används flitigt:D
35 svar · 20,6k läst
·
G
Grindstolpar: Jag har två 40x40x150 cm grindstolpar i sten som ska förankras ute vid trottoaren vid gatan till vår villa.Det behövs kran för att lyfta dem. De är mkt tunga. Har du tips på ngn firma i stockholmstrakten som gör sådant? mvh Petter
0 svar · 1,4k läst
P
Patrik_N: Försök hitta en begagnad Klippo. Kvalitetsmaskin som håller länge om man bara pysslar om den. Skulle nog föredra det före en ny av billigare märke.
1 svar · 1,9k läst
TorOdd
TorOdd: Typ såna här ? http://www.molnsatra.se/sortiment/marksten--slipers/slipers--tillbehoer/slipers---160x200x2600.aspx Har inte hittat några såna häruppe i norr dock, finns bara byggtimmer, men jag tycker inte det är fint med de rundade kanterna... Gamla järnvägsslipers, nja, borde väl ha lakat ur sig, men de är egentligen att räkna som farligt avfall tror jag...
4 svar · 8,2k läst
·
svartöra
svartöra: [citat] Kanske funkar att måla golv och väggar i trappan? Ljus och fukt spelar säkert stor roll men vad som rör sig i ett grod- eller paddhuvud är inte lätt att veta... På Antens station (Anten-Gräfsnäs museijärnväg) hade man tydligen problem med igelkottar som drullade ner i vändskivan, dvs en meterdjup rund skål där man vänder ångloken. Man satte upp en liten ramp och en
7 svar · 10,9k läst
G
Grindstolpar: Sten! granit tror jag
2 svar · 2,6k läst
J
JerreEssberg: Jag brukar handla hos Alekrossen mellan Nödinge och Bohus, iof med släpkärra. Är grusgropen bakom där nya Klädkällaren byggs. Skulle tro att det inte är några problem att lasta själv rätt i bilen där.
7 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.