Vi har gjort parkeringar och grusgångar med 0-16 grus
men skall man toppa med något annat då vi bara gjort grunderna och skall lägga på mer
några tips ?

harry73
Om ni tycker att det ser snyggt ut (och varför inte) är det inget som säger att ni inte kan behålla det som det är. Ser till att ni har lite grus kvar för att jämna ut eventuella däckavtryck på p-platsen

Precis, grus är ju så förlåtande. Det är ju nästan skit samma hur underarbetet är gjort, bara att fylla på med mer grus...
Det enda som slår mig är att undvika för tjockt lager grus, det blir svårt att köra på detta, bilen spinner loss osv. Samt att det blir tråkigare att gå på ett tjockt lager grus.
Jag tror vi la 5-7cm grus här, och det fungerar bra. Visst blottläggs duken ibland, men det sparkar igen så lätt.

harry73
Ingen fara för löst grus med 0/16. Om man packar det blir det hård.

det är hårt packat med vib så vi funderarde på om man skulle lägga på typ 8/16 för utseendets skull

Hej

Med tiden kommer 0-fraktionen att vibrera / regna ner i krosslagret och ytskiktet kommer se ut som det är "typ" 8-16. Jag hade inte lagt på något mer i nuläget utan avvaktat...

mvh Wasa

harry73
Om jag förstår TS rätt, så har han inte ett krosslager under, och då pumpas 0 fraktionen snarare upp en att den spolas ner. Men jag tror inte att det blir en stor problem på en stig eller parkering.
Lägg på 8/16 (eller varför inte 8/11) om ni tycker det är fint, men bara så mycket att det precis täcker ytan, för det blir svårare att gå eller cykla på det.

Geoduk underst sedan 0-16 lager på ett par cm vibbat sen tänkte vi lägga på lite till för att komma inivå med gräsmattan

harry73
ni får säkert lite ojämnheter på parkeringen, främst under tjällosningen, anders är det inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.