Hej,

Jag håller på och bygger några murar med Megastone 150 och jag några hörn som jag är fundersam på. Jag har redan byggt ett invändigt hörn (90 grader skarpt) med metoden att stenen följs åt med lutningen, vilket jag själv är väldigt nöjd med. Min fundering nu är hur man kan göra med ett utvändgigt hörn. En tanke som jag har är att kapa stenarna precis innan fasen för att få en slät "ände" på stenen i själv knuten. Någon annan som har erfarenhet av någonting liknande? Jag vill ju inte få hörn med "hål" i på grund av att faserna är kvar, tror jag för jag har inte sett något sånt än.

Någon som har tips?

/Sören

Har samma fundering som du, hur löste du detta ?

Mvh Patrik

Det finns ju hörnstenar avsedda för 90 graders ytterhörn? Eller?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Jag mailade till Benders om detta och fick en skiss från deras konstruktör som var kanon. Kortfattat får man klyva stenen på längden först och sedan knäcka den (tror de blev 300 x 100) . Har för mig att jag såg det på en bild på deras hemsida. Hör av dig om du vill att jag ska leta fram instruktionen åt dig.

Ok, får nog testa din metod, hittar du instruktionen får du supergärna lägga ut den.

I benders svar skrev de till mig:
Hej ,

Den hörnsten man kan använda till Mega 150rak, är vår Hörnsten Megawall 400x200x150mm

Denna Hörnsten är dock fasad runt om, men ger ett fint resultat .

Tyvärr så har jag en bra bit till närmaste sten ÅF och har redan handlat annars hade jag nog gjort som de skrev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.