4 302 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Varför släpps inga tomter?
Eller så finns de lediga tomterna kvar för att läget är dåligt. Och kommunen trodde - egen gräsplätt = lätt som en (gräs)plätt att sälja 
Att tro att de tomterna med dåligt läge går att sälja bara man inte släpper några nya är
vanlig kommunal 'hål-i-huvet'-logik.
Vad säljer? JO - 1.läget 2.läget 3.läget d^_^b
Att tro att de tomterna med dåligt läge går att sälja bara man inte släpper några nya är
vanlig kommunal 'hål-i-huvet'-logik.
Vad säljer? JO - 1.läget 2.läget 3.läget d^_^b
65 tomter med dåligt läge alltså? Eller hur..
Tillgång och efterfrågan råder och det saknas inga tomter, finns en hel del. Vissa med jättebra läge.
Ska kommunen börja släppa tomter för underpris och konkurrensutsätta marknaden? Jättebra idé, inte. Ska kommunen stycka upp och sätta marknadspris på tomterna? Ja, det är ju logiskt men då kommer förmodligen ännu fler tomter stå obebyggda eftersom den verkliga efterfrågan inte verkar särskilt hög.
Man kan säga vad man vill om kommuner i allmänhet men dom är inte dumma i huvet. Finns det 65 tomter till salu så råder det ingen brist för folk som vill bygga. Det är bara att börja buda..
Anledningen till den stora massan i "kö" är naturligtvis att man vill vara lång fram när något släpps på tillräckligt bra läge och tillräckligt bra pris (och när det passar ens egen situation). Jag känner många som står i olika former av bostadsköer men som egentligen inte skriker efter det man efterfrågar, snarare för att kunna "nappa" när det dyker upp nåt.
Tillgång och efterfrågan råder och det saknas inga tomter, finns en hel del. Vissa med jättebra läge.
Ska kommunen börja släppa tomter för underpris och konkurrensutsätta marknaden? Jättebra idé, inte. Ska kommunen stycka upp och sätta marknadspris på tomterna? Ja, det är ju logiskt men då kommer förmodligen ännu fler tomter stå obebyggda eftersom den verkliga efterfrågan inte verkar särskilt hög.
Man kan säga vad man vill om kommuner i allmänhet men dom är inte dumma i huvet. Finns det 65 tomter till salu så råder det ingen brist för folk som vill bygga. Det är bara att börja buda..
Anledningen till den stora massan i "kö" är naturligtvis att man vill vara lång fram när något släpps på tillräckligt bra läge och tillräckligt bra pris (och när det passar ens egen situation). Jag känner många som står i olika former av bostadsköer men som egentligen inte skriker efter det man efterfrågar, snarare för att kunna "nappa" när det dyker upp nåt.
Redigerat:
Finns många skräckexempel speciellt i storstadsregionerna. I det annars vackra Järfälla norr om Stockholm anlades en helt ny kommundel "Viksjö" i kommunalgubberegi. Resultat: I de vackraste orörda delarna av Viksjö uppfördes dels sterila kåkstäder och anlades en golfbana. Övriga delar av "Viksjö" var ett tråkigt lergärde och där byggge man bostäder och centrum. Som resultat: Ingen vettig människa vill bo i Viksjö för tråkigare miljö finns bara inte. Hur mycket mutor som var inblandade vet ingen....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden