Myrin skrev:
Jag gillar tanken på en mur och sen en mindre brant slänt. Beroende på var du sätter muren så borde det inte behöva flyttas så mycket massor.

Jag tycket generellt att slänter är kass och vill i möjligaste mån släta ut tomten för att kunna använda marken till något vettigt

/Sebastian
Tycker precis tvärtom och förstår inte denna fixering vid helt plana tråkiga tomter. Växte upp på en plan tomt där min pappa tog all jord som grävdes bort från olika ställen och la i en hög bara för att få till en liten kulle i allt det platta och den lekte vi på hur mycket som helst. Köpte vår tomt mycket pga att det fanns en stor slänt på den.

Vår slänt är nog ungefär dubbelt så stor som er både till längd och höjd och vi kommer att ha en del med gräsmatta som är en "lekbacke". Där är det även gräsmatta både ovanför och nedanför och på somrarna kan man rulla och på vintrarna åka pulka. Och när barnen blir äldre så blir det perfekt att bygga ett hopp och åka i med skidorna.

Den andra delen gör vi plantering av. Den är precis utanför vardagsrumsfönstret så vi planerar ett "blomhav" som vi ska få som utsikt, ovanför det så kommer vi precis som er att ha en veranda. Fast det kommer ta några år att få allt planterat.

Jämna ut slänten och anlägg typ blomsteräng. Du behöver bara slå gräset en gång i slutet av sommaren och barn älskar att springa om kring i det höga gräset, det gjorde i alla fall mina. Blir extra kul om man klipper en slingrande stig att springa på, kan göras med grästrimmer.

Mackin skrev:
Lekte med tanken och kom fram till att en pool är ju nästan halvfärdig ;) det är ju färdiggrävt och lutning för grundare och djupare del är redan klart. Så bygg upp kanterna och fyll igen runt om... Klart:D Sen att denna ide funka eller inte för er är en annan femma, det var bara en spontan tanke som sagt.
Haha, tack Mackin du är inne på samma spår som min man. En stooor pool vore väl coolt... men som sagt ej gångbart (dyrt, å tänk att hålla poolen ren från alla löv, tallbarr och annat som ramlar ner). Den kommande gräsytan nedanför slänten är på ca 180 kvm, aningens stor pool :) då skulle traktens ALLA ungar hänga här, vi skulle iof kunna öppna upp för allmänheten och ta inträde då kan vi kanske få ihop det..

Uppskattar sådana här uppfriskande svar :thumbup:

byggankan skrev:
Vår slänt är nog ungefär dubbelt så stor som er både till längd och höjd och vi kommer att ha en del med gräsmatta som är en "lekbacke". Där är det även gräsmatta både ovanför och nedanför och på somrarna kan man rulla och på vintrarna åka pulka. Och när barnen blir äldre så blir det perfekt att bygga ett hopp och åka i med skidorna.

Den andra delen gör vi plantering av. Den är precis utanför vardagsrumsfönstret så vi planerar ett "blomhav" som vi ska få som utsikt, ovanför det så kommer vi precis som er att ha en veranda. Fast det kommer ta några år att få allt planterat.

Jag har lite samma tanke som du att behålla en del som just pulkabacke men vår slänt är ju inte lika lång som er så det blir inte riktigt samma upplevelse hos oss :)
Vår tomt är väldigt kuperad med berg runtomkring vilket är själva charmen med tomten och varför vi köpte den. Det är en naturtomt förutom just här framför huset där allt det som en gång var är borta och det som är kvar är just en yta där vi ska lägga gräs och en slänt ner till gräsmattan.

Just nu lutar det åt en trätrappa i slänten (som någon gång kanske kan bytas mot sten) en rutschkana bredvid, en sektion med kullersten och buskar/blommor (timjan, buxbom om de klarar av söderläget mm) och kanske en där vi faktiskt lägger gräs så barnen kan leka där. Dock undrar jag kan man verkligen ha vanligt gräs i en slänt eller måste det vara en speciell sort med tanke på lutningen?

Toppenbra tips i din tråd förresten, många fina blommor!

MalinW skrev:
Jämna ut slänten och anlägg typ blomsteräng. Du behöver bara slå gräset en gång i slutet av sommaren och barn älskar att springa om kring i det höga gräset, det gjorde i alla fall mina. Blir extra kul om man klipper en slingrande stig att springa på, kan göras med grästrimmer.
Fast att jämna ut slänten går inte och det vill jag heller inte. Det är helt enkelt två plattåer en där huset står och två meter nedanför i höjdled så ska det bli gräsmatta, slänten ligger alltså mellan dessa två. Detta är den enda gräsmatta vi kommer ha då resten av tomten består av berg, blåbärsris, träd och annat. Men jag håller med blomsterängar är fina och härliga (dock fulla av fästingar och ormar (det vuxna sättet att se på en blomsteräng)) :)

Vi har inte gjort någon skillnad i hur vi planterat gräset i slänten och där det är plant och jag tror att lutningen på den del vi har gräs är ungefär densamma som er lutning. Vi har frösått med Weibull extragreen och det växer jättebra. Sedan så har vi en batteridriven cylindergräsklippare som funkar bra att dra i slänten också.

ullberg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.