M
Magnus69Falk: Kommunen kräver anslutning till vårt BDT-avlopp så du får själv välja urinseprareing, sluten tank eller som vi en Aquatron-kompost. Vi är nog inte extrema men hoppas övertyga köparna om att inspireras av vårt val av ecofiber isolering, 33cm. Vi har en total energiberäkning på uppvärmning och el på 68kw/m2/år. Inte bäst men bättre än 90% av småhusmarknaden. Bygga utan plast, mao
2 svar · 2,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Max 80 cm högt: 10 meter från korsning, 5 meter från cykelbana, 2,5 meter från privat utfart. Du hittar uppgifterna på din kommuns hemsida, här är ett exmpel: http://www.lillaedet.se/templates/05.asp?sida=1718
3 svar · 1,3k läst
A
AMAM: Hej, Vi letar efter enskild tomt alternativt gruppområden i Bjärred, Borgeby eller Flädie. Någon som vet vad som är på gång eller om det finns något till salu? Mvh AMAM
0 svar · 2,1k läst
B
billy_baver: Jag förslår infart längs östra gränsen in till garage förlängt med uterum längst upp mot norr. Villan närmast infartsgatan med huvudentré och grovingång via en stor omfamnande entrégård. Med det här upplägget stora glaspartier mot norr, vilket ger bästa dagsljuset. Södersolen belyser utsikten från fönstret. På skissen har jag utnyttjat diagonallinjen från villans entré upp
3 svar · 2,5k läst
·
B
billy_baver: Du kan ju roa dig med att kolla vad din arrendator inkasserar per hektar i gårdsbidrag från EU. Uppgiften är offentlig handling.
4 svar · 3,8k läst
maeron
maeron: Vi söker en tomt på västra eller södra Tjörn. Gärna bergstomt då vi inte är intresserade av trädgård överhuvud taget. Allt av intresse. hör av er till martin@tellblom.se / 0733-679712 /Martin
0 svar · 1,3k läst
B
billy_baver: Okey, men fem, tio kronor kvadraten är vanliga siffror när man resonerar blivande vägmark. Och förstklassig åkermark tillskansar du dig för 100 Kkr/hektar. Täckdikad och klar.
7 svar · 12,8k läst
B
billy_baver: Försök sätta dig in i grannens ställe och räkna ut ett sätt hur ni båda kan tjäna på ett samarbete! I praktiken handlar det om att inte bara rena avloppet, utan också minimera det. Kanske man kan skaffa lite kapacitet att buffra dagvatten och avlopp från både nya och befintliga hushåll med en gemensam damm med omgivande "våtmark". Både snyggt och praktiskt!
12 svar · 2,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: En friggebod får bara byggas om det redan finns ett bostadshus på tomten.
3 svar · 954 läst
Anna-Panna
Anna-Panna: Du har PM! /Anna
1 svar · 2,3k läst
T
Total0koll: Hej! Jag är inte så jättekunnig när det gället stadsplaner, men mig veteligen är de att jämföra med moderna s.k. detaljplaner (numera görs inga stadsplaner). Om ett område är markerat som Allmän plats avsedd för Park och plantering är det just den användningen kommunen tänkt sig för det området. Detta är något som spelar en avgörande roll i frågan om huruvida man kan få
2 svar · 1,8k läst
D
dempa: Dem jag känner till utöver ovannämnd där man hittar tomter är: http://www.ledigatomter.se http://bovision.se http://www.boliga.se http://www.booli.se http://www.svenskatomter.se
4 svar · 1,5k läst
H
holmertz: [citat] Finns många skräckexempel speciellt i storstadsregionerna. I det annars vackra Järfälla norr om Stockholm anlades en helt ny kommundel "Viksjö" i kommunalgubberegi. Resultat: I de vackraste orörda delarna av Viksjö uppfördes dels sterila kåkstäder och anlades en golfbana. Övriga delar av "Viksjö" var ett tråkigt lergärde och där byggge man bostäder och centrum. Som
17 svar · 4,3k läst
L
loisan82: Någon som vet vad det är för kvadratmeter pris på en tomt i svedala. ?
0 svar · 1,6k läst
A
AdamGr: Ring Lanmäteriet och begär att få ut det fastställda anläggningsbeslutet för samfälligheten - och din egen fastighetsbeskrivning. Av det ska du kunna utläsa vad som gäller. När det gäller samfälligheter verkar allt vara möjligt!? - en del av vårt samhälle som lagstiftarna glömt uppdatera! Är det knepigt skrivet - berätta här, så kanske vi kan hjälpa dig?
2 svar · 829 läst
F
fröken_frågvis: Amatörbyggaren: Det är sant, taxeringsvärdet innefattade den orenoverade stugan (var inte ändrat eftersom renoveringarna inte var helt färdiga) också, 250000 är det som gäller. Det finns en vägsamfällighet som sköter vägen. Vattnet är kommunalt och framdraget till tomtgränsen. El också framdraget. Stugan hade el (all el var nydragen när stugan brann). Jag har hört mig för och
11 svar · 3,7k läst
v-g
v-g: Ja men vid framtida bodelning så kör man direkt på det dyra alternativet när saker och ting ska värderas same same. Kolla tex vad köksbord kostar hos ett snickeri och det kan helt plötsligt äta upp större delen av bohagsdelningen. Bästa i såna här fall brukar vara syskons sambo/fruar de är ofta mest pådrivande vad gäller att suga sista kronan. Själv gjorde jag en deal (87%) på
55 svar · 9,7k läst
W
Wester: Det e svårt med sådant nu precis som de innan mig har svarat. Om boden nu e av äldre modell var försiktiga när ni renoverar den så ni inte river allt och bygger upp igen då e det nybygge och ni måste garanterat rive den. Finns massor med fall när någon glad person har fått tag i en bod och ska renovera med river bort i stort sett allt och sedan bygger nytt. Alltid någon som fotar när
4 svar · 2,5k läst
M
momin: haha ! Att jag missat den. :) Tack för tipset. /momin
2 svar · 6,0k läst
B
byggankan: [citat] Min "drömgräns" är 30 min med bil och det kommer jag få när vi flyttar från Uppsala till Vallentuna. En stor fördel som jag ser med att bo i en stockholmsförort jämfört med i Uppsala är att det är jobbigt att åka kollektivtrafik över länsgränserna och det kan ju vara trevligt att kunna ta en öl på afterworken, pokerkvällen och andra "efterjobbet"aktiviteter. Och inte
25 svar · 11,0k läst
T
Total0koll: Det finns ju möjlighet att ansöka om 3D-fastighetsbildning eller bygga ett hus för flera bostäder och sälja s.k. äganderättslägenheter (närmast att jämföra med en bostadsrätt fast som man har lagfart på). Just 3D-fastigheter eller äganderättslägenheter skulle jag kunna tänka mig är tacksamt att använda om man är intresserad av att maximera den ytan huset står på, eftersom
3 svar · 1,4k läst
T
Total0koll: Som nämndes innan är strandskyddet något som hindrar den här typen av marköverföring. Men lantmäteriet kan förordna en s.k medgivandeprövning, vilket innebär att de kommer tillåta åtgärden förutsatt att ni söker (och givetvis får) dispens från strandskyddet. Om ni avser använda det tillkomna markområdet som en utökning av bostadstomten så är min bedömning att lantmäteriet
4 svar · 5,9k läst
M
Mäster: Dina barnbarn kommer att minnas dig som idioten som avyttrade marken.. ;)
18 svar · 3,6k läst
B
billy_baver: Talar vi om radhus på friköpt tomt? Isåfall framgår fakta av inskrivna uppgifter i fastighetsregistret. Gissningsvis tillhör marken bakom husen någon sorts samfällighet. Förfogandet bestäms då av de regler som gäller för samfälligheten. Möjligen styrs samfälligheten i förening med styrelse, som isåfall kan svara på flera frågor.
1 svar · 879 läst
B
billy_baver: För att besvara trådstartens sista fråga först: Om du känner någon som tycker sig ha plats med en uthyrningsbar friggebod på sin "onödigt" stora villatomt kan du kanske ni kan komma överens. Formellt förser ni således en bebyggd enbostadsfastighet med en komplementbyggnad. Arrendeavtalet avser del av fastighet, och påverkar varken befintlig fastighetsbildning eller markanvändning.
12 svar · 13,4k läst
Göran.W
Göran.W: Min tanke med tomten var att man kunde stycka av den och få igen en slant. 1 mile för 1000kvm låter ganska billigt för att vara Malmö. Jag skulle inte heller lägga 2 495 000kr på en tomt även om den var på 7000kvm. Här där jag bor får man ett stort hus i bra skick med lite ekonomi byggnader och minst 10 000kvm för samma pengar.
7 svar · 4,0k läst
T
tomt: Hej Håller på och skriver mitt exemensarbete kring ämnet "Vilka aspekter attraherar tomtköpare" Jag håller därför på och genomför en undersökning vad ni tomtköpare värdersätter när ni tittar på en tomt. Enkäten är på 17 frågor och bör ta under fem minuter att genomföra. Jag vore oerhört glad om ni kunde hjälpa mig med detta. Det är enbart era åsikter jag är ute efter och
0 svar · 1,0k läst
T
TurboDanne: Hej! Sitter med ett examensarbete och har en liten fundering.. Finns det nåt schablonvärde eller krav på hur många hus som kan passa på ett visst område? Området som jag räknar på är 4 ha stort och husen är ca 90 kvm stora, kan man bygga 20-30 hus av denna typ på den ytan? Mvh Daniel
0 svar · 927 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack för det uttalandet, Billy_baver! Det var mycket klargörande. Jag har precis gått igenom en process med köp av "utmark" till "hästgårdar", och kunde inte för mitt liv begripa hur Lantmäteriet resonerade. Nu förstår jag det bättre. //KoW
4 svar · 1,4k läst
JaGus
JaGus: Du gör nog bäst i att leta efter sjötomter som det står en liten stuga på. Det är i princip omöjligt att få stycka av obebyggd strandmark. Det är inte mödan värt. Runt vänern är det 300 meter strandskydd (i Karlstad i alla fall) och inom den zonen är det alltid kontroversiellt att bygga nytt. Avsaknaden av kommunalt vatten och avlopp gör också att det är närmast 100%-igt säkert
0 svar · 742 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.