Vi har för ca 5 år sedan satt häggmispelplantor på en grässlänt.
De senaste två åren har vi haft mycket sorkar där. Nu har de ätit av rötterna och stam på 6 av våra plantor så det är bara att dra busken rakt upp, stammen har ändå fått en diameter på ca 4 cm.
Har försökt med en s.k. Mousetrapper, helt utan verkan, även petat ned vitlöksklyftor.
Hur ska jag bli av med dessa sorkar :(

Hej,

Det är inte helt lätt att få bort sork. Vi har katter som håller undan dem effektivt. Grannen kör med rök+värme (Stort brasa+fläkt+rör och leder ner röken i dess gångar).
Det finns flera firmor som sysslar med skadedjursbekämpning (om man nu anser att sork är ett skadedjur). Här är en:
http://www.skadedjursbekampning.nu/kategori/Mullvad--Sorkar?gclid=CJLdo_eXzq8CFQJYmAod6F14YQ

Vet att pappa provat en sådan som man stoppar ner som sänder iväg ett ljud. Han tyckte den hade viss effekt. Men han vill låna våra katter ändå, så helt borta är de nog inte :)

Hörde någonstans att man skulle smula ner Jäst i sorkhålen. Sen skulle trädgården vara sorkfri tydligen. Vet ej om det funkar. Men det kanske det gör....

En slagfälla som denna http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/sork_mullvad_falla lan funka, men man måste lära sig hur man skall sätta ut den för att fånga något, min mor var duktig på detta och kunde vissa år fånga 15 - 20 sorkar.

Om min far ser när dom skjuter upp en hög kan han ibland spridda ut högen och sen ställa sig på vakt med hagelbössan, och skjuta i högen sen när sorken kommer och skjuter upp högen på nytt, men detta kräver tålamod och att man är stilla. Kanske inte lämpligt i tätbebyggelse heller...

Ett annat knep är att vattenfylla gångarna, men det är inte så effektivt.

Man kan också ställa valfri motor på tomgång och leda ner avgaserna i gångarna, kanske något mer effektivt än vatten.

Men det bästa är tydligen att man är aktiv på sin tomt, barn som springer och leker dagarna i ändan stör dessa små kryp.
En självgående gräsklippare typ automoover är tydligen också bra.

Jag har själv funderat på detta att leda ned rök/avgaser från vår snöslunga men har inte lyckats hitta en tillräckligt smal avgasslang som tål värme. Avgasröret på snöslungan är bara ca 3,5 cm i diameter. Någon som vet var jag kan få teg på detta?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.