Teknik
tveksamt: Har mina tre högtalare kopplat trådlöst och har aldrig upplevt något som helst problem med det. Men det är klart trådat ska ju vara ännu driftssäkrare, frågan är kanske hur driftsäkert man behöver ha det...
leby: De flesta system funkar nog helt ok om man tar sig tiden att sätta sig in i hur de skall konfigureras. Sen är trösklarna olika höga för att komma igång det brukar även vara i paritet med vad du sen kan göra med systemet, hur flexibelt det är. Många använder Android / IOS som jämförelse vilket väl ger en hyfsad bild. Öppet/stängt system, det öppna tar mer tid att förstå och få
flimsy: [citat] Skulle vara kul med en uppdatering på den här tråden nu när du förhoppningsvis fått igång systemet!? :D
brumbjorn: Arlo kameror är bra. Kanske inte blir så populärt hos entreprenören.
trojlee: Jag har några wiser dimmers som funkar bra, ska sätta wiser switchar till utebelysning mm. Funkat bra hittils
leby: Jag hade ett Readynas tidigare, det är ett långsamt NAS som börjar bli till åren. Jag byte mitt till ett Synology DS216j som är betydligt snabbare. Skulle jag köpa nytt idag så hade jag nog valt Synology men ett som kan köra docker. Nu får jag krångla väldigt för att använda mitt till ex hem automationen som behöver Phyton script i vissa integrationer. Vissa saker har jag fått ge
stugan_i_skogen: [citat] Ah men det är väl bara att dra på rätt kontakt på kabeln tänker jag, och gjorda pinne 3 i XLR kontakten också?
Anders_Nilsson: [citat] Chipkin Automation Systems CAS Modbus Scanner ICC Modbus Master Tool QModMaster är några verktyg som formatterar Modbusmeddelanden och beräknar checksummor automatiskt. I synnerhet den första är pedagogisk och de ser varje byte i meddelandet. Sedan rekommnderar jag att du läser Modbus for Field Technicians från Chipkin Automation Systems Modicon Modbus Protocol Reference Guide
Bronken: Attans effektivt forum det här. Från fråga till nöjd "kund" 13minuter - och inga krusiduller, påhopp och messerschmittande! Fast det är ju skillnad om man bara vill "Montera gammal taklampa" tex. /Trevlig helg
KnockOnWood: Är det en vanlig koaxial antennsladd till t.ex. TV-antenn för marknätet? Den kabeln är 1/4", så jag skulle inte tveka att borra ett 6,5 mm hål igenom en fönster- eller dörrkarm, och dra sladden den vägen. Lite tätgucka på utsidan så är det klart :)
tommib: Modifiera en Keystonemodul? https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/keystone/keystone-modul-usb-3-0-kontakt-p95434 Eller en breakoutmodul som du fäster underifrån? https://www.ebay.com/itm/USB-3-0-Type-A-Female-Dual-socket-breakout-board-eLabGuy-USB3-DAF-BO-V1AV/264260327630?hash=item3d872498ce:g:gFQAAOSwwpdW-V4A Mindre än den sistnämnda blir det liksom
Just Do It Yourself: [citat] 3 år verkar möjligt på Arc. Finns en driver uppdatering, till Sculpt. Får se om det kan vara rooten till det onda? https://www.drivereasy.com/knowledge/microsoft-sculpt-ergonomic-keyboard-driver-update-easily/
Corpes: Skruvade ner antenn och öppnade upp plastburken där antennkabeln går ut. Där var det minsta sagt skitigt, fästet för kabeln hade rostat mm. Klippte av kabeln och gjorde rent där och efter det fungerar det.
RmK_71: I appen funkar det utmärkt. Har två st som kopplas via deras cloudtjänst. Har hemma och på landet. Var det något specifikt du tänkte på?
galento: Hej har fått in blocket appen i mobilen och än så länge har det funkat bra.
Emanuel01: https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/batbeslag/fenderfasten/fenderfaste-2000041369
chicketiwowow: [citat] Det är ju precis det en vanlig termostat är till för. På om temp är under 5 annars av. Temperaturen i huset ändras ju ganska långsamt när vädret skiftar och tempen sjunker under 5, så en fläkt gör ingen skillnad.
Thomas': Kom på det själv. Fredag är 5, då är alltså villkoret för mån-fre= är lika med 5 eller under.
Harald Blåtumme: Jo det är tydligen bara att kapa, finns en fråga om det på https://www.telia.se/privat/kontakt/nat-och-kablar Skanova hänvisar till Telia numera. Sagt och gjort, tog väl 10 min max att rulla ihop och knyta fast snyggt och prydligt vid stolpen.
Elvisgustav: Frontplåten går inte att demontera. Måste man ta hela trumman bakåt ? Verkar vara bännigt, är det olika stor- lek på lagren ? Det bakre verkar vara 20×42 bredd 15, men vad är det inre. Delarna finns på www.kullagret.se Elvisgustav
johel572: Man får köpa en speciell sockel. Så en kabel rätt ut ur taket är väl enklast. Om du ska ha den i en frigga bör den väl vara kopplad med innelarmet om du skall hinna ut och släcka?
ulrika.sjosten: [citat] Xiaomi Roborock Mi S5? Jag hittar inte den på elfynd.se?
Mats: RT var avsett att ta upp kampen med Ipad. Samma koncept med Arm cpu och nedlåst os. Ms gjorde en tekniskt bättre lösning med bland annat en usb kontakt + plats för minneskort vilket är praktiskt då man på dagen stoppar i barnkortet så är de sysselsatta i bilen. När de har somnat så kan man växla kort till ett med innehåll för äldre Tråkigt nog kom aldrig något bra apputbud så
hahalj: Ja det är samma subnät, tänker bara sätta upp flera SSID:n för olika syften/prylar. Då testar vi med detta, tack.
Rabbithole: Den jag har är typ denna: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/hama-fullmotion-slim-3-ledat-vaggfaste-for-tv-32-65--p30072 Skulle satsa på något rejälare i stil med: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/3-ledat-vaggfaste-for-tv-32-75--p57265