Tomter
haavard: [citat] Det måste inte alls börja nånstans. Det är just det kommunerna inte vill.
gråsten: I princip håller jag med dig men problemet kan inte formuleras så generellt. Dömde hovrätten fel i målet om den borttagna häcken invid ån? I vissa fall kan en mycket snävt medgiven hemfridszon utgöra ett konkret problem, som t ex för kändisbostaden ute på en udde i skärgården. Du påpekar ju själv att ägaren inte kommer att kunna invända mot personer som uppehåller sig utanför
byggankan: Jag tror att det bästa är att kontakta Hemverket. Då får du ut den på hemnet för ca 5000 kr tror jag det är.
KungLunken: det är tråkigt om det inte går då står man med en platta för ca 150,000 som man kanske kan bedriva som dansbana :)
Anna_H: Ja, det där med skog är nåt att tänka på. Vi har ett gäng tallar västerut precis utanför vår tomt, ca 20 meter bort på sin höjd. Solen går ner kl 17 på sommaren. Grannen som äger dem vill ha dem kvar som insynsskydd. Vet inte varför han är orolig att vi ska sitta uppe på vår taknock och titta ner i hans kök?
billy_baver: Frågan är ofta ventilerad i detta forums trädgårdsdel - http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/38119-traedgardsarkitekt-i-stockholm.html Rätt använd är en trädgårdsarkitekt ett sätt att spara tid och pengar. Ni får hjälp att inventera vad ni vill få ut av tomten, och hur ni bäst uppnår detta.
billy_baver: Risken med skambud är att säljaren accepterar OCH att objektet rätteligen borde reats ännu billigare. Undersök grundligt allt! Kolla med byggnadsnämnden hur tomten berörs av översiktsplan och eventuella detaljplaner! Fråga vilka bygglovsansökningar man hittills behandlat (och avslagit eller beviljat)! Kolla alla anteckningar hos hälsovårdsnämnden! Töm fastighetsregistret på alla
Galaxia: Hej! Jag med sambo söker efter en tomt i Trollhättan eller Vänersborg gärna med lantligt läge. Vargön är också mycket instressant. Har stått i totmtkö några år men verkar inte finnas något som passar oss där. Skicka gärna ett PM om ni tror att ni har/vet något som skulle kunna passa oss. :)
lisaorichard: Hej! Jag och min sambo letar efter en tomt i området mellan huskvarna-kaxholmen. Har gett upp hoppet om att skriva in oss i tomtkö utan tänkte att någon kanske vet någon som kan stycka av sin mark eller har en tomt till salu i detta område? Vi är väldigt intresserade! //Lisa
imported_jo: Hej ! Är ute efter en tomt att bygga nytt hus på i trakterna runt Sundsvall och Timrå. Alla områden är intressanta. Även gamla gårdar med rivningsfärdiga hus på även intressanta. Havsutsikt plus i kanten:) Skicka PM med telnr så ringer jag upp!
Anna_H: Uppåt Edsgatan/Norra Stockfallet är det ju en del på gång också.
Cancellara: Jag skulle tipsa om Ale kommun. Man håller på att bygga motorväg och dubbelspårig järnväg. Tror att det går att få tomter till ett någorlunda överkomligt pris. Annars tror jag det är svårt att hitta en hyfsad tomt under 1Mkr. Skulle nog räkna med runt 2Mkr i lite bättre lägen. Ska du ha havsutsikt är det nog svårt att få något under 3 eller till och med 4Mkr...
Evi: Hej, Vi bor just nu inte i Vallentuna, men är på väg dit om ett par år. Bor just nu litet längre norrut i landet. Har varit ganska mycket i Vallentuna dock. Barnomsorg i närheten av Påtåker kan jag tyvärr inte tipsa om. Ni kanske kan ställa frågan på forum www.familjeliv.se ? Det enda som jag kan sakna i Vallentuna är ett centrum med något fler butiker. Men Täby C och Arninge
bonnen: En bra fastighet för jakt om den är välarronderad bör inte understiga 50ha minst, gärna uppåt en 100ha. Neråt mark till är väl fastighetspriserna ganska så hyfsade.
Wiggo: Hej! Har sedan en tid blivit fastighetsägare på västkusten (orust) efter avstyckning av tomt inom släkten (har fått ok förhandsbesked från kommunen). Tomten i sig är svagt lutande och består mestadels av ängsmark och på vissa ställen även berg. Mina planer är att uppföra en någon form av bostad. 1-plan, sutteräng...? Min fråga är om någon vet vem man ska kontakta för att få
Total0koll: Med risk för att vara lite för sent ute försöker jag ge ett svar på fråga nr 1. Visst vore de smidigt att låta husleverantören ordna det juridiska arbetet, men det här är i grund och botten ett ärende ni måste vända er med till Lantmäteriet. Väl där kommer de inte acceptera att husleverantören står för ansökningen om avstyckning, utan det måste ni som är fastighetsägare
severin: Sydöst om stan finns det två tomter på vänster sida i en "hästhage" http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226470480%22%20x%3D%221496720%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29St%E4ng%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
sw_adde: Hejsan, vi är en liten familj som letar tomt i Sundsvall för att bygga hus. Är det någon som har några tips eller känner till någon tomt skulle vi vara så tacksamma. Ha de! Andreas Berggren tel 070-2066616
apa: Kan ni inte stycka av en normalstor tomt som ni äger tillsammans och bygger på. Sen kan din fru äga resten av marken.
Thinking Business: Vi ska ansluta ny väg från vår tomt till allmän väg och har fått skriftligt ok i förhandbesked från Trafikverket. Däremot behöver vi nu ansöka om tillstånd för att ansluta denna väg till den allmänna vägen. Men, inte någonstans på varken trafikverkets eller vägverkets hemsidor hittar jag blanketten för detta. Någon som har länken till detta dokument? Eller går det bra att
Howlindano: Hej! Jag är i samma situation:) Min morfar har gett mig OK att stycka av en bit tomt och bygga, jag har lämnat in ansökan om förhandsbesked till kommunen (fått ett muntligt ok) och inväntar ett skrfiligt svar. Jag fick även åka ut till tomten tillsammans med miljönämnden på kommunen (tomten ligger utanför detaljplan) och dom ville veta hur jag tänkt lösa V/A, jag förklarade var jag
Johan Regin: Hej! Kul att att höra att det händer lite, vi bor i ett gammalt hus i Södra Lindhult och har följt hela processen från skogsskövling till att det nu börja byggas massa hus, kraftig förändring av området kan man säga. Till det bättre om ni frågar oss, kul med lite grannar. Det är kul med alla nya hus man får en del inspiration till att bygga om själv. Ni var tidigare inne på
billy_baver: Instämmer med vad andra redan sagt. En billig tomt lägger lätt grund till ett svårsålt hus. Satsa hellre helhjärtat på något du kommar att älska helhjärtat! Men det är också viktigt att "se runt hörn": Hur kommer läget att förändras i framtiden: Kolla i översiktsplanen efter kommande bostadsområden, planerade vindkraftverk och motorvägar! Antag att du skaffar en plätt med
sirtimmy: Hejsan! Som rubriken lyder så söker jag en tomt i Hofterup/Ålstorp, ni som ev kanske vet någon som ska sälja eller stycka av i det området får mär en gärna höra av er. Tackar på förhand/Tim