Jag och min sambo är i ett svårt läge. Sambon och hennes två syskon har fått en tomt i tidigt arv och på denna tomt vill jag och min sambo bygga hus. De andra två syskonen går med på att köpas ut.

Trångmålet kommer så klart till vad tomten är värd och vad vi ska betala för den. För ca tre år sedan köpte föräldrarna tomten för drygt 200.000 kr och enligt den förra ägaren av tomten skulle den sålts för 325.000 kr men att dom fick ett bättre pris. Annan mark i området säljs för samma värde även idag. De två syskonen tycker att det mest rättvisa är att vi löser ut dom från tomten för en tredjedel av 325.000 kr var, dvs marknadspris. Ett lägre pris skulle innebära att vi fick en större andel av arvet eftersom tomten är värd mer. Här är vi av en annan åsikt.

Det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar kring detta! Och hur skulle ni lösa en sådan tvist utan att någon blir osams?

Föräldrarna vill inte medverka i uppgörelsen.
 
Det är väl bara att låta värdera den och betala en tredjedel var till syskonen. Annars är det ju mer värt för dina syskon att sälja den till utomstående.
 
Tomten kommer inte säljas till utomstående utan enbart till någon av syskonen. Ingen av de andra syskonen är intresserade av att köpa tomten så kommer vi inte överens får ingen varken tomt eller pengar.
 
Då får du väl ge dom ett bud, visa hur smidigt det kommer vara om de säljer den till dig. Ge dom 87 500 var så har ni ju gått halva vägen var.
 
Skillnaden är alltså 2/3 x 125' = 83'.

Huset kommer att kosta några miljoner. Varför inte göra rätt för sig och betala vad tomten är värd istället för att din sambo skall ha en groende konflikt med sina syskon resten av livet.

Vad föräldrarna betalat för tomten har inte ett skvatt med saken att göra. Om dom fått den för 1 kr, skulle ni då betalat syskonen 67 öre??
 
Dagens värde på tomten bör räknas.
Vad menas med "tidig arv"?
Gåva? Då kommer allt att räknas om den dagen föräldrarna går bort!
 
Mycket intressanta svar! Ni går mest på syskonens linje ser jag.

Våran fråga är varför vi ska betala marknadspris till familjen medans föräldrarna får ett bättre pris av markägaren (utom familjen). Eller ska vi inte ställa den frågan, vad tycker ni?

mycke_nu: Varför spelar det ingen roll vad föräldrarna gav för tomten?

Kan hålla med om att det kan vara skönt att göra rätt för sig nu och slippa konflikt. Men tyvärr har det redan uppstått konflikt då vi blev tagna på sängen med att de begärde marknadspris.
 
Men om föräldrarna köpt t.ex en gammal tavla för 1 kr på loppis och ger den till barnen och det sedan visar sig att den är värd flera miljoner. Ska ni då fortfarande bara betala som att den kostade 1 kr?

Marknadsvärdet idag måste ju vara det som gäller om syskonen ska köpas ut. Hur resonerar man annars?
 
Det mest rättvisa, enligt mig, vore om ni tog dit en värderingsman som värderade tomten. Ta sedan det priset och dela på tre. Som flera andra redan skrivit så är det förmodligen det bästa sättet att undvika konflikter, eller i ditt fall - reparera konflikter. Det är ju trist om tre syskon ska börja bråka om pengar.
 
Jag förstår inte varför ni anser att ni INTE ska betala marknadspris. Kan ni förklara lite tydligare hur ni menar?
 
Det intressanta som redan påpekats är väl värdet på gåvan/arvet och inte vad som era föräldrar betalt en gång i tiden.

Om vi tar ett exempel (kanske inte särskilt bra men för att visa poängen) Era föräldrar hade istället gett bort sitt hus som de byggde för 30 år sedan för 600 000:-, marknadsvärde idag 3 000 000:-. Om ni vill köpa ut de två andra syskonen vad är mest rimligt att betala? 200 000:- till varje syskon eftersom det är det era föräldrar en gång betalt för huset eller 1 000 000:- eftersom det är 1/3 av det gällande marknadspriset?

Jag tycker nog att man bör gå efter marknadsvärdet om man inte kan komma överens om en annan lösning som alla parter tycker är OK. Ni får ju tillfälle att köpa en tomt för 2/3 av marknadsvärdet vilket ni istället borde se som det positiva i situationen;)
 
Ingen tvekan, ni skall så klart betala 2/3 av marknadsvärdet.
 
multiM skrev:
mycke_nu: Varför spelar det ingen roll vad föräldrarna gav för tomten?

Kan hålla med om att det kan vara skönt att göra rätt för sig nu och slippa konflikt. Men tyvärr har det redan uppstått konflikt då vi blev tagna på sängen med att de begärde marknadspris.
Varför skulle föräldrarnas pris spela någon roll? Det är dagens marknadspris som gäller. Tänk om föräldrarna hade köpt tomten för överpris, säg 500 000. Skulle ni då insistera på att betala 2/3 av detta???

Konflikten har ni startat, och ni kan enkelt göra slut på den genom att snabbt backa från er oförsvarbara position.
 
Som jag skrev i första inlägget så fick föräldrarna köpa tomten för ca 3 år sedan av markägaren för drygt 200.000 och då fick dom ett "kompispris" men skulle någon utomstående köpa så var priset 325.000 dvs samma som idag. Vi pratar alltså inte om någon skillnad i pris och tid utan mer om vem man säljer till.

Kul att så många engagerar sig! Det var precis det här vi var ute efter. Man får en tankeställare helt klart!
 
Om dom hade köpt tomten för 20 år sen för 5000?
Rätt bör vara rätt.

P.s. Jag hoppas det var inte din idee att räkna på inköpspriset. Det är SURT att skapa konflikter syskonen mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.