Du gör nog bäst i att leta efter sjötomter som det står en liten stuga på.
Det är i princip omöjligt att få stycka av obebyggd strandmark. Det är inte
mödan värt. Runt vänern är det 300 meter strandskydd (i Karlstad i alla fall)
och inom den zonen är det alltid kontroversiellt att bygga nytt. Avsaknaden av kommunalt vatten och avlopp gör också att det är närmast 100%-igt säkert att
du inte får bygga.
Det du kan göra, är som många andra, leta efter bebyggda tomter (vilket ruckel som helst, bara det är inritat som bebyggt hos kommun), söka efter ägaren på kommun, och ringa och fråga om du får köpa.
Har själv prövat detta, och många jag känner har provat detta. Jag känner ingen som lyckats få köpa en attraktiv sjötomt den här vägen. Men man kan ha tur.
Grejen är att "alla" dessa fina lägen "alltid" går i arv om de inte säljs till stormrika som kan erbjuda 5-10 millar direkt bara för en fritidshustomt, detta är vanligare i storstadsregionen förståss. Räkna dock med att behöva bjuda miljonbelopp för det sämsta rucklet du hittar. Läget är värdet, ev. hus på spelar ingen roll och 1 million räcker inte runt Karlstad, 1.5 till 3 millar skulle jag gissa på.
PS. Har själv bjudit 1 mill flera gånger för ruckelfritidshus i fina lägen, men aldrig fått minsta intresse hos ägaren. De krävs helt enkelt mer pengar, mycket mer.
Lycka till!
//JaGus