Tomter
hempularen: Om du får en tomt som gåva så utgår ingen reavinstskatt, dvs givaren slipper betala skatt. Itsället frå du betala skatt den dag du säljer. Rå räknas ingångsvärdet på vad tomten en gång köpts för. Om detta värde är omöjligt att få fram (en tomt kan ju har ärvts, givits bort osv i flera hundra år) så finns det regler om shablonvärdering där ingångsvärdet sätts till ex 20%
billy_baver: Missade inlägget från cederbusch därför att jag haft sidan på skärmen uppe på skärmen ouppdaterad sedan igår morse. Sorry. Kan komplettera med tipset att undersöka inte bara könumret, utan också undersöka vilka som faktiskt tilldelats kommunala tomter. När du vet detta efterfrågar du datum för deras anmälan till tomtkön. På så vis får man ett hum om både kötider och skumma
serra: Tack för ditt svar Hemmakatten! Vägen till tomten kommer in i det nordöstra hörnet. Söder om tomten är det skog. Den fina utsikten, över åker och äng, är åt väster och nordväst. Åt norr kommer vi kanske så småningom få en granne, medan marken väster om tomten kommer att förbli obebyggd.
claan719: Någon som har en tomt i Hjärup får gärna höra av sig till mig. mvh // Clas
egl: Ligger den på rätt sida Tjörn (Skärhamn) ? Nära havet ? VA vid tomtgräns? Krävs sprängning ? Förhandsbesked ? Bygglov ? Grannar ? Vägar ? mm
Mikael_L: Fördelar med befintligt hus: El och VA-anslutning redan betald. Ev uppväxt trädgård. Mycket större chans att få bygglov där det annars skulle varit svårt (dvs riv inte befintligt innan bygglov är beviljat) Nackdelar: Kostnad för att riva, kan bli ganska stor beroende på. Nu får andra fylla på... Hur pantbrev fungerar vet jag inte riktigt, men går dom att använda även om man river
Marlen Eskilsson: Här är en artikel med en översikt av kostnader som tillkommer vid tomtköpet: https://www.byggahus.se/tomt/kostnaderna-samband-tomtkop
KIB: Den del som är fixad är nog som någon sa till för maskiner o.d för inga tomter är sålda än. Trodde väl inte att dom skulle vara helt släta och fina men ändå att dom hade röjt bort skog när dom ändå höll på. Det verkar som att det skiljer sig lite från kommun till kommun. En del kommuner säljer tomter som är färdiga att bygga på men de flesta gör nog inte mer än dom
MrMaple: Hej Lina, Som du beskriver det är styckningen genomförd och VA draget, men säljaren begär detta som en extrakompensation utöver överenskommen köpeskilling? Det normala är att det som är klart ingår i den summa man kommer överens om, däremot brukar man speca vilka övriga kostnader som tillkommer (gatukostnader/VA/Tele etc). Stod det inte klart i annonsen att man begärde dessa
patrik659: Ta och ställ en fråga under "Fråga lantmätaren" på lantmäteriets hemsida! Där har jag fått svar flera gångre och ofta samma dag!
twiberg: Tack för alla tips, vi har kollat på både Linghem, Grebo och andra husleverantörers förslag... dock föll vi för ett färdigt hus i Grebo... så flyttar dit i sommar! Lycka till alla med era byggprojekt! /Thomas & Julia
J_Dufva: Hej Mitt premiærinlægg hær och behøver lite experthjælp om vad jag ska tænka på om jag vill køpa føljande tomt, privatførsæljning: "Övrigt: Kommunalt vatten och avlopp är ej framdraget till fastigheten. Eget vatten och avlopp anordnas därför av köparen. Möjlighet finns att ansluta till kommunal vattenledning på xxxxxvägen, anslutningskostnad enl. uppgift från VA Syd 43 375:-
stefan911: Vi letar tomt i bjärred för att bygga...Kan du ge oss mer info etc så kan vi se vad det leder till. Jag arbetar inom IT-CAD Arkitektur så jag har mycket kontakter inom detta område. Ny här, kan man skicka Privat meddelande? Stefan
bonnen: Glöm inte att kolla med nätbolaget, vad det kostar att få elen framdragen. Är det långt ute på landet kan det bli dyrt.
ByggePåG: Är det någon som har en uppfattning om vad man får betala för en byggklar villatomt på c:a 1000 kvm i Piteå våren 2009 ? Vi tänker oss någonstans i närområdet kring Piteå, kanske Öjebyn, Degeränget eller liknande.
människa: Ingen mäklare är inblandad. Tomten ligger halvägs upp till barnsjön. Tack för svar :)
Hemmakatten: Jag skulle ALDRIG köpa en tomt i norrläge. Vi tittade och letade efter tomt i nästan 3 år. Till slut blev man less och tänkte att den "någorlunda bra tomten i norrläge ändå hade en del sol längst ner på tomten på kvällen". Men som tur var köpte vi aldrig dessa tomter. Det är bara att konstatera att vi bor i Sverige, det är mörkt och kallt och väldigt lite sol större delen av
Jessica Pessica: Man blir fartblind! För några år sedan byggde några vänner till oss ett hus för 2,8 miljoner vilket vi då tyckte vart sjukt mycket pengar. Nu har vi själv ett hus i den prisklassen och kikar på att bygga på en tomt som kostar uppskattnigsvis 1,5 -1,8 milj. DET ÄR SJUKT MYCKET PENGAR men banken har gett oss lånelöfte på över 4,2 milj och det är egentligen mer upp till oss om vi
Magnus69Falk: Kontakta Tore på Tage& Söner i Varberg. Han är arbetsledare och får ibland jord eller fyll över när de bygger i K-backa kommun - om det är aktuellt fortfarande.
Nanny Fine: [citat] Sådana svävarvillkor måste oxå tidsbegränsas, annars är avtalet ogiltligt. Max 2 år.