Jag har kommit fram till det tunga beslutet att sälja min tomt. Min stuga brann och gick inte att rädda och pengarna räckte inte till att bygga upp igen. Jag hade lånat en hel del för ombyggnad och utbyggnad och indragning av vatten. När allt var nästan färdigt så brann den ner. Nu har jag fullt med skulder och ingen stuga.

Nu till mina frågor. Idag träffade jag mäklaren för första gången.

Hon nämnde vad hon trodde jag kunde få för tomten och det var ca 100 000. Vatten är draget till tomtgränsen och el fanns i stugan så ledningar finns också fram till tomten. Hela fastigheten är på 1.4 hektar. Det är uppodlad mark och tomt. Jag blev förvånad och ledsen att det kunde vara så lite.

Vet någon hur man kan ta reda på var priserna ligger på?

Sen hade jag förslaget att man kanske kunde få mera för fastigheten om man lät stycka upp den och sälja i smådelar. Det har gjorts på en fastighet nära och där gick de ca 10 gånger så mycket som hon nämnde för mig.

Hon svarade att man skulle få så lite eftersom det inte var tomtmark från början utan uppodlad mark. Stämmer det tror ni?
 
Läget, läget och läget.

/ATW
 
Jo jag försår att läget betyder jättemycket. Det är på vischan, men frågorna kvarstår. Hur kan man ta reda på hur priserna ligger? Kan verkligen 100 000 kronor för en fastighet 1,4 hektar vara rimligt. Den ligger ju inte vid en soptipp precis. Och hur kan det komma sig att man får 10 gånger mer bara en liten bit bort och också på vischan? Tror ni att jag bara ska acceptera mäklarens förslag?
 
Du kan inte lägga ut en länk så man kan se ungefär var det är någonstanns?
 
Skara. Anledningen till att jag ställer mer allmänna frågor är att jag har svårt att tänka mig att det finns så många i det här forumet som vet något om just det området. Utan jag hoppades mera på att det fanns något annat sätt att kolla upp det. Det är som sagt en liten ort och det finns inte så många tomter till salu just nu att jämföra med. De enda är jag kunde hitta kostade 10 gånger mera, men de var avstyckade. 1000 kvm var.
 
Tack
 
Mikael_L
Vad är det för taxeringsvärde?

Det är ju _lite_ vägledande.
 
300000
 
Avser tax.värdet enbart markvärdet eller inkl den numera nedbrunna stugan?
Vattnet. Är det vintervatten? Kommunalt eller enskilt? Eller enbart sommarvatten?
Väganslutning, underhåll, plogning?

Mäklarna brukar ju ha en ganska bra uppfattning om liknande objekt, som sålts i närheten men nog "tycker" jag att värderingen låter lite låg. Kanske man kan få information via Fastighetsregisteret, någon som vet?
 
Ta dit en annan mäklare och kolla också. 100 000 låter väldigt lite för en tomt som kan styckas. Hör dig för med kommunen med möligheterna till bygglov om du styckar.
 
Amatörbyggaren: Det är sant, taxeringsvärdet innefattade den orenoverade stugan (var inte ändrat eftersom renoveringarna inte var helt färdiga) också, 250000 är det som gäller. Det finns en vägsamfällighet som sköter vägen. Vattnet är kommunalt och framdraget till tomtgränsen. El också framdraget. Stugan hade el (all el var nydragen när stugan brann).

Jag har hört mig för och det verkar som de förslår ett pris på någonstans mellan 150000 och 250000. Låter lite bättre ändå. Har fått ett muntligt löfte om ett fåtal, men absolut inte många bygglov. Så jag vet inte om en avstyckning kan bli aktuellt.

Nu har jag en annan fråga till er påhittiga och kunniga forumsläsare:

Om jag nu får väldigt lite för tomten, så kommer det antagligen innebära att jag kommer att dras med lån för något jag inte ens har kvar. Har ni några idéer om hur jag kunde "göra pengar" på marken? Så jag får igen vad det kostar att behålla marken tänkte jag.

Den är i dagsläget utarrenderad, men det ger ganska lite. Har funderat på ev. EU-bidrag för nånting:). Vindkraft, men det är för litet för fullstora vindkraftverk, behövs minst 500 meter till närmsta granne. Börja odla något själv:) (ingen erfarhenhet av detta i stor skala). Andra kreativa och trevliga tips. Retsamma och elaka undanbedes naturligtvis. Jag inser att det antagligen inte finns så mycket att göra än att sälja i vilket fall som helst. Men man kan ju alltid hoppas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.