Hej. Vi har blivit nyligen ägare av ett hus med 2500kvm tomt varav en del av tomten är väldigt blöt, vissa delar ser ut som träskmark. Jag har sett nått dokument med alla papper vi fick när vi köpte huset som kommunen hade skickat ut ang nya byggnader i områder osv. där hade dom en karta och i det området som är väldigt blöt på min och grannarnas tomt så var det märkt som "ekologiskt känsligt område". Vad innebär det? Hur kan jag få bukt på detta problem? Saken är att mestadels av min tomt är på baksidan och vi har kanske 30m från huset till skogen och kanske 7 meter av dessa består av blötmarken. Jag vill ju gärna ha gräsmatta fram till skogen och sen vet jag inte ifall detta blötmark leder till massa mygg sen?
Faller detta på kommunen? Vägföreningen eller är detta mitt och grannarnas problem?

Bestämmelser

3 kap 3 § MB
"Mark - och vattenområden som är särskilt känsliga från ekologisk synpunkt skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan skada naturmiljön."

Kommentar
Paragrafen skyddar främst mark- och vattenområden med instabila produktionsförhållanden och ogynnsamma återväxtförutsättningar, områden som inrymmer växt- och djurarter som är utrotningshotade samt områden i övrigt som är särskilt ömtåliga och som samtidigt inrymmer särskilda ekologiska värden, har betydelse för genbank m.m.

Ekologiskt känsliga områden kan beröras av ett flertal tillståndspliktiga åtgärder - exempelvis byggande, täktverksamhet, ledningsdragning, vattenföretag, vägbyggnad, industriell processer, m.m.

Flera myndigheter är därför engagerade i olika tillståndsprövningar, t.ex. regeringen, miljö-domstolen och länsstyrelsen. Andra berörda myndigheter är Naturvårdsverket, Vägverket och Skogsvårdsstyrelsen.

Upplysningar

Ansvarig myndighet
Naturvårdsverket har ett centralt sakansvar. Verket får efter samråd med Fiskeriverket, Jordbruksverket och Skogsstyrelsen lämna underlag om vilka ekosystem och vilka växt- och djurarter som bör uppmärksammas i Länsstyrelsens och kommunernas arbete.

Länsstyrelsen och kommunerna får gemensamt diskutera vilka områden som skall anses berörda av bestämmelsen. Detta görs i samband med översiktsplanering i kommunerna.

Kontaktperson på länsstyrelsen
Mårten Berglind, Natur- och kulturmiljöenhet
Tel: 021-19 52 03
E-mail: marten.berglind@lansstyrelsen.se

var rädd om den ekologiskt känsliga marken!! Just våtmarker är en naturtyp som vi får allt mindre av i dagens samhälle. Jag tror inte du kommer få problem med mygg etc för du har ju också träd som hyser fåglar som äter upp myggen etc. Om du har barn kommer de kanske upptäcka grodyngel i våtmarken m.m.
Gör en vacker övergång mellan din tomt och denna våtmark Tex skapa en mer planerad tomt i närheten av huset och som sakta övergår i det som på trädgårdspråk kallas woodland dvs nån slags ordnad vild natur. På plantskolor finns många plantor som både är vackra och som funkar i vild natur och trädgård. Kanske kan du göra en lite smal spång genom våtmarken så man kan vandra runt där ?
Det sista du ska göra är att ta ner träden som växer där! Tex kan en björk suga upp 400 liter vatten per dag om sommaren! Så om den fälls blir marken bra mycket blötare...

Jag har också våtmark bakom min tomt, som jag fyllt ut en del (några 100 kvm) som på karta är utmärkt som kärr. Det är vatten från berget som samlas här, på sin väg bort till en å. Men hur känsligt området är, ekologiskt sett, vet jag inte, men visst, grodor finns. Nu har man nyligen grävt och bökat i området till vårt kommunala VA nät, vars maskiner inte tagit hänsyn till småkryp, ormar har också funnits i massor här
men även dom är borta numera. Om detta beror på mäniskans framfart, vet jag inte, men åsen jag bor på, tillkom under senaste istiden. Håller just på att såga ned ett gäng granar, som någon planterat en gång, ett träd som absolut inte hör hemma i detta området. Här är det Björk och Bok som gäller.

003-1.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.