2
2ndrahuset: [citat] Bra idé d^_^b Faktum är att min ritning är i stort sett norr/söder (norr uppåt), så det blir nog kanon. :) Men, nu slog det mig. Uteplats/veranda räknas det som byggnad (tänkte på att kommunen säger minst 6 meter från tomtgräns). Är också jätteintresserad om någon har personlig erfarenhet för avståndet mellan garage och huset. Man vill ju inte ångra sig efteråt och
5 svar · 3,4k läst
·
C
cecar33: Det är så att man har eller skall ändra på möjligheten till att lättare få dispens från strandskyddet i inlandet. Jag har dessutom för mig att det var ett förslag som kom härifrån Halland för att underlätta byggnation vid sjöarna som är många här. Men om du inte fick köpa så är det mycket märkligt om någon annan kan köpa för att bygga när du inte fick köpa för att
6 svar · 5,2k läst
S
sme_h: Precis, Det är 2 fastigheter idag varav en obebyggd. Den obebyggda styckades av efter ett förhandsbesked då det är utanför detaljplanerat område. Denna obebyggda avstyckade fastigheten vill jag dela till 2 fastigheter. Förhandsbeskedet som låg till grund för denna fastighet gäller för byggnation av 1 bostad (dock avlopps-godkännande för 2st) och troligen under förutsättningar att
3 svar · 3,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: En skogstomt är i det närmaste underhållsfri. Men om det är trädgård du vill ha så är det väl bättre med en åker så slipper du frakta dit en massa matjord.. Sedan beror det på vad det är för slag skog och vad det är för slags markförhållanden. Pinnmo under granar är något av det mest värdelösa att anlägga trädgård på! Men som naturtomt helt OK. Det enda man behöver
6 svar · 9,2k läst
C
cem77: Glöm inte heller kolla att det är möjligt att få bygglov för det hus ni vill bygga. Att det finns möjlighet att anlägga avlopp och borra vattenbrunn. Sen vill ni nog också ha elström framdragen och det kan idag bli en mycket mycket dyr affär om det är långa avstånd från befintlig transformator. Sen ska det också helst gå att få väg fram till tomten och dränera den så man inte
8 svar · 5,7k läst
E
erisja: Tack för input! En faktor i det hela är också att jag funderar på att köpa loss tomten. I såna fall blir jag ägare till ett stort vedlager, men får samtidigt röjningsproblemet garanterat på halsen! Kanske strategiskt att avvakta med köpet. Eller så är det inte det.
2 svar · 3,5k läst
M
Magnus69Falk: Har tomter runt 2000m2 byggklara med VA och 100mb Internet fiber till salu. De ligger vackert i en ekhage i en liten "Bullerby" med totalt 5 hus. Bussar på gångavstånd, golfbana, badsjö, havsbad och centrum ligger ca 5 km bort. Där finns även f-9 skola. 4 minuter till E6 men vi hör nästan inget från vägen=pool position. 25 min till stan. Säljes fn utan koppling till husleverantör men
0 svar · 4,8k läst
·
B
billy_baver: Översiktsplanen anger "betydande omgivningspåverkan" för trakterna där "linasis" hittat huset. http://www.norrköping.se/bo-miljo/stadsutveckling/oversiktsplaner/antagna/oversiktsplan02/ Området är möjligen redan detaljplanelagt - http://www.norrköping.se/bo-miljo/stadsutveckling/oversiktsplaner/pdf/kartor/karta8_planlage.pdf
24 svar · 55,2k läst
B
b8q: Nej, bygglov behöver du bara om du ska bygga något (och inte alltid ens då...). I ditt fall låter det som om det är lantmäteriet du ska kontakta för att diskutera dina planer att låta stycka av en del av din mark. Det går ju också att hyra ut eller arrendera ut byggnad och mark.
1 svar · 4,6k läst
H
huggan: Det betyder att alla inteckningar dvs pantbrev stannar på stamfastigheten. Så ni får skapa era egna pantbrev om ni ska låna på fastigheten. Så nackdelen är ju att om man ska låna får man betala avgifterna som är förknippade med pantbrev.
1 svar · 10,2k läst
P
Pyttan i Skåne: Hej ElinJa, jag vet inte ifall det fortfarande är aktuellt för er med tomt för nybygge, men om du kan tänka dig att bo i Vellinge så har jag en tomt på 1020 kvm som ligger till salu. Hör av dig isåfall. Ha det så gott!
2 svar · 5,2k läst
T
Tumme_mitti_handen: Det är sant, men en reflexförsedd orange käpp är så mycket enklare att se i mörker och snöstorm, och att hugga själv till en km väg tar sin lilla tid. Jag tar den enklare men dyrare metoden att köpa :-) Lantmännens Granngården har också, men lite dyrare än de länkar ni tidigare skickat http://granngarden.se/product/sn-k-pp-orange-reflex--2m-
7 svar · 13,6k läst
P
pelle01: Jag har en fin tomt på totalt 2300 kvm som är belägen ca 10 km väster om Enköping. Tomten ligger fint och lagom avskilt i en skogsbacke med utsikt över ängar. Tomten är värderad till 250.000 men säljes nu till finanskrispris om 175.000 utan mäklare till någon trevlig medlem på byggahus.se forumet! Hör av er om intresse finns!
0 svar · 3,3k läst
Göran.W
Göran.W: Har man inte för mycket hus lån redan finns ju möjligheten att belåna befintlig bostad.
8 svar · 5,4k läst
B
byggankan: Missade visst att du skulle rulla. Om du inte har bråttom så skulle jag rekommendera att så. Vi sådde i början av maj och till midsommar var vi i full gång med lek och möbler på gräsmattan. Vår dotter började springa på den efter ca 3 veckor. Rulla är mycket jobbigare än att bara kasta ut frön och hösten är ju den perfekta tiden att så på. Dyra frön ger i längden en mycket
3 svar · 9,0k läst
C
cem77: Bara för att du fyller ut med schaktmassor förhindrar det inte bildandet av en pool om det nu är en svacka du ska fylla. Du riskerar istället att få en lervälling. Så tänk på att det kan behövas dräneras eller skapas sluttning för avrinning innan du börjar tippa ut nya massor ovanpå den gamla ojämna marken.
5 svar · 6,4k läst
P
Pyttan i Skåne: Hej, oftast säljs de via mäklare på orten förutsatt att de är avstyckade och klara. Vet inte någon mäklare på rak arm som du kan vända dig till vad gäller de områden du nämner, men har du lust bygga i Vellinge tätort istället så kan jag tipsa dig om en mäklare. Lycka till med letandet!
1 svar · 4,2k läst
BaggenMath
BaggenMath: Bra pris! Helst skulle jag vilja få riset hämtat av en bil med kran och container. Inget jobb för mig knappt. Har mailat Sita.
3 svar · 5,1k läst
·
K
kilko: http://lawline.se/answers/5892
1 svar · 6,0k läst
J
j_essica8: Söker tomt i Tingsryd eller lite utanför. Gärna lite mot landet. Vi drömmer om att få bygga vårt drömhus. Hör gärna av er om det finns kännedom om lediga tomter eller mark som går att stycka av :)
0 svar · 1,8k läst
SarahW
SarahW: Tack för svaret! Vet lite, lite mer om marken nu. Det hus som står där är förmodligen ett gammalt torp med någon form av djurstall i halva + hönsgård på baksidan (där är inga dörrar/fönster kvar så man ser allt inne). El/tele-skåp finns på tomtgränsen, trekammarebrunn (?) finns på tomten, och där är en grusväg i anslutning till tomten, som man enligt papper från
8 svar · 12,0k läst
B
billy_baver: Utan detaljplan lär du bara få bygglov för att fortsätta använda marken till bostadsändamål som hittills. Du får alltså bygga ut befintlig bostad, bygga om eller riva den och ersätta dem med nytt hus. Utan avstyckning får du troligen bygglov för en extra villa. Om fastigheten redan är ansluten till kommunalt avlopp (eller om det är möjligt att ordna) lär det bli ännu smidigare.
3 svar · 4,0k läst
B
billy_baver: LM kan acceptera fastighetsbildningen bara om bygglovsmyndigheten meddelat positivt förhandsbesked, vilket i detta fall också förutsätter dispens från strandskydd. Om den nybildade tomten ska lagfaras på annan ägare än stamfastigheten bör man i köpehandlingarna ställa som villkor att förhandsbesked verkligen beviljas. Förhandsbesked är en grovt avgränsad byggrätt, som man
3 svar · 6,5k läst
D
dosken: :D den var bra... Vet ju inte vad priset är på denna men ca 2-2,5 borde den ligga på nånstans enligt liknande objekt jag sett. Jag köper ju alla gånger hellre denna än 125 kvm tomt med ett halv-sjaskigt hus för 3,25 på Klädesholmen som finns i en annan hemnet-annons idag..
27 svar · 6,2k läst
E
Evi: Tack för svar! Då prövar vi så. Hälsn.
3 svar · 2,0k läst
johan.d.hallin
johan.d.hallin: Hej, vi letar efter en tomt på landet, någonstans någon eller några mil utanför Linköping. Önskvärt nord/syd/öst om Linköping men allt av intresse. Önskad storlek på tomten ca 3000m2 men även andra storlekar av intresse! Alla tips mottages varmt! Mvh Johan johan.d.hallin@gmail.com
0 svar · 2,3k läst
B
Byggingenjör: Hej, För att besvara en del. Kommunen har förmodligen en detaljplan för ditt området, i den framgår hur man får bygga (inom tidsramen för detaljplanen). Om andra hus skall byggas i området är väl beroende av om det finns intresserade som vill bygga, kan ju dock fråga kommunen om det är så. Geoteknisk markundersökning, http://www.sgu.se/sgu/ där finns kartor och allmän information,
1 svar · 1,8k läst
G
gråsten: Det är inte säkert att det funkar likadant t ex på Gotlands södra kust som t ex vid en sjö í Norrlands inland. Bedömningarna och dokumentationen av dispensärenden skiljer sig, Det finns rapporter från länsstyrelser som handlar om hur kommunerna slirar mer eller mindre.
29 svar · 18,7k läst
S
sukke2k: [citat] Ja, Det kanske jag tar och gör, i så fall nått mindre bolag
10 svar · 2,2k läst
B
billy_baver: Gjorde snabbsök på hemnet.se, och hittade tre utvecklingsbara objekt i era trakter. Lycka till! http://www2.skandiamaklarna.se/beskrivning.aspx?guid=3TB3V97DHM7JP526&typ=CMFritidshus&hemnet=1 http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-sjogestad-linkopings-kommun-prasttorp-vastergard-1757695 http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=3T8JF82HDPQ9UQTD&typ=CMFritidshus&from=Hemnet
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.