P
Jag kör Linux med Nextcloud som fungerar som ett hemma-moln. Jag synkar mobilen med den för både bilder, kontakter och kalender! Perfekt nu när jag har fiber.

Skulle aldrig använda onedrive eller motsvarande för privata bilder och filer utan kryptering.

Jag har flera nasar och där är op:t linux men så har jag en whs där jag kör com+ applikation som jag skrivit, det är ett 1-wire system för insamling av data samt att jag kör en sql light där för lagringen av insamlade data. Jag skulle lägga in en övervakningskamera där också, men det gick alldeles för långsamt där så jag behöver en ny server som blir lite snabbare, visst det skulle jag kunna ha linux till. men det är enklare att ha alla servrar med windows då kan jag köra dom program jag utvecklar på min klientdator. Jag tycker whs funkar så bra så det känns tråkigt att stänga ned den.
Egentligen behöver jag nog bara en server, men en som är lite snabbare.. Ev så är det linan som är problemet.
Jo jag förstår Bjurran man vill inte köra nått som är kritiskt på ReactOs ännu.
Jag måste googla lite på Windows Server 2016 Essentials för att se vad som skrivs om det kan vara ett alternativ.

P
Kolla att du inte har disk bottleneck med sqlite osv.

Ja fast jag har flera diskar så det borde inte spöka på andra diskar än där light är??!!
Men jag skall kolla. Tack!

Krillew Krillew skrev:
Går det inte att stänga av dom automatiska uppdateringarna ?
Nej, inte på något enkelt sätt efter Microsoft inte ger någon möjlighet till det.

För varje ny version av W10 har det blivit lite bättre kring detta, men det kommer nog aldrig bli så att man kan stänga av det.

Isolera datorn från internet/Microsoft via brandväggen mot internet är ett sätt man kan lösa det på.

Bjurran Bjurran skrev:
Går det inte att få shares att gå online utan inloggning på den aktuella enheten?
Jo, det går, men efter en uppgradering så kan brandväggsregeln som tillåter åtkomst till dessa vara avaktiverad.

Går iof. att lösa med ett skript som kollar att alla brandväggsregler som ska finnas och är aktiva som körs när datorn startar.

Servern har fått snurra på ytterligare ett år, har flyttat det mest kritiska till onedrive redan så det känns inte som att det är allt för riskabelt om den brakar samman.
Jag tänker göra ett försök med UnRaid som jag förstått fungerar väldigt stabilt och som är möjligt att skala upp och ner med diskar ganska bra ungefär som vi en gång blev bortskämda med när vi använda Drive Extendern.
Är det någon av er som möjligtvis har kikat på om det finns ett sätt att hålla sin gamla homeserver.com-domän uppdaterad utan WHS? Jag har förstått att den är knuten till mitt Microsoftkonto och att jag kommer ha den kvar, men den fyller ju inte mycket funktion om jag inte kan uppdatera IP-nummer. Går det kanske få in det i en vanlig router att uppdatera det?

R
Om du gillade drive extender så testa stablebit Drivepool, kör det i många år och funkar kanon.
Du väljer själv vilka mappar du vill duplicera m.m.

kör Whs2011 med drivepool + deras stablebit scanner för övervakning av diskarna. Får Mail när en disk börjar uppvisa problem t.ex.

Drivepool och scannern funkar på de flesta Windows operativ

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.