3 355 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Vad täcker man markfilt med?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag är verkligen en gröngöling på detta område 
Har en lååååååååång rabatt som alltid blir fullständigt dränkt i ogräs. Tänkte sätta ett par, små plantor i rabatten utspritt, men vill hålla ogräset borta. Min plan är att lägga ut markfilt efter hela rabatten och bara göra hål för själva plantan, men vad kan jag täcka markfilten med? Tänk vad snyggt det hade varit om jag kunnat köpa lite ny, fin jord, typ som blomsterjord och lägga ut ett tunt lager ovanpå markfilten, men det lär väl dra åt sig ogräsfrön och bli ogräs åter? Bara ett så pass tunt lager att själva filten försvinner för den är ju inte snygg..
Dekorsten känns lite overkill då längan är 6m lång, så mkt dekorsten lär kosta mer än huset?!
Vad finns det för alternativ?
Har en lååååååååång rabatt som alltid blir fullständigt dränkt i ogräs. Tänkte sätta ett par, små plantor i rabatten utspritt, men vill hålla ogräset borta. Min plan är att lägga ut markfilt efter hela rabatten och bara göra hål för själva plantan, men vad kan jag täcka markfilten med? Tänk vad snyggt det hade varit om jag kunnat köpa lite ny, fin jord, typ som blomsterjord och lägga ut ett tunt lager ovanpå markfilten, men det lär väl dra åt sig ogräsfrön och bli ogräs åter? Bara ett så pass tunt lager att själva filten försvinner för den är ju inte snygg..
Dekorsten känns lite overkill då längan är 6m lång, så mkt dekorsten lär kosta mer än huset?!
Vad finns det för alternativ?
Aha, nu förstod jag lite mer. Vidhåller mitt svar med barkflis. Eller täckbark eller något annat som är samma sak med olika namn. 
Men, det blir kanske inte sådär enastående snyggt med en 6 meter lång rabatt med ett par små ensamma pelargoner som ser bortglömda och övergivna ut...
Men, det blir kanske inte sådär enastående snyggt med en 6 meter lång rabatt med ett par små ensamma pelargoner som ser bortglömda och övergivna ut...
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
haha vad som helst bara jag slipper se mossa och ogräs i rabatten, får ta tag i trädgården nästa år... 
varför finns det inte konst(g)jord, som är kolsvart, ser ut som jord och inte lockar till sig ogräs gnnn
Får kolla upp de där barkgrejset.
varför finns det inte konst(g)jord, som är kolsvart, ser ut som jord och inte lockar till sig ogräs gnnn
Får kolla upp de där barkgrejset.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
å dalbotösen, det var det enda jag tyckte att jag kunde hantera på plantagen..
.. i framtiden ska jag nog flytta mina rhododendron dit.
Fast det finns markduk som är mer som en svart plast, släng på sånt om det nu stör dig så ohyggligt mycket. Det finns alltså dels den lite som är mer som en textil och sedan en tjockare som ser mer ut som plast. Är väl antagligen plast också. 
Du skall inte flytta dina roddisar någonstans, du skall omedelbums gå och laga till något i ugnen istället för att utrota allt som är fint i din trädgård.
Du skall inte flytta dina roddisar någonstans, du skall omedelbums gå och laga till något i ugnen istället för att utrota allt som är fint i din trädgård.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
jag köpte en sådan, den ser ut som presenning fast är svart.. men liksom den ser inte naturlig ut, funderar fortfarande på vad som händer om man strör fin, fin jord över... hmm..Dalbotös skrev:Fast det finns markduk som är mer som en svart plast, släng på sånt om det nu stör dig så ohyggligt mycket. Det finns alltså dels den lite som är mer som en textil och sedan en tjockare som ser mer ut som plast. Är väl antagligen plast också.
Du skall inte flytta dina roddisar någonstans, du skall omedelbums gå och laga till något i ugnen istället för att utrota allt som är fint i din trädgård.![]()
edit: hahaha, vilken uppmaning på slutet där, ja när du säger det så.. är nog dags för ugnsstekt katt om han kommer in med en enda fästing till
Klicka här för att svara