Jag har ett gäng övervakningskameror som jag idag kör via wifi. Följde med en kabel till varje som det står Cat5E på. Jag tycker det ibland segar lite, har 12-13m och x antal väggar mellan routern och kameran längst bort så jag funderar på att dra kabel istället. Alla kameror sitter så att elen är dragen fram till respektive kamera på vinden men routern sitter såklart i boutrymmet. Jag funderar på om det går att dra 1 kabel från routern upp på vinden och om det finns nån box som man kan sätta upp för att koppla alla kameror till. Typ som en förgreningsdosa/splitter? Nått liknande som jag har för att få 4 usb från ett USB-uttag från datorn.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Vad du söker är en switch. Finns tretton på dussinet att välja på, men välj en som inte är den allra billigaste. Gärna med några fler portar än vad du behöver direkt. Switchen behöver naturligtvis strömförsörjning.
OM dina kameror kan strömförsörjas via ethernetkabeln (PoE, Power over ethernet) så är det rätt smidigt, men lite dyrare, att skaffa en switch med PoE. Man får se upp lite, för många switchar med PoE har inte strömförsörjning på alla portar, utan på några få.....
Ska man ha en vanlig switch utan PoE är Netgears blåa plåtswitchar ett rätt bra val.
Ska man ha en vanlig switch utan PoE är Netgears blåa plåtswitchar ett rätt bra val.
Mina kameror har inte power over ethernet. Hittade denna, är den okej?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/netgear-gs108/121497.8936/
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/netgear-gs108/121497.8936/
Vad rekomenderar ni för kabel? Som sagt, på dom korta 1meters som medföljde kamerorna står det cat5E, men på kjell.com så finns det knappt nån sån att tillgå, dom flesta heter cat6. Fungerar det med cat6?
Fråga 2, blir ganska drygt att köpa färdiga 15meters längder, är det ide att köpa lösmeter och kontakter och försöka skarva ihop själv?
Fråga 2, blir ganska drygt att köpa färdiga 15meters längder, är det ide att köpa lösmeter och kontakter och försöka skarva ihop själv?
Det går utmärkt med CAT6. Båda har 8 partvinnade ledare och är i grund och botten samma kabel. Skillnaden är striktare kvalitetskrav. En enhet som bara klara CAT5E använder 4 av de 8 ledarna medan en enhet som kör CAT6 använder alla 8 ledarna.
Kjell är riktigt dyra på patchkablar.M Markarbetaren skrev:Vad rekomenderar ni för kabel? Som sagt, på dom korta 1meters som medföljde kamerorna står det cat5E, men på kjell.com så finns det knappt nån sån att tillgå, dom flesta heter cat6. Fungerar det med cat6?
Fråga 2, blir ganska drygt att köpa färdiga 15meters längder, är det ide att köpa lösmeter och kontakter och försöka skarva ihop själv?
Här är det billigare tex.
https://www.discatonce.se/se/kablar...5e/goobay-sfutp-cat5e-patchkabel-15m-lila.php
Blir ju snyggare, och är roligare att dra egen kabel, men billigare blir det nog inte.
Shit, det var ju halva priset mot Kjell!Peter2400 skrev:
Jag jämförde Kjells priser, typ 5st 15m a 249kr = 1250kr mot 100m lösmeter för 700kr och 10 lösa kontakter för 99kr.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
CAT6 går oftast bättre än 5E. Dock kan den vara lite styvare och tjockare så kan vara svårare att dra den igenom små VP-rör och annat.
Köpa på lösmeter går utmärkt. Det går oftast att göra utan verktyg men det blir betydligt enklare om man har rätt verktyg för det.
Köpa på lösmeter går utmärkt. Det går oftast att göra utan verktyg men det blir betydligt enklare om man har rätt verktyg för det.
Vad menar man här med "cat 6 går oftast bättre"?J Jensa86 skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Med prisjakt får man ännu fler pris-alternativ:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s427984932&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s427984932&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Haha, gissar att du gillar någon av nedan bättre. Den övre varianten är mitt "hat-objekt" eftersom det är så otrolig trögt att få ner skyddet hela vägen för att få den att lossna. Speciellt irriterande om det är trångt i patchpanelen. Den undre är kanonbra men har inte kommit ner tillräckligt i pris för hemmabruk. De som saknar skydd är inte ens värt att diskutera!A Andy78 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
