3 892 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Logga temperaturer i sommarstugan
Sida 1 av 2
Av ingen speciell anledning förutom min vetgirighet så vill jag bygga ihop ett system som mäter temperaturer på ett antal ställen i sommarstugan.
Jag tänkte att man placerar ut några trådlösa givare som kommunicerar med en huvudenhet och sparar temperaturerna i en historik.
Vad finns det för olika typer av fabrikat att välja på och hur ser priserna ut för dessa? Helst ska det inte vara superdyrt och givarna får gärna vara batteridrivna.
Jag tänkte att man placerar ut några trådlösa givare som kommunicerar med en huvudenhet och sparar temperaturerna i en historik.
Vad finns det för olika typer av fabrikat att välja på och hur ser priserna ut för dessa? Helst ska det inte vara superdyrt och givarna får gärna vara batteridrivna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Jag kör Telldus tellstick för motsvarande. En tusenlapp för ett startkit och sen en dryg hundring per termometer. Men det bygger iofs på att du har någon form av nätverk på platsen.
Ja jag har ju mobilt bredband inkl router så nät finns. Hur lång räckvidd har termometrarna? Den som ligger längst från huset är en som ska vara i pumphuset ca 50 m bort. Övriga ska vara i stugan och i källaren.
Ja det är ju alltid en hake någonstans. Raspberry får det bli. Finns en sådan på plats redan.E etompau skrev:
Med dessa grejor kan du enkelt sätta upp så du får push-meddelande vid inställda gränsvärde för temp/fuktighet. Kanske räcker det för dig samt en veckas loggning?
Fö är abonnemanget inte så speciellt dyrt, ca 250 kr/år.
Fö är abonnemanget inte så speciellt dyrt, ca 250 kr/år.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Jag har inte riktigt koll på hur z-wave funkar, men har jag förstått det rätt så vidarebefordrar alla enheter de signaler de tar emot. Så kan du ha någon manick halvvägs till uthuset som ligger 50 meter bort så hjälper den nog till.
Nötegårdsgubben skrev:
Ja det är korrekt (det kallas för mesh). Ingen bra lösning med Zwave i dett fall och sällan när det kommer till sensorer (temp/RF).
Kör Telldus!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Ja, men Telldus har ju stöd för både Z-wave och 433 (heter de va?). Så kör man med Z-wave-nät borde man väl kunna förlänga signalen om man sätter i en extraenhet på strategisk plats om man har möjligheten.
För att ta mig själv som exempel: Jag har tre byggnader på linje, bostadshus, uthus ladugård. Om signalen inte når från bostadshuset till ladugården borde ett uttag i uthuset kunna agera relästation och hjälpa signalen att nå fram.
För att ta mig själv som exempel: Jag har tre byggnader på linje, bostadshus, uthus ladugård. Om signalen inte når från bostadshuset till ladugården borde ett uttag i uthuset kunna agera relästation och hjälpa signalen att nå fram.
